V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Predaj nových automobilov v Európe po dvoch mesiacoch poklesu v októbri stagnoval. Dopyt po elektrických a hybridných vozidlách abšak naďalej rastie. Vyplýva to z údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). Celkovo sa v krajinách Európskej únie, Spojeného kráľovstva a Európskeho združenia voľného obchodu (EZVO) zaregistrovalo 1,04 milióna nových áut. Predstavuje to medziročný nárast iba o 0,1 %.

Výraznejší nárast predaja zaznamenali najmä Nemecko (+6 %) a Španielsko (+7,2 %). Tieto výsledky však len kompenzovali poklesy vo Francúzsku, Taliansku a Británii, kde sa záujem o nové vozidlá oslabil. Celkovo tak európsky automobilový trh zostáva v stave stagnácie. Hlavným problémom, ktorému automobilky čelia, je kombinácia slabšieho dopytu po klasických spaľovacích modeloch a vysokých výrobných nákladov. Tie sú do veľkej miery ovplyvnené investíciami do elektrifikácie. Európski výrobcovia čelia konkurencii zo strany čínskych spoločností, ktoré ponúkajú cenovo dostupnejšie elektrické autá.

Elektrifikácia získava na sile

Aj keď celkový predaj vozidiel stagnoval, dopyt po ekologickejších alternatívach rástol. Predaj plne elektrických vozidiel (BEV) sa zvýšil o 6,9 %, zatiaľ čo hybridy si polepšili ešte viac,a to o 15,8 %. Tieto typy áut tvorili v októbri viac ako polovicu (55,4 %) všetkých registrácií osobných vozidiel v EÚ. Predstavuje tak výrazný nárast oproti 51,3 % v minulom roku. Tento trend naznačuje, že spotrebitelia čoraz viac inklinujú k ekologickým možnostiam. Pre automobilky to znamená tlak na zrýchlenie výroby a dostupnosť elektrických modelov. Okrem samotných vozidiel je pritom kľúčové aj budovanie nabíjacej infraštruktúry.

Z pohľadu automobiliek zaznamenala skupina Volkswagen silný nárast registrácií o 12,6 %. Menej sa darilo Stellantisu, kde registrácie klesli o 16,7 %, a Renaultu, ktorý evidoval pokles o 0,4 %. Zaujímavým momentom je pokles registrácií u výrobcu elektrických áut Tesla o 23,1 %. To môže byť dôsledkom čoraz väčšej konkurencie zo strany čínskych výrobcov, ako je napríklad SAIC Motor, ktorý tiež zaznamenal pokles o 10 %. Tieto výsledky ukazujú, že trh s elektromobilmi sa dynamicky mení a tradičné značky musia hľadať spôsoby, ako si udržať konkurenčnú výhodu.

elektromobilita
michael fousert/unsplash

Budúcnosť trhu

Zatiaľ čo celkový predaj áut v Európe stagnuje, rast elektrifikovaných vozidiel ukazuje smer, ktorým sa bude automobilový priemysel v nasledujúcich rokoch uberať. Výrobcovia musia prekonať výzvy spojené s elektrifikáciou a zároveň reagovať na tlak zo strany cenovo dostupnejších čínskych konkurentov.

Dôležité bude nielen rozšírenie ponuky elektrických modelov, ale aj rozvoj infraštruktúry a podpora zo strany vlád. Európa stojí pred otázkou, ako využiť rastúci záujem o ekologické autá na posilnenie domáceho priemyslu a zároveň splniť klimatické ciele.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú