Nemecké automobilky Volkswagen a BMW vyzvali Európsku úniu (EÚ) na pokračovanie rokovaní s Čínou, aby sa zabránilo obchodnému konfliktu. Po nedávnom schválení dodatočných ciel na dovoz elektromobilov z Číny, ktoré by mali nadobudnúť účinnosť koncom októbra, sa situácia medzi EÚ a Čínou vyostruje. Tento krok, ako uvádza Volkswagen, je nesprávny a nezlepší konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu.

Európska komisia (EK) oznámila plány na dodatočné clá po tom, čo zistila, že čínske štátne dotácie nespravodlivo podkopávajú európskych konkurentov. Tieto clá sa budú líšiť v závislosti od spolupráce automobiliek pri vyšetrovaní, pričom najvyššia sadzba dosiahne až 35,3 % pre tých, ktorí nespolupracovali. Tieto opatrenia sú navrhnuté na ochranu približne 14 miliónov pracovných miest v EÚ, ktoré sú závislé od automobilového priemyslu.

clá na čínske elektromobily
BYD/TASR (úprava redakcie)

Obavy Automobiliek

Volkswagen a BMW varovali, že takéto clá môžu mať negatívny dopad na celý európsky automobilový sektor. Nemecko, s jeho silným automobilovým priemyslom a kľúčovými hráčmi ako BMW, Volkswagen a Mercedes, sa obáva, že clá by mohli spustiť obchodnú vojnu, čo by malo za následok ekonomické škody pre všetkých zúčastnených. Obidve automobilky apelujú na EÚ a čínsku vládu, aby sa sústredili na politické riešenia a vyhli sa eskalácii konfliktu.

Čína reagovala na nové clá ostrými kritikami, označujúc ich za protekcionistické. Peking pohrozil odvetnými opatreniami a začal vyšetrovanie európskych dotácií na mliečne a bravčové výrobky, čo môže ďalej eskalovať obchodné napätie. Taktiež sa zdá, že rozhovory medzi EÚ a Čínou zatiaľ nepriniesli žiadne uspokojivé výsledky.

Európska únia stojí pred náročnou výzvou: ako ochrániť svoj priemysel čistých technológií a zároveň sa vyhnúť bolestivej obchodnej vojne s Čínou. Situácia sa vyvíja a očakáva sa, že nasledujúce týždne budú kľúčové pre ďalšie kroky oboch strán. Je jasné, že vzťahy medzi EÚ a Čínou v automobilovom sektore budú naďalej pod drobnohľadom, a to s dôsledkami, ktoré môžu ovplyvniť nielen automobilky, ale aj celú ekonomiku regiónu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú