Čínska spoločnosť CATL, ktorá je najväčším výrobcom batérií pre elektromobily na svete, už pred rokom zorganizovala veľkú tlačovku.
Na nej zakladateľ Zeng Yuqun oznámil, že firma aktuálne pracuje na výrobe batérií, ktoré by používali lítium-iónové a sodíkovo-iónové články. Na tému upozornil portál AutomaotiveNewsEurope na základe správy Bloomberg.
Sodík poskytne celý rad výhod
Sodík-iónové batérie nie sú z pohľadu fungovania ničím novým, ani tak revolučným či originálnym. Ich princíp je totiž veľmi podobný dnes najrozšírenejším lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne, ako tie lítia.
V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola ich energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hustote, akou disponujú lítium-iónové batérie.
Aj z tohto dôvodu, napriek tomu, že sodíkové batérie sú omnoho bezpečnejšie, lítium-iónové články stále dominujú. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že sodík-iónové batérie môžu byť vyrábané rovnakým výrobným procesom ako ich lítiové náprotivky.
Ešte väčším problémom je ich cena. Aktuálne sú totiž kvôli malým objemom a nedostatočne rozvinutému dodávateľskému reťazcu o niečo drahšie. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že minulý mesiac čínska automobilka JAC predstavila testovaciu verziu svojho elektromobilu Sehol E10X, ktorý využíva práve sodíkovo-iónové články.
Dodávateľom týchto článkov je relatívne nový hráč na čínskom trhu s baterkami pre elektromobily – HiNa Battery Technologies. Práve debut tohto vozidla však prinútil odborníkov prehodnotiť ich potenciál.
BNEF vidí potenciál v úspore materiálu, ale tiež zlepšení energetickej hustoty. To by svojim spôsobom v podstate vydláždilo cestu pre sodík-iónové články, ktoré by v takomto prípade boli zhruba o polovicu lacnejšie ako fosforečnan lítno-železnatý (LFP). Táto látka nerozpustná vo vode je v súčasnosti najbežnejšou chemikáliou v lítium-iónových batériách.
To znamená, že využitie sodík-iónových článkov v kombinácií s lítium-iónovými článkami by viedlo k úspore nákladov na výrobu, čo by isto ocenilo množstvo výrobcov automobilov.
Taktiež by sa zmiernili problémy s dodávkami lítia, čo by sa v pozitívnom smere mohlo odzrkadliť aj na koncovej cene batérií pre elektromobily. Z toho by zas profitovali zákazníci.
Hlavnou výzvou pre túto technológiu však zostáva zvýšenie energetickej hustoty sodík-iónových článkov. Ak by výrobcovia chceli v súčasnosti dosiahnuť rovnakú kapacitu, batérie by museli byť omnoho ťažšie, čo by znamenalo nižší dojazd vozidiel.
Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že články v zmieňovanom elektromobile Sehol E10X, ktoré využívajú sodno-železo-mangán-medené katódy, ktoré majú v reálnej prevádzke energetickú kapacitu 120 Wh/ Kg, čo je len zhruba o 25 % menej ako súčasné batérie založené na LFP.
Hoci odborníci predpokladajú, že lítium-iónové batérie budú naďalej dominantné na trhu s elektromobilmi, je zrejmé, že v budúcnosti môžeme očakávať, že niektoré autá budú využívať práve sodík-iónové batérie. Od ich plnohodnotného nasadenia nás však zrejme ešte delí pár rokov.
Treba však zdôrazniť, že cieľom týchto batérií nie je vyradenie lítium-iónových batérií z trhu, ale skôr doplniť tieto články a vyplniť medzeru na globálnom trhu.
Taktiež netreba zabúdať na to, že len pred dvoma rokmi CATL predstavila svoju prvú generáciu sodík-iónových batérií, ktoré disponujú energetickou hustotou 160 Wh/kg. Záujem o sodík-iónové články prejavili aj výrobcovia ako Faradion, Altris, Tiamat, či Natron.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stojí menej ako 14-tisíc eur a zvládne akýkoľvek terén. Tento elektrický pickup prekonáva nemožné
VIDEO: Nemá volant ani pedále. Najnovšiu Teslu budeš riadiť ovládačom ako vo videohre
Deje sa to raz za 100 rokov. Japonskí giganti sa oficiálne spojili, budú vyrábať dostupné elektromobily
Tradičný materiál prekonáva v dojazde aj cene. Vedci vyvinuli batérie s rekordnou energiou
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Tradičný materiál prekonáva v dojazde aj cene. Vedci vyvinuli batérie s rekordnou energiou
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
Zákon porušili, Meta víťazí. Odhalili skupinu hackerov, ktorí napadli používateľov WhatsAppu
Ani si nevedel, ako veľmi ju potrebuješ. Instagram testuje novú funkciu, týka sa príbehov
Kontroverzná platforma zažila veľký zvrat. Dosiahla zisk, ktorý prekvapil celý svet
Mysleli si, že vidia niečo úplne iné. Za vesmírny úkaz nad USA môže nakoniec Čína
OpenAI zápasí s časom. Náklady na ChatGPT rastú a problémy sa násobia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené