Keď v roku 1994 otvorilo svoje brány japonské letisko Kansai International Airport (KIX), svet ho oslavoval ako prelomový technický zázrak. Jediná letisková stavba svojho druhu, postavená na umelo vytvorenom ostrove v Osackom zálive, stála viac než 20 miliárd dolárov a predstavovala dovtedy nevídanú ukážku modernej stavebnej techniky, píše AeroTime.

Pokles očakávali, nie však tak silný

Dnes, po viac ako 30 rokoch prevádzky, patrí Kansai medzi najdôležitejšie letecké uzly Japonska. V roku 2025 plánuje privítať takmer 70 rôznych aeroliniek a vyše 20 nákladných dopravcov. Ročne cez jeho terminály prechádzajú desiatky miliónov cestujúcich a státisíce letov. Avšak tento inžiniersky unikát čelí vážnej hrozbe: pomaly sa potápa do mora. Hoci projektanti predpokladali pokles umelého ostrova kvôli jeho obrovskej váhe, realita výrazne prekonala ich očakávania.

Príčina je v geologických podmienkach dna Osackého zálivu. Ostrov bol postavený v hĺbke viac než 18 metrov na nestabilnom dne, ktoré tvorí prevažne jemná aluviálna hlina a sedimenty. Pri stavbe sa na morské dno navŕšili milióny ton kamenia a zeminy, ktoré svojou hmotnosťou postupne stláčajú tieto mäkké podložné vrstvy.

Inžinieri pôvodne odhadovali, že do otvorenia letiska ostrov poklesne asi o 5,8 metra. Už v roku 1990, teda štyri roky pred dokončením, však zaznamenali pokles vyše 8 metrov. Po otvorení v roku 1994 sa ostrov ďalej prepadával tempom takmer pol metra ročne.

Na riešenie problému bolo nutné dodatočne investovať ďalších 150 miliónov dolárov do zdvihnutia a spevnenia pobrežných múrov. Okrem toho boli nasadené špeciálne hydraulické systémy, ktoré môžu v prípade potreby jednotlivé časti ostrova dvíhať. Hoci tieto opatrenia pomohli spomaliť pokles, ich pravidelná údržba je finančne aj technicky veľmi náročná.

Klimatické zmeny môžu situáciu zhoršiť

V súčasnosti je pokles výrazne pomalší – v roku 2023 dosahoval približne 5,8 cm ročne, čo je dramatické zlepšenie oproti minulosti. Napriek tomu inžinieri upozorňujú, že časti letiska môžu byť pod úrovňou mora už okolo roku 2056. Ďalším problémom je nerovnomernosť poklesu. Rôzne sektory ostrova sa prepadajú odlišnou rýchlosťou, čo komplikuje plánovanie a vyžaduje detailné monitorovanie a časté zásahy.

Riziko zosilňujú aj klimatické zmeny. Letisko Kansai pravidelne ohrozujú tajfúny, búrkové vlny a zemetrasenia. Tragickým príkladom bola katastrofa spôsobená tajfúnom Jebi v roku 2018, kedy záplavy výrazne poškodili infraštruktúru a spôsobili dočasné zatvorenie letiska.

Napriek všetkým týmto výzvam je však budúcnosť letiska Kansai optimistická. Aktuálne prebieha rozširovanie, ktoré zvýši kapacitu letiska až na 40 miliónov cestujúcich ročne. Aj keď udržanie ostrova nad vodou zostáva technologickou výzvou, odborníci predpokladajú, že letisko Kansai zostane funkčné ešte minimálne niekoľko desaťročí.

Čelili vážnemu výpadku

V minulom roku došlo k rozsiahlemu výpadku informačných technológií, ktoré sa dotkli letísk a ďalších dôležitých inštitúcií po celom svete. V Nemecku, Holandsku, Izraeli a Spojených štátoch museli zdravotnícke zariadenia zrušiť plánované operácie a rádioterapeutické zákroky.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP