SpaceX dnes vykonal v poradí už piaty pokus o orbitálny let revolučnej rakety Starship. Tá sa skladá z dvoch raketových stupňov a je nielen najväčšia, ale tiež najvýkonnejšia v histórii a má väčšiu kapacitu, či už z hľadiska hmotnosti alebo nákladného priestoru, než raketa Saturn V, ktorá v minulosti dostala ľudí na Mesiac. Počas dnešnej misie sa ale podarilo čosi, čo posunie raketovú technológiu a vesmírny výskum na doposiaľ nevídanú úroveň.

Dôvodom je predovšetkým efektivita spolu s finančnými a logistickými výhodami, ktoré dnešný úspech predstavuje pre budúcnosť rakety Starship, lunárneho programu Artemis a ako sa zdá čoraz realistickejšie, aj kolonizácie Marsu. Prvý stupeň rakety Starship, známy pod vlastným názvom Super Heavy, sa totiž po vynesení druhého stupňa do výšky cez 100 km v rýchlosti cez 5 000 km/h vrátil naspäť na Zem. To sa však podarilo spôsobom, o ktorom ešte nedávno pochybovali takmer všetci.

Ukážkový let

Že sa americká spoločnosť SpaceX chystá v budúcnosti zachytávať oba stupne rakety Starship do pohyblivých ramien odpaľovacej rampy sme v minulosti spomínali viackrát, málokto si však dokázal tento proces naozaj predstaviť. Ešte menej ľudí verilo, že sa čosi také podarí na prvý pokus a mnohí pochybovali o tom, či môže byť vôbec čosi také uskutočnené. Dnes však SpaceX dokázal, že s ním môže NASA pri návrate na Mesiac počítať.

Samotný štart rakety prebehol 14:25 SELČ a vyzerá to tak, že išlo o ukážkový odpal. Keď dochádzal k oddeleniu druhého stupňa, ktorý nesie takisto názov Starship, avšak so sériovým označením Ship 30, všetky motory prvého stupňa Super Heavy (Booster 12) fungovali, čo naznačuje zásadné zlepšenie ich spoľahlivosti vďaka neustále prebiehajúcemu vývoju a testom.

Bez problémov prebehlo aj oddeleniu druhého stupňa a opätovné naštartovanie niektorých motorov prvého stupňa. Tentoraz sa však prvý stupeň nepokúšal len o mäkké pristátie na morskej hladine. Hneď po štarte začali zamestnanci SpaceX skúmať stav odpaľovacej veže a dvoch obrovských ramien. Keď sa zdalo, že je všetko v poriadku, potvrdil SpaceX pokus o pristátie, presnejšie zachytenie Super Heavy do týchto dvoch ramien počas pristáte.

Zachytenie počas pristávania

Svojim spôsobom je tento manéver podobný tomu, čo robia prvé stupne rakiet Falcon 9. Hlavným rozdielom je ale fakt, že je Falcon 9 vybavený vyklápacími nohami, na ktoré dosadne. Na druhej strane Super Heavy musí byť dostatočne presný na to, aby sa vošiel medzi dve ramená odpaľovacej veže, na ktoré dosadne. Ďalším očividným rozdielom je veľkosť. Kým prvý stupeň Falcon 9 meria na výšku 50 metrov a dosahuje priemer 3,7 m, Super Heavy meria až 70 metrov a jeho priemer trupu dosahuje 9 m.

Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.

Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.

Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Platba
Tlačidlo späť
Visa logo
Mastercard logo
Trust pay
Registrovať a zaplatiť
Ikona zabezpečenia
Zabezpečené šifrovaním
Trust pay
Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek. Súhlasím s poskytnutím predpaltného a bol som poučený, že odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP