Špičkový systém autonómneho riadenia americkej automobilky Tesla, známy najmä pod skratkou FSD, sa zrejme môže čoskoro dostať aj do Európy. Ako totiž upozorňuje prostredníctvom sociálnej siete X.com profil Whole Mars Catalog, konečne sa podarilo schváliť normu DCAS, vďaka ktorej môžu systémy FSD prísť aj do Európy – jednoduché to ale nebude.

Prichádza s obmedzeniami

V rámci nových regulácií budú musieť takéto pomocné systémy autonómneho riadenia fungovať približne rovnakým spôsobom a je možné očakávať aj dedikovanú normu, ktorá bude takéto parametre v budúcnosti určovať. Na začiatok je pre nadšencov tejto značky dobrou správou, že FSD môže do Európy prísť už v januári roku 2025.

Podľa všetkého bude Tesla nútená v Európe zmeniť aj názov tohto systému a nové regulácie už umožnia aj iniciovanie rôznych manévrov, ako je zmena pruhov či prípadne predbiehanie, čo musel doteraz iniciovať samotný vodič. Umožnené bude ovládanie aj rôznych ďalších systémov, ako sú stierače, smerovky, vykurovanie a podobne.

Či ale tento systém skutočne príde do Európy už začiatkom 2025 je otázne – Tesla totiž musí implementovať všetky zmeny potrebné na to, aby FSD spĺňal požiadavky stanovené reguláciami, ktoré je možné nájsť v tomto dokumente. Ten je pomerne rozsiahly a prísny, pričom nie je vylúčené, že bude musieť Tesla vykonať aj fyzické zmeny samotného hardvéru.

Sú prekvapivo bezpečné

Dobré správy v podobe štatistiky priniesla nedávno spoločnosť Waymo, ktorá v USA prevádzkuje flotilu autonómnych taxíkov. Autonómne autá spoločnosti Waymo majú podľa zverejnenej správy prinášať zníženie nehôd spôsobujúcich zranenia až o drastických 85 % a celkovú redukciu počtu ohlásených nehôd až o 57 %. Celkovo už autá tejto firmy bez vodičov precestovali viac ako 11 miliónov kilometrov, v rámci ktorých vykonali cez 700 000 jednotlivých jázd.

Zatiaľ nie je dokonalý

Tesla v poslednej dobe veľa prevratných noviniek týkajúcich sa tohto systému nepriniesla a konkurencii sa dokonca podarilo ju v jednom dôležitom smere predbehnúť. Mercedes totiž v minulom roku v Kalifornii získal povolenie na používanie tretej úrovne autonómneho riadenia. Funkcia je ale zatiaľ dostupná iba vo vlajkových modeloch, teda triede S a EQS.

Úrady navyše použitie technológie obmedzili. Zapnúť sa bude dať napríklad iba vtedy, ak je vonku dostatok denného svetla a maximálna rýchlosť tiež nemôže prekročiť 40 míľ, teda 64 km/h. Podľa automobilky Mercedes je však systém schopný bezpečne viesť vozidlo bez zásahu vodiča až do rýchlosti 130 km/h.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú