Takéto využitie robotiky v armáde si ešte nevidel. Neútočí, ale aj tak chráni miliardové stroje
Spojené štáty ročne evidujú škody za viac ako 100 miliónov dolárov spôsobené kolíziami lietadiel so zverou – predovšetkým vtáctvom. Riziko nie je len teoretické. Známe sú prípady, keď vtáky spôsobia poškodenie motora, kabíny alebo krídel. Preto sa armáda dlhodobo snaží udržať divoké zvieratá mimo letiskových priestorov. Bežne používané riešenia, ako sú svetlice, zvukové kanóny, drony, cvičené dravce alebo psy, však rýchlo strácajú účinnosť, keď si na ne zver zvykne. O téme informoval portál New Atlas.
Najnovší projekt má pomerne jednoduchý cieľ – pôsobiť ako prirodzený predátor. Výsledkom je robotický kojot, ktorý nevyužíva umelú inteligenciu, ale rýchlosť, vizuálny efekt a výdrž.
Traxxas X-Maxx ako základ pohybu
Systém vyvíjaný v rámci US Army Engineer Research and Development Center (ERDC) nesie oficiálne označenie Coyote Rovers. Pôvodne sa testovali platformy Boston Dynamics Spot, no ukázali sa ako príliš pomalé a málo zastrašujúce. Preto vývojári prešli k RC modelom Traxxas X-Maxx, ktoré dosahujú rýchlosť až 32 km/h a sú schopné pohybu po rôznych typoch povrchu.
Na šasi RC vozidla je umiestnená realistická plastová maketa kojota. Výsledkom je silueta, ktorú vtáctvo a menšie cicavce vnímajú ako reálnu hrozbu. Testovanie prebieha na Naval Air Station Pensacola a Whiting Field (Florida) a na základni Fort Campbell v Tennessee.
Jednoduchý a lacný systém
Každý Coyote Rover stojí približne 3000 dolárov, čo je zanedbateľné v porovnaní s cenou údržby poškodeného lietadla alebo výmeny turbín po náraze vtáctva. Platforma je manuálne ovládaná, no v budúcnosti sa plánuje vybaviť systémmi pre autonómny pohyb po naprogramovanej trase, adaptáciu na terén či identifikáciu druhov zveri.
Dôležité je aj to, že roboty majú byť zjavne umelé – teda realistické pre zver, ale okamžite rozpoznateľné pre ľudí. Tým sa eliminuje riziko zbytočného vyľakania personálu alebo návštevníkov letiska.
Praktické riešenie bez AI
Coyote Rovers momentálne nefungujú autonómne – na pohyb a reakcie potrebujú operátora, rovnako ako klasické drony. Na rozdiel od nich však nemajú žiadne zbrane ani senzory na sledovanie cieľov. Ich úlohou nie je útok, ale vytváranie vizuálnej a zvukovej hrozby pre zver. Vývoj však smeruje ďalej. S nasadením GPS modulov, senzorov a základných AI algoritmov by mohli v budúcnosti fungovať plne autonómne, pohybovať sa po vopred definovaných trasách, identifikovať druhy zvierat a reagovať primerane. Už dnes sú v podstate pozemné drony, ktoré nateraz potrebujú ľudského operátora – no táto závislosť môže byť čoskoro len prechodnou fázou.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Život na Zemi možno nikdy nevznikol tu. Na meteorite starom 2 miliardy rokov našli vedci záhadnú DNA

Bude 12-krát rýchlejšie ako zvuk. Nenápadná mocnosť vyvinie lietadlo s exkluzívnym pohonom

Slováci majú doma zariadenie, ktoré ich oberá o stovky eur na energiách. Odborníci radia okamžitú výmenu

Trump sa zľakol Putina. Ukrajine chcel poslať rozhodujúce zbrane, teraz radikálne cúvol

V sekunde rozdrví moderný tank. Američania ukázali najnovšiu vražednú zbraň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Experti odhalili tajomstvo dlhšieho života: Zabudni na drahé výživové doplnky, stačí jednoduchá zmena jedálnička
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

5 krvných testov, ktoré by po štyridsiatke nemal nikto podceniť. Odborníci radia, čo si nechať skontrolovať

Najdlhšie komerčné lety sveta lámu rekordy. Cesta bez prestávky trvá takmer 19 hodín a prekonáva 15-tisíc kilometrov (REBRÍČEK)

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Len dva seriály dopadli lepšie. HBO má globálny hit, nie je pre slabé povahy
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Rusi urobili „geniálny“ ťah. Kým ich vojaci trpia na Ukrajine, africkému štátu dodali najmodernejšiu techniku
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Najúspešnejšia hororová značka všetkých čias nekončí. Legendárna dvojica hrdinov sa vráti v novom filme
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- AKTUÁLNE: K Zemi sa rúti záhadný objekt. Slávny astronóm tvrdí, že to má byť mimozemská loď
- VIDEO: Vedci nechápu. Superpočítač spočítal, čo sa stane keď spadneš do čiernej diery
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Bez Západu by rýchlo prehrali. Ukrajina zistila, čo v skutočnosti poháňa „ruské“ drony
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Experti ostali bez slov. Najväčšiu pliagu ľudstva našli na mieste, kde nemá vôbec čo robiť
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
Prvýkrát po dvoch rokoch sa karta obrátila: Slovensko takmer úplne prerušilo dodávky elektriny na Ukrajinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Experti odhalili tajomstvo dlhšieho života: Zabudni na drahé výživové doplnky, stačí jednoduchá zmena jedálnička
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

5 krvných testov, ktoré by po štyridsiatke nemal nikto podceniť. Odborníci radia, čo si nechať skontrolovať

Najdlhšie komerčné lety sveta lámu rekordy. Cesta bez prestávky trvá takmer 19 hodín a prekonáva 15-tisíc kilometrov (REBRÍČEK)

