Gigafactory v Poľsku nakoniec nepostavia. Susedia Slovenska sa o ňu idú rozhtrhať
V článku boli použité aj materiály TASR.
Aktualizované 10. októbra 2023
Gigafactory v Poľsku zrejme nakoniec predsa nevyrastie. Informuje o tom Plzeňský denník, ktorý sa spojil s Davidom Hořínkom z agentúry CzechInvest, ktorá je podľa denníka poverená práve prípravou projektu.
„Bohužiaľ, niektoré médiá nesprávne spracovali informáciu v tom zmysle, že ide o projekt, o ktorom sa v súčasnosti diskutuje v rámci strategického podnikateľského parku Líně. Rozdiel medzi projektmi vyplýva aj z výšky investície a počtu plánovaných pracovných miest,“ zdôraznil Hořínek.
Tovéreň gigafactory, o ktorej sa hovorí dokonca aj v súvislosti s Českom, Maďarskom a Poľskom, teda stále nemá určenú lokalitu. Nový závod v Poľsku má byť zároveň podstatne menší – aj napriek tomu ale zamestná takmer 1000 ľudí a bude stáť 1,7 miliardy eur, respektíve tretinu toho, koľko stála Tesla Gigafactory v Berlíne. Vyrábať sa v nej pritom majú len komponenty do batérií, nie kompletné batérie.
Podľa informácií denníku je však práve česká lokalita neďaleko Plzne veľmi atraktívna a investori už sú v kontakte aj miestnou samosprávou. Generálny riaditeľ CzechInvestu Petr Očko dokonca prezradil, že „preverujú už len posledné detaily“.
Pôvodný článok
Firma Ionway, spoločný podnik belgickej firmy Umicore a firmy PowerCo, divízie nemeckej automobilky Volkswagen, postaví v Poľsku závod na produkciu komponentov do batérií. Prvý závod Ionway v Poľsku bude stáť v meste Nisa na juhu krajiny a postupne vytvorí takmer tisícku pracovných miest. Informovali o tom agentúry Reuters a DPA.
Budú vyrábať kľúčovú časť batérií
Nový závod bude vyrábať katódový materiál do elektromobilov. Celkový objem investície by mal dosiahnuť 1,7 miliardy eur, pričom poľská vláda podporí projekt čiastkou 350 miliónov eur – ide teda o investíciu kolosálnych rozmerov. Ako informuje Business Insider, napríklad Tesla Gigafactory v Berlíne stála zhruba trojnásobok.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Samotná belgická firma Umicore už závod v Poľsku má. Ten je rovnako v meste Nisa, pričom závod spoločnosti Ionway bude stáť hneď vedľa. Ako povedal šéf firmy Ionway Thomas Jansseune, cieľom je zlacnenie výroby, aby sa elektromobily stali dostupné pre každého. S výrobou by sa malo začať v roku 2025 a do roku 2030 chce spoločnosť zamestnávať približne 900 ľudí.
Ionway okrem toho plánuje produkovať prekurzory na výrobu batérií. Na tento účel pripravuje výstavbu ďalšieho závodu, lokalitu však zatiaľ nevybrala. Do konca tohto desaťročia chce firma zvýšiť produkčnú kapacitu tak, aby dodávala materiál pre 2,2 milióna elektromobilov ročne.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
Tesla musela zatvoriť továreň v Berlíne. Zaplavili ju stovky protestujúcich aktivistov
EÚ zaplavujú čínske elektromobily. Prichádza fatálna daň a obmedzenia dovozu
Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- EÚ zaplavujú čínske elektromobily. Prichádza fatálna daň a obmedzenia dovozu
-
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- EÚ zaplavujú čínske elektromobily. Prichádza fatálna daň a obmedzenia dovozu
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- EÚ zaplavujú čínske elektromobily. Prichádza fatálna daň a obmedzenia dovozu
V centrách na Slovensku testovali aplikáciu na odhalenie porúch kognície
Zomrel prvý príjemca geneticky upravenej prasacej obličky
Ukrajinský dronový útok spôsobil požiar rafinérie vo Volgogradskej oblasti
Najväčšia solárna búrka za posledných 20 rokov narušila funkciu družíc Starlink
KĽDR tento rok nasadí do armády nový salvový raketomet
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené