Do prístavu Pireus v Grécku dorazila loď, akú svet ešte nevidel. Yuanhai Kou, najväčší lodný prepravca vozidiel poháňaný solárnou energiou, zavŕšila svoju prvú plavbu s nákladom 4 000 čínskych automobilov. Táto obria loď, ktorú postavila čínska spoločnosť COSCO Shipping Corporation, je novým symbolom ekologickej revolúcie na moriach a silným vyhlásením, že aj nákladná doprava môže byť šetrná k životnému prostrediu.

Masívne rozmery

Yuanhai Kou je vybavená najväčším fotovoltickým systémom svojho druhu na svete. Ten dosahuje špičkový výkon až 302,8 kilowattov. V porovnaní s bežnými loďami sa jej uhlíková stopa počas životného cyklu znižuje o približne 35 %, čo je významný krok smerom k udržateľnej námornej doprave.

Loď meria takmer 200 metrov, má hrubú tonáž vyše 68 000 ton a zvládne prepraviť až 7 000 vozidiel na svojich 12 palubách – z toho osem je pevných a štyri výškovo nastaviteľné. To umožňuje flexibilnú prepravu osobných áut, stavebných strojov aj autobusov.

Z prístavu Nansha v čínskom Guangzhou vyplávala plne naložená predovšetkým vozidlami novej generácie (viac než 90 % tvorili elektromobily a hybridy) a mierila do destinácií ako Turecko, Taliansko a Tunisko. Yuanhai Kou je zároveň prvým čínskym prepravníkom vozidiel, ktorý kombinuje solárnu energiu a dvojpalivový motor na LNG a lodný olej, pričom inteligentný softvér riadi optimalizáciu spotreby energie.

čínska loď so špecifickým pohonom
X/DailyBeijing

Vďaka tejto inovácii sa podarilo znižiť spotrebu energie o 20 % a emisie oxidu uhličitého o viac než 24 % oproti klasickým lodiam. Každá spiatočná plavba medzi Čínou a Európou tak ušetrí zhruba 2 100 ton CO₂, čo je ekvivalent, ako keby ste vysadili tisíce stromov – a to všetko pri zachovaní plnej prepravnej kapacity.

Extrémne ekologická

Dôležitým prvkom tejto ekologickej technológie je aj bezpečnostný systém, ktorý presne monitoruje polohu vozidiel na palube a včas varuje pred potenciálnymi požiarovými hrozbami. To je obzvlášť dôležité pri preprave elektromobilov, kde je bezpečnosť batérií prvoradá.

O solárnu časť sa postarala renomovaná čínska spoločnosť Longi, ktorá na horné paluby lode nainštalovala viac než 500 vysokovýkonných modulov Sea-Shield. Tie ročne vyprodukujú približne 410 000 kilowatthodín čistej energie, čo predstavuje úsporu asi 111 ton paliva a zníženie emisií CO₂ o takmer 346 ton, čo predstavuje ekvivalent približne 38 000 vysadených stromov.

Tieto špeciálne moduly sú navrhnuté tak, aby odolali náročným morským podmienkam vrátane vysokej vlhkosti, slanej hmly či silných vibrácií. Používajú odolné antikorózne materiály, spevnené spoje a špeciálne prepojovacie boxy, vďaka čomu dodávajú stabilnú energiu aj počas dlhých oceánskych ciest. Táto energia poháňa všetky pomocné systémy na palube vrátane osvetlenia a komunikácie.

Longi zároveň plánuje rozšíriť svoje technológie do ďalších oblastí vrátane pozemnej a námornej dopravy, pričom sa chce spojiť s ďalšími partnermi a pomôcť svetu prejsť na čistejšiu a zelenšiu energiu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP