Európske vlády majú síce obavy zo záplavy lacných čínskych elektrických vozidiel (EV), no zároveň tvrdo súperia o podiel na investíciách do výroby a do pracovných miest, ktoré prinášajú noví konkurenti. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Zatiaľ čo Európska únia (EÚ) vyšetruje čínske dotácie na výrobu elektromobilov a zavádza clá na ich dovoz, vlády v bloku sa snažia stimulmi prilákať čínske firmy, aby si u nich postavili európske továrne.
Výrobné náklady pre čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ako sú BYD, Chery Automobile či štátom vlastnený Saic Motor, sú doma oveľa nižšie, napriek tomu sa chcú usadiť v Európe, aby ušetrili na preprave a vyhli sa clám.
„Čínski výrobcovia vedia, že ich autá musia byť vnímané ako európske, ak chcú vzbudiť záujem medzi európskymi zákazníkmi,“ povedal Gianluca Di Loreto z poradenskej firmy Bain & Company.
Predaj áut čínskych značiek predstavoval v minulom roku len 4 % z európskeho trhu a podľa konzultačnej spoločnosti AlixPartners do roku 2028 stúpne len na 7 %.
Maďarsko, ktoré v roku 2023 vyrobilo približne 500.000 vozidiel, si zabezpečilo prvú európsku investíciu čínskej automobilky. Oznámil ju minulý rok čínsky gigant BYD, ktorý v roku 2025 zvažuje aj druhý európsky závod.
Budapešť rokuje tiež s Great Wall Motor o jeho prvom závode v Európe. Ponúka hotovosť na vytváranie pracovných miest, daňové úľavy a uvoľnenú reguláciu v cieľových zónach, aby prilákalo zahraničné investície.
Čínsky Leapmotor chce zase využiť existujúcu kapacitu francúzsko-talianskeho partnera Stellantis, pričom si vybral za svoju výrobnú základňu jeho závod v meste Tychy v Poľsku.
Španielsko, druhý najväčší producent áut v Európe po Nemecku, si zabezpečilo investíciu od Chery, ktorá začne s výrobou vo 4. štvrťroku v bývalom závode Nissanu v Barcelone. Španielsko môže získať aj avizovanú štvrtú gigatováreň, ktorú v Európe plánuje Stellantis s CATL. Automobilka Chery by chcela tiež druhé, väčšie zariadenie v Európe. Rokuje s viacerými vládami vrátane Ríma.
Saic má v úmysle postaviť dva európske závody, pričom Nemecko, Taliansko, Španielsko a Maďarsko sú v užšom výbere, uviedol zdroj, ktorý nechce byť menovaný.
V Európe pritom čelia čínski výrobcovia vyšším nákladom na všetko, od práce cez energie až po plnenie predpisov. Ich náklady na vývoz áut vyrobených v Číne sa však môžu rýchlo zvýšiť a ohroziť už aj tak slabé marže.
Čínski výrobcovia môžu považovať mzdové náklady v severnej Európe za príliš vysoké na konkurencieschopnú výrobu, zatiaľ čo juh kontinentu, Taliansko alebo Španielsko, ponúkajú rovnováhu medzi nižšími mzdovými nákladmi a relatívne vysokými výrobnými štandardmi, čo je obzvlášť dôležité pre prémiové vozidlá.
Pre lacnejšie vozidlá sú atraktívne lokality vo východnej Európe. A tiež Turecko, kde sa v súčasnosti vyrába približne 1,5 milióna áut ročne, väčšinou pre EÚ.
Colná únia Turecka s EÚ a dohody o voľnom obchode s krajinami mimo EÚ zaručujú bezcolný vývoz vozidiel aj komponentov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Môžeme štartovať rakety. Vedci objavili na Marse nekonečný zdroj energie
Sylvester Stallone búra rekordy. Jeho nový megahit dokázal niečo, čo sa ešte nikomu nepodarilo
Zo Slovenska môže byť elektromobilová veľmoc. „Nechceme tu baterkáreň,“ hromžia Slováci
recenzia Extrémne návyková a plná zmien. Hrali sme novú „FIFU“, Slovákov sklame len jedna vec (RECENZIA)
Vedci ostali zarazení: Okolo Zeme preletelo záhadné teleso. Dostalo sa veľmi blízko
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaná aplikácia tajne špehuje ľudí. Slováci ju používajú jedna radosť
- AKTUÁLNE: Legendárny elektropredajca dnes končí. Na trhu fungoval 26 rokov
- Rusko zradil dlhoročný spojenec. Ukrajine začal posielať obrovské množstvo zbraní
- 4 minúty mu tlieskali v stoji. Slovákom na obľúbenej službe pribudol jeden z filmov roka
- Majitelia spaľovákov hromžia. Toto je dátum, kedy zakážu tankovať benzín a naftu
-
- Milovaná aplikácia tajne špehuje ľudí. Slováci ju používajú jedna radosť
- AKTUÁLNE: Legendárny elektropredajca dnes končí. Na trhu fungoval 26 rokov
- Rusko zradil dlhoročný spojenec. Ukrajine začal posielať obrovské množstvo zbraní
- 4 minúty mu tlieskali v stoji. Slovákom na obľúbenej službe pribudol jeden z filmov roka
- Majitelia spaľovákov hromžia. Toto je dátum, kedy zakážu tankovať benzín a naftu
-
- Milovaná aplikácia tajne špehuje ľudí. Slováci ju používajú jedna radosť
- Dom ti postavia za 10 hodín a prežije 100 rokov. Lacná technológia stavia domy ako v sci-fi a mieri do vesmíru
- Majitelia spaľovákov hromžia. Toto je dátum, kedy zakážu tankovať benzín a naftu
- AKTUÁLNE: Legendárny elektropredajca dnes končí. Na trhu fungoval 26 rokov
- Slovákov vysmiali: Grafiku na nové pasy štát stiahol z internetu. Pochádza z úplne inej krajiny
Vedci našli na múmii z 3 500-ročného hrobu najstarší syr na svete
AKTUÁLNE: Zomrela obľúbená herečka z Harry Pottera. Jej postavu milovali úplne všetci
STVR prekvapila Slovákov. Do programu vráti obľúbenú vec, bude to ale stačiť?
Ceny ropy klesajú, odrazí sa to aj na palivách na Slovensku
Biden rozdáva posledné „rozkazy“: Táto desivá zbraň musí v USA okamžite skončiť
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené