Plusy

+ Vynikajúce súboje s bossmi a kooperatívny zážitok
+ Jedinečné Nightfarer triedy s rôznymi hrateľnými štýlmi
+ Podarená adaptácia Elden Ring mechaník do roguelite formátu
+ Rýchle tempo a koncentrovaný herný cyklus

Mínusy

- Zle vyvážené sólo hranie
- Absencia crossplatform hrania a režimu pre dvoch hráčov
- Technické problémy s výkonom
- Po niekoľkých cykloch je cítiť slabá rozmanitosť lokácii
- Vysoké nároky na koordináciu tímu

FromSoftware sa v posledných rokoch stalo synonymom pre precízne vybalansované akčné RPG hry, ktoré dokážu byť nemilosrdné, ale spravodlivé. S Elden Ring: Nightreign však štúdio riskovalo a vybralo sa cestou úplne iného žánru – do sveta roguelite hier s dôrazom na kooperatívny multiplayer. Výsledok je fascinujúci experiment, ktorý síce neoslní každého hráča, ale pri správnych podmienkach dokáže poskytnúť nezabudnuteľné herné zážitky.

Nightreign nie je len rozšírením pôvodného Elden Ringu – je to úplne samostatná hra, ktorá si požičiava známe prostredie, nepriateľov a mechaniky, ale balí ich do úplne iného formátu. Namiesto rozsiahleho open-world RPG tu dostávaš koncentrovaný roguelite zážitok, kde každý pokus trvá približne 45 minút a je rozdelený do trojdňového cyklu.

Elden Ring: Nightreign / FonTech

Akcia sa odohráva na ostrove Limveld, ktorý môžeš vnímať ako tavný kotol všetkých prostredí, nepriateľov a štruktúr z pôvodného Elden Ringu. Prvé dva dni stráviš farmením výbavy, porážaním bossov a levelovaním, aby si bol čo najlepšie pripravený na stretnutie s jedným z ôsmich extrémne náročných Night Lord bossov na tretí deň. Tento prístup funguje prekvapivo dobre a napriek tomu, že mapa zostáva v podstate rovnaká, procedurálne generovanie miešajúce pozície bodov záujmu zabezpečuje, že každý pokus vyžaduje plánovanie novej trasy.

Hrdinovia noci s jedinečnými schopnosťami

Jednou z najväčších zmien oproti tradičnému FromSoftware prístupu je skutočnosť, že si nemôžeš vytvoriť vlastnú postavu. Namiesto toho si vyberáš z ôsmich Nightfarerov – prednastavených tried s jedinečným dizajnom, výstrojom a schopnosťami, ktoré sa nedajú meniť. Každý Nightfarer má svoju pasívnu schopnosť, aktívnu zručnosť postavy a ultimátne umenie.

Medzi dostupné triedy patria napríklad Wylder s hákom v rukavici, ktorý dokáže priťahovať nepriateľov alebo sa k nim pritiahnuť, pričom jeho ultimátny útok premieňa hák na delo, ktorým nadelí vysoké poškodenie všetkým nepriateľom v bezprostrednej blízkosti. Guardian zas využíva krídla na vytvorenie omračujúceho víru, Executor sa zas dokáže na chvíľu premeniť na obrovského vlka. Táto diverzita tried zabezpečuje, že každý hráč v trojčlennom tíme má jasnú úlohu a jedinečné schopnosti.

Elden Ring: Nightreign / FonTech

Nightreign bol jednoznačne navrhnutý pre trojčlennú partiu. Nepriateľské tábory a bossovia sú vybalansovaný práve pre plnú partiu, čo sa prejavuje aj v oživovaní spoluhráčov – namiesto tradičného pristúpenia k padnutému kamarátovi a stlačenia tlačidla, naňho musíš fyzicky zaútočiť, aby sa vrátil do boja.

Súboje s bossmi sú jednoznačne vrcholom celého zážitku. Night Lordovia predstavujú jedny z najlepších boss dizajnov, aké FromSoftware kedy vytvoril. Niektorí z nich sú dokonca inšpirovaní súbojmi z MMO hier, kedy boss útočí pohybom, ktorý môže zničiť celý tím a musí byť prerušený skôr, ako ho boss aktivuje. Iné sú navrhnuté tak, aby rozdelili tím do rôznych rolí – niekto musí držať pozornosť bossa, zatiaľ čo ostatní útočia.

Technické aspekty a výkon

Žiaľ, technická stránka Nightreign pokračuje v tradícii problémov, ktoré poznáme z pôvodného Elden Ringu na konzolách. Optimalizácia na konzolách PlayStation 5 a Xbox Series nie je dokonalá, pričom hra často nedosahuje cieľových 60 snímok za sekundu. Navyše v hre nie je dostupná žiadna podpora pre PlayStation 5 Pro, čo už býva pri nových hrách štandardom.

Napriek týmto technickým nedostatkom je hrateľnosť stále plynulá a sieťové pripojenie funguje relatívne dobre, ak nepočítame problémy s latenciou počas prvého týždňa.

Elden Ring: Nightreign / FonTech

Ďalším problémom je, že ak plánuješ hrať Nightreign sólo a nie si hardcore Elden Ring hráč, ktorý aktívne hľadá spôsoby, ako si túto už aj tak náročnú hru ešte viac skomplikovať, Nightreign jednoducho nie je pre teba. Technicky tu existuje možnosť hrať sólo, no obtiažnosť je tak zle vyvážená, že pravdepodobne neprežiješ ani prvý nočný stret s bossom.

Problém spočíva v tom, že súboje s bossmi sú približne rovnako náročné ako v tradičných Souls hrách, s tým rozdielo, že pokiaľ padneš, musíš znovu absolvovať celý cyklus od úplného začiatku. Nikdy tak nedostaneš šancu učiť sa z neúspechu, čo je základný princíp souls-like hier. Zatiaľ čo v tradičných FromSoftware hrách nájdeš Site of Grace rovno pred náročným bossom, tu musíš každý pokus začať úplne od začiatku loopu.

Nedostatok kľúčových funkcií a potenciál do budúcnosti

Jedným z najväčších problémov Nightreign je šokujúca absencia crossplay funkcionality a chýbajúci režim pre dvoch hráčov. Ak chceš hrať vo dvojici, si nútený zaplniť miesto tretieho hráča prostredníctvom matchmakingu. Je to jednoducho príliš veľa komplikácii. V podstate musí mať skupina troch ľudí zakúpenú hru za 40 eur, hrať na tej istej platforme, byť podobne skúsení na zvládnutie extrémnej náročnosti bossov tretieho dňa a venovať hraniu hromadu času, keďže jeden cyklus trvá zhruba 45 minút.

Steam recenzie potvrdzujú, že hráči nie sú nadšení. Napriek masívnemu štartu s 313 593 súčasnými hráčmi má hra „zmiešané“ hodnotenia, pričom väčšina negatívnych recenzií poukazuje práve na absenciu režimu pre dvoch hráčov a hlasového chatu.

Elden Ring: Nightreign / FonTech

Napriek spomenutým problémom má Nightreign množstvo pozitív. Keď sa titul hrá presne tak, ako bol navrhnutý, teda s trojčlenným tímom podobne skúsených hráčov, dokáže poskytnúť jeden z najlepších kooperatívnych zážitkov vôbec. Trištvrte hodinové cykly sú plné prekvapivých stretnutí, náročných rozhodnutí a príležitostí na tímovú prácu.

Systém levelovania je zrýchlený a zjednodušený v porovnaní s pôvodným Elden Ringom, čo pomáha udržať tempo hry. Namiesto investovania rún do jednotlivých štatistík investuješ do celých levelov, ktoré zvyšujú štatistiky postavy naprieč všetkými kategóriami. Vylepšovanie medzi prechádzaniami je vykonávané prostredníctvom Relikvii. Tie získavaš z úspešných aj neúspešných pokusov o prejdenie a poskytujú masívne bonusy ovplyvňujúce všetko od prieskumu, odolností voči elementom, až po výbavu.

Budúcnosť a možné vylepšenia

FromSoftware už naznačilo, že pracuje na riešení najkritickejších problémov. V nadchádzajúcich updatoch môžeme očakávať pridanie režimu pre dva hráčov, ktorý je momentálne najžiadanejšou funkciou komunity. Takisto je pravdepodobné, že vývojári vybalansujú sólo režim, aby bol hrateľný aj pre menej hardcore hráčov.

Elden Ring: Nightreign / FonTech

Crossplay funkcionalita je ďalšou kľúčovou oblasťou, kde môžeme očakávať vylepšenia. V ére moderného multiplayeru je absencia tejto funkcie skutočne nepochopiteľná, zvlášť v hre, ktorá je primárne zameraná na kooperatívny zážitok. Autori však už pracujú na náprave a v nasledujúcich dňoch a týždňoch môžeme očakávať sériu opráv, iniciovaných hernou komunitou.

Verdikt

Elden Ring: Nightreign je fascinujúci experiment, ktorý neoslní každého hráča z komunity FromSoftware. Je to hra, ktorá vyžaduje špecifické podmienky na to, aby ukázala svoj najlepší potenciál – konzistentný tím podobne skúsených hráčov s dostatkom času. Keď sa tieto podmienky splnia, Nightreign poskytuje jedny z najlepších kooperatívnych súbojov s bossmi, aké boli kedy vytvorené.

Ak máš skupinu priateľov na pravidelné hranie a baví ťa náročnosť FromSoftware hier, Nightreign je skvelou investíciou. Pre sólo hráčov a príležitostných hráčov však odporúčam počkať na budúce updaty, ktoré majú vyriešiť najkritickejšie problémy s náročnosťou a zároveň pridať chýbajúce funkcie ako režim pre dvoch hráčov.

Čítajte viac z kategórie: Hry

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP