Dopyt v priemysle rastie, varujú odborníci. Elektromobily môžu čeliť do roku 2030 veľkej kríze
Globálny prechod na elektromobily naberá na obrátkach, ale najnovšia správa spoločnosti McKinsey varuje pred vážnym tlakom na dodávateľský reťazec kľúčových materiálov pre batérie do roku 2030. O téme informuje Electrek.
Odborníci predpokladajú, že predaj elektromobilov vzrastie z 4,5 milióna kusov v roku 2023 na ohromujúcich 28 miliónov ročne do konca desaťročia. Tento bezprecedentný dopyt však spustí veľký tlak na dostupnosť základných materiálov, ako sú lítium, vysokočistý mangán a grafit.
Zatiaľ to nie je vyriešené
Aj keď batérie na báze lítia a fosfátu železa (LFP) znižujú závislosť od vzácnejších surovín, ako sú kobalt a nikel, stále vo veľkej miere závisia od lítia, mangánu a grafitu. Prechod na technológiu LFP síce poskytuje určitú úľavu, no nerieši úplne nerovnováhy v dodávateľskom reťazci. To zdôrazňuje potrebu pokračovať v hľadaní udržateľných zdrojov týchto surovín.
Ešte väčší problém predstavujú emisie spojené s ťažbou a rafináciou týchto materiálov, ktoré tvoria približne 40 % celkových emisií pri výrobe batérie do elektromobilu. Podľa správy McKinsey je znižovanie emisií v týchto procesoch kľúčové pre ekologický rozvoj EV priemyslu.
„Získavanie materiálov od dodávateľov, ktorí sa zaviazali používať nízkoemisné palivá a zdroje energie, by mohlo znížiť emisie až o 80 % počas fáz ťažby a rafinácie. Toto je však potrebné spojiť s dôrazom na znižovanie nákladov, keďže batériový priemysel momentálne čelí tlaku na ziskovosť,“ zdôrazňuje Raphael Rettig, partner spoločnosti McKinsey.
Zvýši odpad?
Medzi ďalšie výzvy patrí aj dostupnosť menších, no kľúčových materiálov, ako je vysokočistý mangán. Hoci mangán momentálne prispieva k približne 4 % emisií v typickej batérii na báze lítium-nikel-mangán-kobalt (LI-NMC), s nárastom popularity batérií LFP a dekarbonizáciou väčších materiálov, ako sú lítium a nikel, by mohol relatívny emisný vplyv mangánu takmer zdvojnásobiť, ak sa neprijmú cielené opatrenia na vyrovnanie tejto nerovnováhy.
Významným krokom k riešeniu týchto výziev je nedávny grant vo výške 4,5 milióna dolárov, ktorý spoločnosť Toyota získala od amerického Ministerstva energetiky na vývoj udržateľnejších batérií pre elektromobily. Avšak na vyriešenie širších problémov dodávateľského reťazca bude potrebné spoločné úsilie celého priemyslu, aby sa zabezpečila rovnováha medzi dopytom, udržateľnou praxou a minimalizáciou emisií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensku je nelegálna. Známa látka predlžuje život buniek o 57 % a spomaľuje starnutie, zistili vedci
Warren Buffett: Najlepší investor všetkých čias odhaľuje jednoduché pravidlá, ako zbohatnúť
Z Markízy až na ministerstvo kultúry. Rezort Martiny Šimkovičovej čelí podozreniam z rodinkárstva
Vlaky bez vlakvedúceho: Od augusta budeš potrebovať lístok ešte pred nástupom, inak riskuješ pokutu
Dôležité uvoľnenie pravidla o 100 ml tekutinách na letiskách: Komisia potvrdila zmenu pre celú EÚ
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
AKTUÁLNE: Prísna regulácia EÚ má prvé obete. Meta zakáže politické reklamy na svojich platformách
Internet Starlinku zrazu prestal fungovať. Tisíce ľudí po celom svete zažili rozsiahly globálny výpadok
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP