Ultimátny návod k novému PZP: Kedy ho potrebuješ a kedy nie? Tu je prehľad
Aj keď je zákon v platnosti o povinnom zmluvnom poistení (PZP) už od 1. augusta, stále vyvoláva otázky a zmätok. Majitelia niektorých elektrických kolobežiek či elektrobicyklov stále nevedia, či sa povinné poistenie týka aj ich. Navyše, ako upozornil portál Finsider, keď poisťovne začali predávať poistenie na elektrokolobežky či elektrickú trojkolku, niektoré z nich požadovali aj vodičské oprávnenie.
PZP nerieši kategóriu vozidiel
Zákon o PZP podľa Ministerstva financií nerieši samotnú kategóriu alebo rozdelenie vozidiel. „PZP by malo platiť na všetky vozidlá, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu, alebo sú ťažšie ako 25 kilogramov – s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinu. Samozrejme, že na kolobežky, ktoré neprekračujú dané parametre, vodičské oprávnenie netreba. Kto a ako môže jazdiť na daných dopravných prostriedkoch rovnako nespadá do kompetencie ministerstvo financií,“ uviedlo ministerstvo.
PZP na elektrobicykel
Najviac diskutovanou témou je práve PZP na elektrobicykel, kedy pre majiteľov nie sú jasné pojmy. „Skupina elektrobicyklov s rýchlosťou do 25/ km za hodinu a váhou do 25 kg a takých je väčšina, PZP nepotrebuje,“ uviedol Martin Podávka, produktový expert spoločnosti Pillow.
Pre majiteľov elektrobicyklov ostáva otázkou aj rýchlosť. Či je povinnosťou mať poistenie alebo nie, závisí od typu motora. Rýchle elektrobicykle, s motorom „speed-pedelec“, ktoré dosahujú maximálnu rýchlosť nad 25 km/h až do 45 km/h povinnosť uzatvorenia PZP majú. „Príslušné nariadenie EÚ zaraďuje tieto bicykle/vozidlá do kategórie L1e. Je potrebné ich registrovať a vybaviť EČV. Tieto rýchle elektrobicykle už pred novelou vyžadovali PZP, a to aj napriek tomu, že sa nepohybujú výlučne pomocou motora, ale treba šliapať (pravidlo „no pedal – no power“),“ vysvetľuje Martin Podávka.
Ďalšou kategóriou elektrobicyklov sú tie, ktoré dosahujú rýchlosť do 25 km/h, ale majú hmotnosť nad 25 kg. Oficiálne stanovisko pri tomto type elektrobicykla ešte nepoznáme, ale ako uviedol Martin Podávka z Pillow, „PZP by pri váhe nad 25 kg podľa textu zákona malo mať uzavreté.“
Kedy potrebuješ PZP
V zákone sa uvádzajú aj ďalšie typy vozidiel ako elektrokolobežky, segwaye, jednokolky, hoverboardy, elektrické skateboardy či dokonca golfové vozíky. Na každý typ vozidla platia špecifické pravidlá na základe rýchlosti a hmotnosti. Všeobecne ale platí, že ak vozidlo spĺňa aspoň jedno kritérium, či už hmotnosť (nad 25 kg) alebo rýchlosť (nad 25 km/h), PZP je povinné. Elektrokolobežky, s hmotnosťou nad 25 kg, ktoré dosahujú rýchlosť medzi 15 – 25 km/h musia byť poistené.
Podobné pravidlá platia aj pri jednokolkách. PZP je povinné pri jednokolkách s rýchlosťou nad 25 km/h, alebo jednokolky s rýchlosťou 15 – 25 km/h s váhou nad 25 kg. Pri sagwayoch záleží od modelu – ak váha presahuje 25 kg, PZP je povinné. Naopak, pri modeloch ako miniPRO 320, ktoré dosahujú rýchlosť do 20 km/h a majú hmotnosť len 13 kg, poistenie nepotrebuješ.
Ak vlastníš hoverboard, ktorý nepreskočí zákonom dané parametre, tak si poistenie nemusíš uzatvárať. „Z pohľadu poistenia je situácia jednoduchá: takmer všetky hoverboardy majú hmotnosť do 14 kg a rýchlosť do 18 km/h. PZP pri týchto parametroch nepotrebujú. Pokiaľ by ale nejaký typ prekročil rýchlosť 25 km/h alebo 15 km/h a zároveň váhu 25 kg, potom by pre neho povinnosť PZP platila,“ vysvetlil Martin Podávka. Pri elektrických skateboardoch, ktoré sú obvykle ľahké a nedosahujú limit nad 25 km/h, poistenie potrebné nie je.
Napríklad golfový vozík, ktorý obvykle má rýchlosť viac ako 14 km/h tiež potrebuje poistenie, pretože presahuje limit hmotnosti 25 kg. Výnimku zo zákona majú invalidné vozíky, ktoré sú výlučne používané osobou s telesným postihnutím, avšak neplatí to pre vozíky pre seniorov.
Pozor na vek, prípadne vodičák
Niektoré elektrické vozidlá môžu patriť do vodičskej skupiny AM. Ako ďalej uvádza portál Finsider, ide o elektrické dvoj- a troj-kolesové vozidlá, ktorých najvyššia konštrukčná rýchlosť je na úrovni od 25 do 45 kilometrov za hodinu a ich najväčší čistý výkon v tomto prípade nemôže byť väčší ako štyri kilowatty (kW). Patrí sem napríklad ľahká elektrická štvorkolka, ktorej rýchlosť je 25 – 45 km za hodinu a nemôže mať viac ako 350 kilogramov. Majitelia týchto vozidiel už pred novým zákonom potrebovali vodičské oprávnenie či PZP.
Ako upozorňuje hovorkyňa poisťovne Allianz Helena Kanderková: „V každom prípade na poistenom vozidle, vrátane elektrokolobežky, môže jazdiť len osoba, ktorá má minimálne 18 rokov,“ uviedla pre portál Finsider. Na vekovú hranicu upozorňuje aj samotná legislatíva. Samovyvažovacie vozidlo, akým je aj kolobežka s motorčekom, segway či jednokolka, podľa zákona smie na ceste viesť len osoba staršia ako 15 rokov, s výnimkou cyklociest, lesných ciest či obytných zón. Keďže niektoré vozidlá musia mať poistenie, vodič týchto vozidiel by mal byť starší ako 18 rokov. Poistenie je však viazané na vozidlo, nie na vodiča. Jazda na vozidle, ktoré spĺňa podmienky PZP avšak poistenie nie je sa ale neoplatí, inak ti môže hroziť mastná pokuta.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má hviezdne obsadenie a unikátny príbeh. Nové epické sci-fi dostalo prvý trailer
Keď ich zbadali, neverili. Vedci pod povrchom Marsu našli záhadné gigantické štruktúry
Prvé recenzie iPhone 16 Pro odhalili šokujúcu pravdu. Zhodli sa na jednej veci
Voyo zlyhalo: Slovan v Lige majstrov Slováci nevideli, aj keď zaplatili
Aj Ferrari sa pripravuje na koniec spaľovákov. Máme video ich prvého elektromobilu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Vyskúšali sme najdrahšiu Škodu. Cenou útočí aj na luxusné prémiovky, ako sa s ňou žije?
- Dojazd 680 km a odvezie 7 ľudí. Poznáme slovenské ceny jedného z najočakávanejších elektromobilov
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Vyskúšali sme najdrahšiu Škodu. Cenou útočí aj na luxusné prémiovky, ako sa s ňou žije?
- Dojazd 680 km a odvezie 7 ľudí. Poznáme slovenské ceny jedného z najočakávanejších elektromobilov
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
-
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Tesla už nie je kráľom. Z trónu ju zosadila milovaná automobilka Slovákov
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
Vláda chce od operátorov 25 miliónov eur. Tí jej posielajú ostrý odkaz
Kauza „Slovensko IT” graduje: Polícia spustila trestné stíhanie
Veľký operátor šokuje: 5 GB dát a 100 minút volaní rozdáva úplne zadarmo
Väčšina Slovákov ho neuvidí. Vieme, kto odvysiela dnešný zápas Slovanu
Miliardová pokuta sa nekoná. Google vyhral kľúčový súdny spor s EÚ
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené