Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Norma Euro 7 vstúpi do platnosti 1. júna 2025. Do tej doby má Európsky parlament ešte dostatok času na doladenie všetkých detailov. V súčasnosti ale návrh obsahuje niekoľko kontroverzných pravidiel, pričom jedným z nich je možnosť vypnúť vozidlo na diaľku. Téme sa venoval aj portál Autocar.

Pod pojmom geofencing si môžeš predstaviť virtuálnu hranicu vytvorenú napríklad okolo centra mesta. Ide o akési ohraničenie, ktoré môže byť použité na vymedzenie bezemisnej zóny v centre mesta, kam majú zakázaný vjazd autá so spaľovacími motormi.

V súčasnosti túto technológiu využíva niekoľko automobiliek pri svojich plug-in hybridoch. Na základe údajov polohy z GPS dokážu napríklad plug-in hybridy od BMW rozoznať, kedy sa auto nachádza v takzvanej e-Drive zóne. Ak vodič v tejto zóne prepne vozidlo do elektrického režimu, dostane odmenu vo forme bodov, ktoré môže uplatniť na nabíjanie.

S príchodom normy Euro 7 sa ale môže geofencing doslova zmeniť na šikanu vodičov. Hrozí, že takýmto systémom bude musieť byť vybavený každý plug-in hybrid a pri vjazde do bezemisnej zóny bude musieť využívať iba elektrický pohon, inak sa mu auto vypne.

Návrh nie je až tak zlý, ako na prvý pohľad vyzerá

Predstava, že Európska únia bude vodičom takýmto spôsobom kontrolovať a obmedzovať je strašná. Záleží však od uhla pohľadu. Akýkoľvek spaľovák má predsa zakázaný vjazd do bezemisnej zóny. Dáva to teda zmysel, že plug-in hybrid by v tejto zóne takisto nemal používať spaľovací motor.

Pixabay

Vo finále teda budú mať majitelia plug-in hybridov oproti majiteľom čistých spaľovákov stále výhodu, že po splnení určitých podmienok budú môcť so svojim autom vojsť aj do bezemisnej zóny.

Systém totiž okrem kontroly aktuálnej polohy podľa GPS kontroluje aj to, či je akumulátor dostatočne nabitý na jazdu v takejto zóne. Ak by bola batéria vybitá, auto sa pri vstupe do zóny jednoducho vypne. Systém tiež varuje vodiča pri vstupe do zóny, aby svoje vozidlo prepol na režim elektrickej jazdy. Ak tak neurobí, vozidlo sa vypne po prejdení 5 kilometrov.

Európska únia plánuje pre skupinu plug-in hybridov vytvoriť samostatnú normu, ktorá by sa volala Euro 7G. Zatiaľ nie je zrejmé, či budú túto normu miesť povinne spĺňať všetky plug-in hybridy, alebo si o ňu budú automobilky žiadať samé.

FonTech

V každom prípade ide o efektívny spôsob, ako docieliť, že bezemisné zóny budú skutočne bezemisné. Plug-in hybridy majú v súčasnosti vstup do takýchto zón povolený, no je len veľmi ťažko dokázateľné, či po zóne jazdí vodič na elektrinu, alebo používa spaľovací motor.

Obzvlášť problematické sú pre Škodu, ako aj pre ďalšie automobilky, nové emisné normy Euro 7, ktoré sú podľa mnohých expertov príliš prísne. Je tak možné, že ekológia a budúcnosť planéty pôjde opäť stranou, aby sa znížil nátlak na výrobcov automobilov. Tieto nové normy môžu mať ničivý dopad na známe modely, ako je napríklad Škoda Fabia, Scala či Kamiq.

Toto je jednoznačne najlepší plug-in hybrid na trhu

Splnenie nových noriem síce nie je nemožné, avšak pre automobilky viac nedáva zmysel intenzívne investovať do vývoja efektívnejších spaľovacích motorov veľké financie, keď je príchod elektromobilov neodvratný a dáva oveľa väčší zmysel investovať práve do nich, aby v tomto smere spoločnosť nezaostala a nestratila konkurencieschopnosť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú