Šanca na vodík stále žije. Máme úplne nový spôsob jeho výroby aj z kanalizácie
Osud vodíka ešte nie je úplne spečatený. Jeho najväčšou výzvou je ekologickosť výroby, ku ktorej je priemysel opäť o veľký krok bližšie.
Ako totiž informuje portál New Atlas, expertom sa podarilo vyvinúť novú metódu na extrakciu vodíka z odpadových plynov, ktoré sú vedľajším produktom ropných rafinérií.
Využijú nepríjemne zapáchajúci plyn
Pre jedinečnú extrakciu vodíka vedci použili nepríjemne zapáchajúci plyn sulfán, známy tiež ako sírovodík, ktorý je vedľajším produktom ropných rafinérií, pričom je produkovaný vo veľkých množstvách a jeho spracovanie inými spôsobmi je pomerne drahé. Nová metóda je však celkom jednoduchá a navyše aj veľmi sľubná, keďže tím zodpovedný za jej vývoj tvrdí, že dokáže byť zisková.
Dnešné metódy vyžadujú zmiešanie sulfánu so vzduchom pri teplote nad 800 °C a následne sériu kondenzátorov, ohrievačov a katalyzátorov, pričom výsledkom je síra a voda.
Síru je síce možné predať, avšak proces je komplikovaný a energeticky nesmierne náročný, čo z environmentálneho hľadiska nie je nikdy dobrou správou, vysvetľujú v novej štúdii.
Oveľa užitočnejšia metóda tímu z Rice University však väčšinu energetických nárokov tej pôvodnej eliminuje a vodík so sírou sa jej darí získavať aj tak. Emisie sulfánu navyše môžu vyústiť do vysokých pokút a keďže je jeho eliminácia klasickými metódami nákladná, nový prístup môže byť pre množstvo firiem nesmierne užitočným.
Nevídaná metóda
Nový proces sprevádza prach oxidu kremičitého, ktorý slúži ako katalyzátor a je zmiešaný s nanočasticami zlata s rozmermi len milióntin milimetra. Práve tieto častice zohrávajú dôležitú úlohu, keďže reagujú na špecifickú vlnovú dĺžku svetla a vystreľujú elektróny s krátkou životnosťou, ktoré narážajú do atómov sulfánu a rozdeľujú ich na vodík a síru.
Potrebujeme zelený vodík
Vodík má v porovnaní s klasickými akumulátorovými elektromobilmi niekoľko výhod, problémom je ale jeho výroba. Drvivá väčšina tejto látky totiž pochádza z fosílnych palív a jej použitie v automobiloch dokáže byť podobne škodlivé, ako klasické spaľovacie motory.
Čo je skutočne zaujímavé, je ale fakt, že tento proces nepotrebuje žiadnu elektrickú energiu a miesto toho si vystačí so slnečným žiarením. Rovnako tak ale funguje aj pri umelom svetle a s nízkymi energetickými nákladmi je tak možné čistiť nielen odpadové plyny rafinérií, ale tiež zbavovať kanalizačné systémy nepríjemného zápachu a naraz tak získavať materiály, ktoré sú v priemysle potrebné.
Vodík je totiž možné použiť ako palivo pre vodíkové elektromobily, ktoré ho prostredníctvom palivových článkov premieňajú na elektrickú energiu a vodnú paru. Faktom však je, že takto získaný vodík nie je práve „zeleným“ a vo svojej podstate stále pochádza najmä z fosílnych palív, čo je najväčším problémom vodíka v elektromobilite. Keďže je ale eliminácia sulfánu potrebná a tento proces veľmi jednoduchý, je škoda takto získaný materiál nevyužiť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rakovina pred ňou ustupuje. Štipľavá zelenina z kuchyne Slovákov zbavuje telo škodlivín
KVÍZ: 90 % ľudí pohorí už na prvej otázke. Dokáž, že poznáš výroky slávnych Slovákov
TOP 5 luxusných áut na slovenských bazároch do 10 000 eur: Vybrali sme to najlepšie na trhu (REBRÍČEK)
Danko priznal, že bol v hre aj návrat koncesionárskych poplatkov: „Pre mňa je dôležité, aby nepadol Fico“
Slovensko v zozname chýba. TOP 10 krajín, v ktorých sa oplatí začať život nanovo (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- 2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP