Slováci vyvinuli elektromobil. Podobá sa na Cybertruck a toto všetko dokáže
Autonómne zariadenie Samorob, ktoré pred štyrmi rokmi vyvinuli a vyrobili na Katedre elektrotechniky, automatizácie a informatiky Technickej fakulty Slovenskej poľnohospodárskej univerzity (SPU) v Nitre, má elektrickú alternatívu, informovala hovorkyňa SPU Renáta Chosraviová.
Salamander 600rc získal svoje pomenovanie podľa technológie pohybu. Kĺbové riadenie pracuje na princípe pohybu jašterice, ktoré sa lomia v strede drieku, keď menia smer pohybu, vysvetlil Vladimír Cviklovič, vedúci tímu vývojárov z Ústavu elektrotechniky, automatizácie, informatiky a fyziky Technickej fakulty SPU.
Samorob s masívnou hydraulikou a spaľovacím motorom váži okolo 600 kilogramov, úspornejší Salamander je o polovicu ľahší. Zároveň má inovatívny spôsob kĺbového riadenia, čo mu uľahčuje pohyb v teréne, v poľnohospodárskych a lesníckych podmienkach. Má nižšie ťažisko, je stabilnejší. Vďaka traktorovému vzoru pneumatík s dvojmontážou má vyššiu ťažnú silu, opísal autonómne zariadenie Cviklovič.
Po tomto type autonómnych zariadení neustále rastie dopyt. Celý svet prechádza pomalou poľnohospodárskou revolúciou, počas ktorej napríklad traktory na niektoré účely nahrádzajú autonómne drony. Ide o proces, ktorý vzhľadom na nízku dynamickosť daného odvetvia bude trvať pokojne aj desaťročia, no je dôležité vidieť, že Slovensko v tomto ohľade nespí.
Autonómny elektromobil je poháňaný elektromotormi, obe nápravy sú hnané, celkový výkon na nápravách je 6 kW. Využíva elektricky a elektronicky riadenú hydrauliku, ktorá je v poľnohospodárskych podmienkach nenahraditeľná. Hydraulický obvod je hnaný elektromotorom. Výkon hydrauliky je dimenzovaný na 2 kW a umožňuje pripájať aj externé zariadenia.
Autonómny elektromobil Salamander sa môže pohybovať maximálnou rýchlosťou desať kilometrov za hodinu. Na rozdiel od Samoroba, ktorého od prvej skrutky po poslednú vyrobili v dielňach technickej fakulty, Salamandra zostrojili s podporou externej firmy.
„Nemali sme kapacity, aby sme tentoraz dokázali zostrojiť celého robota. Našou úlohou je predovšetkým automatizácia a autonómne riadenie. Obrátili sme sa preto na vývojársku spoločnosť, ktorá na základe nami vyšpecifikovaných podmienok vozidlo zostrojila len za náklady,“ skonštatoval Cviklovič. Salamander mechanicky funguje bez problémov, výskumný tím v súčasnosti pracuje na kompletnej automatizácii jeho systému.
Študenti vyvinuli vodíkový superšport
Slovensko sa na Expo Dubaj 2020 vo svojom pavilóne prezentovalo v téme mobility ako vodíková krajina a odhalilo svoj výskumno-vývojový potenciál. Medzi inými expozíciami si svoje miesto našiel aj historicky prvý koncept vodíkového auta, ktorý nadchol nielen svojim pohonom, ale i dizajnom.
Už v tom čase sme informovali napríklad o jeho maximálnej rýchlosti či zrýchlení a jedinečnom vodíkovom pohone. Akosi nám však stále chýbal detailný opis ďalších podstatných vlastností a technologických riešení, ktoré ku konceptu vodíkového auta MH2 neodmysliteľne patria. V samostatnom rozhovore sme zisťovali detaily od profesora, ktorý viedol jeho vývoj.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde"
Ich jediný elektromobil ľudí omrzel. Luxusná automobilka sa vracia k spaľovákom
Vyhnali ich preč. Volkswagen stratil kľúčový závod, Čína s ním má iný plán
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Ich jediný elektromobil ľudí omrzel. Luxusná automobilka sa vracia k spaľovákom
- BMW ukázalo tajnú zbraň. Humanoidný robot zvýšil efektivitu o 400 % a totálne zatienil prácu ľudí
-
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- BMW ukázalo tajnú zbraň. Humanoidný robot zvýšil efektivitu o 400 % a totálne zatienil prácu ľudí
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
- Čínsky BYD ukázal elektromobil „šitý pre Európanov“. Stojí za ním bývalý šéfdizajnér Audi a Lamborghini
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
-
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- BMW ukázalo tajnú zbraň. Humanoidný robot zvýšil efektivitu o 400 % a totálne zatienil prácu ľudí
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
Dopyt po elektromobiloch zmizol. Automobilky v Británii zažívajú ťažké chvíle
Celý čas stačilo tak málo. Vedci vytvorili liek, s ktorým predídeš nevyliečiteľnej chorobe
Veľké turbulencie v letectve. Jedna z najväčších spoločností chystá masívnu investíciu
Miliónová investícia v Novákoch. Carcoustics rozširuje výrobu
Prvé pomoc v mobile. Slováci dostali skvelú príležitosť zlepšiť kľúčovú oblasť života
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené