V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Slovenskí žiaci ôsmeho ročníka dosiahli prekvapivé výsledky v rámci medzinárodnej štúdie ICILS (International Computer and Information Literacy Study). Tie ich radia nad priemernú úroveň. ICILS skúma počítačovú a informačnú gramotnosť medzi mladými v 34 krajinách. Slovenskí žiaci v celkovom hodnotení prekonali väčšinu z nich. Minister školstva Tomáš Drucker túto skutočnosť predstavil na tlačovej konferencii ako úspech slovenského školstva, hoci upozornil na pokles úrovne oproti minulým cyklom ICILS.

Slovenskí ôsmaci zaznamenali výsledky s priemerným skóre 499 bodov, čím prekonali priemernú hodnotu 476 bodov, ktorú dosiahli študenti z 34 zapojených krajín. Zvlášť úspešní boli slovenskí žiaci v oblasti informatického myslenia. Ukazuje to, že vedia efektívne riešiť úlohy a analyzovať informácie. Aj napriek tomu, že sa Slovensko radí nad priemer, výkon žiakov oproti predošlým rokom klesol, čo ministerstvo pripisuje rôznym faktorom.

Vplyv domáceho prostredia

Minister Drucker poukázal na pretrvávajúci problém vplyvu sociálnoekonomických rozdielov na vzdelávacie výsledky. Deti z rodín, ktoré majú lepšie podmienky, čiže prístup k počítačom, knihám či vyššie vzdelanie rodičov, dosahujú podľa údajov štúdie vyššie skóre než žiaci z menej zvýhodneného prostredia. Tento fenomén nie je špecifický len pre Slovensko, ale analytici varujú, že bez podpory menej zvýhodnených detí môžu rozdiely ešte rásť.

Drucker oznámil, že ministerstvo pripravuje niekoľko opatrení na zvýšenie rovnosti príležitostí vo vzdelávaní. V pláne je zavádzanie nového vzdelávacieho programu do základných škôl, ktorý má podporiť informatickú a počítačovú gramotnosť už od nižších ročníkov. Okrem toho plánujú zvýšiť kapacity informačných technológií na školách a rozšíriť možnosti včasného začlenenia detí do materských škôl. To všetko z dôvodu, aby sa v nich už v ranom veku podporovali schopnosti práce s technológiami.

Twitter

Slovensko v kontexte európskeho priemeru

V širšom európskom kontexte dosiahli slovenskí ôsmaci porovnateľné výsledky s väčšinou európskych krajín. Aj v oblasti informatického myslenia prekonali celkový priemer krajín. Ukazuje to, že slovenský vzdelávací systém má silné základy. Výsledky štúdie ICILS sú tak pre Slovensko povzbudivé, no poukazujú aj na to, kde je priestor na zlepšenie.

Medzinárodná štúdia ICILS sa konala už tretíkrát a poskytuje cenné informácie o tom, ako jednotlivé krajiny pripravia svoje deti na digitálny svet. Výsledky Slovenska ukazujú, že mladí ľudia sa v digitálnom prostredí vedia orientovať. Avšak pre udržanie a zlepšenie tejto úrovne je potrebné pracovať na sprístupňovaní informatických technológií všetkým žiakom, bez ohľadu na ich rodinné zázemie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú