Starship oslavuje historický úspech. Raketu veľkú ako Boeing 747 zachytili obrovské ramená
SpaceX dnes vykonal v poradí už piaty pokus o orbitálny let revolučnej rakety Starship. Tá sa skladá z dvoch raketových stupňov a je nielen najväčšia, ale tiež najvýkonnejšia v histórii a má väčšiu kapacitu, či už z hľadiska hmotnosti alebo nákladného priestoru, než raketa Saturn V, ktorá v minulosti dostala ľudí na Mesiac. Počas dnešnej misie sa ale podarilo čosi, čo posunie raketovú technológiu a vesmírny výskum na doposiaľ nevídanú úroveň.
Dôvodom je predovšetkým efektivita spolu s finančnými a logistickými výhodami, ktoré dnešný úspech predstavuje pre budúcnosť rakety Starship, lunárneho programu Artemis a ako sa zdá čoraz realistickejšie, aj kolonizácie Marsu. Prvý stupeň rakety Starship, známy pod vlastným názvom Super Heavy, sa totiž po vynesení druhého stupňa do výšky cez 100 km v rýchlosti cez 5 000 km/h vrátil naspäť na Zem. To sa však podarilo spôsobom, o ktorom ešte nedávno pochybovali takmer všetci.
Ukážkový let
Že sa americká spoločnosť SpaceX chystá v budúcnosti zachytávať oba stupne rakety Starship do pohyblivých ramien odpaľovacej rampy sme v minulosti spomínali viackrát, málokto si však dokázal tento proces naozaj predstaviť. Ešte menej ľudí verilo, že sa čosi také podarí na prvý pokus a mnohí pochybovali o tom, či môže byť vôbec čosi také uskutočnené. Dnes však SpaceX dokázal, že s ním môže NASA pri návrate na Mesiac počítať.
— Elon Musk (@elonmusk) October 13, 2024
Samotný štart rakety prebehol 14:25 SELČ a vyzerá to tak, že išlo o ukážkový odpal. Keď dochádzal k oddeleniu druhého stupňa, ktorý nesie takisto názov Starship, avšak so sériovým označením Ship 30, všetky motory prvého stupňa Super Heavy (Booster 12) fungovali, čo naznačuje zásadné zlepšenie ich spoľahlivosti vďaka neustále prebiehajúcemu vývoju a testom.
Bez problémov prebehlo aj oddeleniu druhého stupňa a opätovné naštartovanie niektorých motorov prvého stupňa. Tentoraz sa však prvý stupeň nepokúšal len o mäkké pristátie na morskej hladine. Hneď po štarte začali zamestnanci SpaceX skúmať stav odpaľovacej veže a dvoch obrovských ramien. Keď sa zdalo, že je všetko v poriadku, potvrdil SpaceX pokus o pristátie, presnejšie zachytenie Super Heavy do týchto dvoch ramien počas pristáte.
Zachytenie počas pristávania
Svojim spôsobom je tento manéver podobný tomu, čo robia prvé stupne rakiet Falcon 9. Hlavným rozdielom je ale fakt, že je Falcon 9 vybavený vyklápacími nohami, na ktoré dosadne. Na druhej strane Super Heavy musí byť dostatočne presný na to, aby sa vošiel medzi dve ramená odpaľovacej veže, na ktoré dosadne. Ďalším očividným rozdielom je veľkosť. Kým prvý stupeň Falcon 9 meria na výšku 50 metrov a dosahuje priemer 3,7 m, Super Heavy meria až 70 metrov a jeho priemer trupu dosahuje 9 m.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Ako dokázal SpaceX vykonať obávaný manéver na prvý pokus
- Čo to znamená pre kolonizáciu Mesiaca a Marsu
- V čom Starship stále zaostáva a prečo potrebuje ďalšie testy
- Ako bude vyzerať nasledujúca misia a prečo NASA oslavuje
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Vedci porušili 160-ročný zákon fyziky. Našli spôsob, ako chytať „stratenú” energiu
Záhadná anomália priťahuje všetky objekty na stovky miliónov svetelných rokov
Letí závratnou rýchlosťou. K Marsu sa blíži záhadný objekt, ktorý nechal vedcov bez slov
Stojí menej ako jedno euro. Vedci z MIT vymysleli jednoduchý test, ktorý odhalí rakovinu
Hawking mal naozaj pravdu. Desivý jav zničí celý vesmír
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Začala sa neviditeľná vojna o suroviny. Štyri veľmoci spustili tajný plán, aby odstavili Čínu
- Uzavreli kvôli nemu Bratislavu a v Holíči postavili pancierový vlak. Akčný film so slovenskými koreňmi má prvý trailer
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
- Šokoval brutalitou aj hereckými hviezdami. Akčný megahit z roku 2022 pokračuje, tu je trailer
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP