V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Automobilka Volkswagen uzavrela dohodu s odbormi, ktorá má zabezpečiť výrazné zníženie nákladov v jej nemeckých továrňach. Aj keď dohoda znie na prvý pohľad ako kompromis medzi vedením a zamestnancami, investori a analytici pochybujú o jej efektívnosti.

Napätie vzniká najmä preto, že výsledok dohody má byť zníženie počet pracovných miest o 35 000 a zatvorenie niektorých závodov. To všetko však bez priameho prepúšťania a za zachovania pracovných zmlúv do roku 2030.

Volkswagen tvrdí, že opatrenia na znižovanie nákladov sú pre spoločnosť kľúčové v čase, keď čelí výzvam, ako je slabší globálny dopyt a silná konkurencia lacných áut z Číny. Výsledkom dohody by malo byť ušetrenie 15 miliárd eur v strednodobom horizonte.

Spolupráce namiesto radikálnych opatrení

Jedným z hlavných znakov dohody je, že každá továreň Volkswagenu v Nemecku dostane vlastný cieľ v oblasti znižovania nákladov. Zástupcovia zamestnancov a manažérov majú spoločne navrhovať spôsoby, ako tieto ciele dosiahnuť, a pravidelne podávať správy o pokroku.

Tento model spolupráce bol navrhnutý na zmiernenie konfliktov medzi vedením a odbormi, zároveň však nesie všetky znaky tradičných kompromisov, ktoré prinášajú viac neistoty než jednoznačných riešení. Napriek dlhým rokovaniam už boli prijaté niektoré konkrétne opatrenia.

Volkswagen oznámil ukončenie výroby v roku 2025 v závode v Drážďanoch, kde pracuje približne 300 zamestnancov, a v roku 2027 zatvorenie závodu v Osnabrücku, ktorý zamestnáva asi 2 300 pracovníkov. Odbory pritom priznávajú, že automobilka zvažuje uzatvorenie ešte ďalších troch až štyroch tovární. Ďalšie zníženie kapacity má byť výsledkom zastavenia dvoch výrobných liniek vo Wolfsburgu, kde má Volkswagen svoje hlavné sídlo.

volkswagen
Erik Mclean/Unsplash

Kritika zo strany investorov

Hoci dohoda predstavuje kompromis, analytici upozorňujú, že jej efektivita z hľadiska nákladov nie je presvedčivá. Podľa nich takýto postup, ktorý kombinuje obmedzenie výroby a dobrovoľné odchody pracovníkov, nemusí byť taký účinný ako radikálnejšie kroky, napríklad úplné zatvorenie stratových závodov.

Patrick Hummel, analytik investičnej spoločnosti UBS, konštatoval, že investori začínajú byť frustrovaní. „Ľudia nemajú trpezlivosť investovať do akcií automobilky s nádejou, že po troch až piatich rokoch spoločnosť obnoví svoju ziskovosť,“ poznamenal. Táto neistota sa odráža aj na trhu. Akcie Volkswagenu klesli pod úroveň z októbra 2024, teda pred ohlásením slabých štvrťročných ziskov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP