V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.

V oblasti elektromobility na Slovensku sa na konci roka 2024 dosiahol významný míľnik. Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo k dispozícii 2424 nabíjacích bodov rozmiestnených v 967 lokalitách po celej krajine, čo predstavuje medziročný nárast o 34 %. Celkový inštalovaný výkon prekonal hranicu 125 megawattov, čo je nárast o 52 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Napriek týmto úspechom stojí infraštruktúra pred vážnou hrozbou, ktorú prinášajú legislatívne zmeny.

Podľa riaditeľa SEVA Patrika Križanského napreduje budovanie nabíjacej infraštruktúry rýchlejšie, než rastie počet samotných elektrických vozidiel. Napriek legislatívnym a technickým problémom bol rast v roku 2024 hodnotený ako uspokojivý. Zároveň však zdôraznil, že nové opatrenia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) môžu prevádzkovateľom nabíjacích staníc spôsobiť také finančné straty, že budú nútení svoje stanice vypínať.

„Súčasné kroky zo strany energetického regulátora vzbudzujú obavy, že by prevádzkovatelia mohli byť dokonca nútení vypínať už postavené nabíjacie stanice. To by pribrzdilo rozvoj elektromobility práve vo fáze, keď Slovensko potrebuje zabrať a dobiehať ostatné krajiny Európskej únie,“ zdôraznil Križanský.

nabíjanie elektromobilu
Unsplash/Markus Spiske

Problémové legislatívne zmeny

Jedným z hlavných problémov je novela vyhlášky ÚRSO, ktorá nadobudla účinnosť začiatkom tohto roka. Tá zásadne mení spôsob výpočtu taríf za rezervovanú kapacitu a ruší zľavy na fixné poplatky, čo vedie k dramatickému zvýšeniu pravidelných nákladov na prevádzku nabíjacích staníc.

Ako vysvetlil Križanský, prevádzkovatelia zatiaľ nemôžu tieto náklady kompenzovať, pretože počet elektrických vozidiel na Slovensku je stále nízky. Zároveň tento tlak ohrozuje motiváciu budovať nové nabíjacie stanice, čo by mohlo spomaliť ďalší rozvoj verejnej infraštruktúry.

Členovia SEVA preto apelujú na revíziu novej vyhlášky. Spolu s prevádzkovateľmi nabíjacích staníc sa plánujú zasadzovať o také zmeny, ktoré by znížili ekonomický tlak na prevádzku a umožnili ďalší rozvoj siete nabíjacích bodov.  „Spolu s operátormi budeme apelovať na revíziu tejto právnej normy, aby sme mohli pokračovať v budovaní siete nabíjacích staníc, ktorá je kľúčová pre adaptáciu elektromobility na Slovensku,“ uzavrel Križanský.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú