V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.

Počítačové videnie a programovanie, ktoré umožňujú autonómnym autám orientovať sa na cestách, sú dnes schopné zvládnuť až 98 % možných situácií. Napriek tomu však otázky o bezpečnosti stále pretrvávajú, najmä v súvislosti s tými 2 % situácií, ktoré sú nepredvídateľné a komplikované. Tieto informácie zazneli na konferencii Asociácie AI (ASAI). Hovorila o nich odborníčka na umelú inteligenciu a strojové učenie, Jemylia Raimbaultová.

Raimbaultová upozornila, že je potrebné udržiavať rovnováhu medzi optimizmom z technologického pokroku a realistickým pohľadom na jeho obmedzenia. Naprogramovanie autonómnych vozidiel dokáže riešiť bežné situácie na ceste. Problémy však  nastávajú pri tzv. okrajových prípadoch. Tie môžu zahŕňať nečakané a zriedkavé situácie, ktoré počítačový systém nepredpokladá.

Ako príklad uviedla jazdu po úzkej horskej ceste s ostrými zákrutami a nepredvídateľnými prekážkami. Kým autonómne autá dokážu excelovať v ideálnych podmienkach na testovacích dráhach, realita je plná nečakaných zmien a dynamických podmienok. Práve tie sú pre tieto systémy stále veľkou výzvou.

Úrovne autonómie podľa SAE noriem

V oblasti autonómnych vozidiel existuje medzinárodný štandard, ktorý rozdeľuje ich úroveň autonómie do piatich kategórií. Ako Raimbaultová vysvetlila, prvé dve úrovne predpokladajú prítomnosť vodiča. Posledné dve už zahŕňajú plne autonómne riadenie bez zásahu človeka. Tieto normy stanovila organizácia SAE ešte v roku 2014. Avšak v roku 2021 boli prepracované aby lepšie reflektovali aktuálny stav technológií. A to hlavne pokiaľ ide o úrovne tri a štyri, ktoré vedú k plnej autonómii.

tesla

Autá ešte nie sú plne autonómne

Hoci marketingové kampane často propagujú autonómne vozidlá ako revolúciu v doprave, Raimbaultová zdôraznila, že dnešné technológie ešte nedosiahli úroveň úplnej autonómie. Aj autá ako Tesla, ktoré sa často spomínajú v súvislosti s autonómnym riadením. Podľa nej dosahujú len druhú úroveň. Dokonca aj robotické taxíky, ktoré sa testujú v niektorých mestách v USA, stále vyžadujú určitú formu dozoru.

Niektoré značky ako Honda a Mercedes-Benz, však už minulý rok predstavili vozidlá, ktoré dosahujú tretiu úroveň autonómie. Táto úroveň umožňuje aby vozidlo zvládalo určité situácie bez zásahu vodiča. Človek však musí byť stále pripravený prevziať kontrolu.

Autonómne vozidlá majú pred sebou ešte dlhú cestu, kým dosiahnu úplnú autonómiu. Aktuálne riešenia sa síce blížia k pokrytiu väčšiny situácií, no výzvou zostáva zvládnutie tých nepredvídateľných. Tie môžu mať zásadný vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú