banner-mate-9Doba ide vpred raketovým tempom a veci sa menia veľmi rýchlo. K tomu môžeme priradiť aj úlohu dvoch gigantov v priemysle smartfónov – výrobcov Apple a Samsung. Len nedávno ešte stáli v popredí medzi najviac predávanými zariadeniami v Číne. Stačili však len dva roky a všetko je úplne inak. Dlhoročných majstrov totiž nahradili domáce produkty.

Písal sa rok 2014, keď spoločnosť Samsung stála na čele predajov smartfónov v Číne a jeho konkurent, americký Apple, sa postupne naňho doťahoval. Vtedajší podiel kórejského výrobcu bol na čínskom trhu skvelých 20 %, zatiaľ čo gigant z Cupertina vlastnil iba 9 %. Ako čas bežal, Apple v číslach vyskočil až na 14 % podiel v minulom roku. Následne sa stalo to, čo by len málo kto očakával. Smartfóny od Samsungu začali z čínskeho trhu pomaly, ale isto miznúť a Apple znova klesol len na 7 %. Čo však stojí za týmto knockoutom dvoch veľkých značiek?

iphone-7-plus-samsung-galaxy-s7-camera-1-of-1

Príčinu môžeme hľadať priamo v Číne. Vyzerá to tak, že domáci obyvatelia začali uprednostňovať aj domáce značky, ktoré síce nemajú hviezdne mená, no ponúkajú oveľa lepšie ceny. Práve modely strednej a low-end triedy Samsungu boli rýchlo nahradené novými smartfónmi od „neznámych“ výrobcov. Na druhej strane, Apple mal väčší problém so stratami, pretože jeho zisk z roka na rok poklesol približne o 50 %, čo tvorí viac ako 3 miliardy eur. To je už dosť podstatná suma aj pre takého giganta, akým Apple bez pochýb je.

huawei-vs-apple

TIP: Štatistiky predajov smartfónov za tretí štvrťrok sú tu. Huawei dobieha Apple

Dnešným trendom sa stávajú práve smartfóny, ktoré ponúkajú nízke ceny pri veľmi kvalitnom vybavení. Na výslnie sa tak dostávajú mladé spoločnosti, ktoré svoje prvé zariadenia začali vyrábať zhruba pred piatimi rokmi. Možno si teraz myslíte, že taký Oppo, Vivo, či Huawei sú už známymi značkami, ale úprimne, pomysleli by ste nad kúpou ich zariadenia pred 5 rokmi? Zrejme nie, a preto sa ich mená dostali do popredia približne až v čase, keď sa iní výrobcovia pomaly z čínskeho trhu vytrácali. Apple bol stále jeden z tých, ktorí mali najlepšie zisky, no prišiel čas prenechať miesto aj iným. Lacným „Číňanom“ sa podarilo zraziť ceny svojich zariadení na čiastku, ktorá je pre zákazníka prijateľná, znížili náklady na marketing a spolu s ďalšími šetriacimi opatreniami sa im podarilo poraziť nielen Apple a Samsung, ale aj domáce Xiaomi, ktoré bolo na vrchole práve v minulom roku. Samozrejme, stále sa bavíme o čínskom trhu.

phone-vendor-market-share-china

Pri spoločnosti Xiaomi si všímame, že sa sústredí najmä na tzv. „flash“ výpredaje, ktoré sú lákadlom pre mnohých online nakupujúcich. Oppo však berie ohľad aj na tých, ktorí možnosť kúpiť smartfón cez internet nemajú, alebo ju jednoducho nevedia využiť. Preto v Číne môžeme nájsť viac ako 240 000 obchodov, ktoré predávajú Oppo zariadenia. Spoločnosť Vivo je na tom podobne, len čísla sú o polovicu nižšie. Aj napriek tomu stále obaja porážajú obchody Xiaomi a Apple Stores, ktorých je v najväčšej krajine Ázie oveľa menej.

apple-stores-cina

Ako bonus ponúkajú čínski výrobcovia rôzne zľavy na nové zariadenia v kamenných obchodoch, pričom ďalšou výhodou je, že v prípade problému so zariadením, sa môže zákazník kedykoľvek obrátiť na obchod. Celá situácia sa môže zdať ako neľútostný boj o zákazníkov. Pravdou však je, že vždy vyhráva ten lepší a v tomto prípade sú to práve čínski výrobcovia, ako Vivo či Huawei, ktorí vedia, čo zákazník očakáva za primeranú cenu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP