V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Česká republika sa môže pochváliť jednou z najhustejších sietí čerpacích staníc v celej Európskej únii. Podľa údajov českého ministerstva priemyslu a obchodu funguje v krajine takmer 4000 verejných čerpacích staníc. V prepočte tak pripadá jedna pumpa na každých približne 14 kilometrov ciest všetkých kategórií, od diaľnic až po cesty tretej triedy. Táto štatistika robí z Česka európskeho premianta v dostupnosti palív pre motoristov.

Z celkového počtu 7733 registrovaných čerpacích staníc v krajine je 3948 verejne prístupných. Zvyšok tvorí sieť tzv. neverejných staníc, napríklad podnikové pumpy, ktoré slúžia výlučne interným účelom firiem alebo organizácií. Verejné čerpacie stanice sa delia na klasické, ktoré ponúkajú konvenčné palivá ako benzín a naftu, a špecializované stanice určené napríklad pre stlačený zemný plyn (CNG). Podľa údajov ministerstva je medzi verejnými pumpami 2855 štandardných staníc.

Orlen a Čepro dominujú trhu

Dominantné postavenie na trhu čerpacích staníc si v Česku naďalej udržiava spoločnosť Orlen. Významne však posilnila aj štátna spoločnosť Čepro, ktorá vlani prevzala sieť čerpacích staníc Robin Oil. Týmto krokom získal štát väčší vplyv na trh s palivami a zároveň rozšíril možnosti pre strategické zásahy do cenovej politiky, ak by to bolo v budúcnosti potrebné.

Ako spresnil Damir Duraković, generálny riaditeľ spoločnosti Axigon, ktorá sa zaoberá správou firemných vozových parkov a tankovacích kariet, motoristi používajúci benzín alebo naftu majú čerpaciu stanicu v priemere každých 20 kilometrov. Znamená to, že bežný vodič je len zriedka v situácii, keď by mal problém s natankovaním paliva, čo je v európskom kontexte skôr výnimočné.

TASR/AP Photo/Michael Probst

Ďalší rast siete je obmedzený

Trh je podľa odborníkov už do značnej miery nasýtený. Nové stanice tak môžu vzniknúť iba v súvislosti s výstavbou nových diaľničných úsekov, obchvatov alebo inej dopravnej infraštruktúry. Inak je už kapacita trhu v mnohých oblastiach vyčerpaná. To však neznamená, že konkurencia medzi prevádzkovateľmi pump stagnuje.

Ceny palív v Česku patria medzi najnižšie v EÚ, čo je spôsobené hlavne nižším daňovým zaťažením. Tento faktor môže do budúcna ovplyvniť pripravované rozšírenie emisných kvót, ktoré by mohli vstúpiť do platnosti už v roku 2027. Podľa hlavného ekonóma XTB Pavla Peterku práve emisné kvóty predstavujú faktor, ktorý môže výrazne zamiešať kartami nielen pri cenách palív, ale aj pri celkovom dopyte po nich.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP