Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Technológie slovenského bankového systému si v posledných rokoch prešli priam revolúciou.

Spolu s nimi Slovákom stúpa aj celková úroveň digitálnej gramotnosti. Minimálnu znalosť dostačujúcu na používanie základných finančných aplikácií či online bankovníctva má už 58 % z nich. Aké dôležité inovácie priniesli slovenské banky za posledné roky?

Len pár sekúnd a peniaze sú na účte

Prvého februára tohto roku sa aj na Slovensku spustili dlho očakávané instantné platby, ktoré v praxi garantujú, že prevádzané peniaze sa na účet príjemcu pripíšu do 10 sekúnd od odoslania.

Takýto prevod však funguje len vtedy, ak sú v systéme zapojené banky odosielateľa aj príjemcu – na Slovensku využívajú instantné platby aktuálne 4 banky, medzi ktorými sú tak prevody výrazne pohodlnejšie.

Instantné platby majú všetky banky zadarmo – napríklad Slovenská sporiteľňa umožňuje svojim zákazníkom využívať rýchle platby automaticky vo svojej aplikácii George, pričom ponecháva možnosť vybrať si aj štandardný prevod.

Christian Dubovan – Instantná platba dodáva prevodu digitálnych peňazí skoro rovnakú rýchlosť, ako keď si ľudia podávajú hotovosť z ruky do ruky.

Chatboty slávia úspech

Chatboty sa využívajú aj mimo bánk, no práve banky boli na Slovensku medzi prvými, ktorí si túto technológiu adoptovali. Programy, ktorých úlohou je simulovať ľudskú konverzáciu, sa používajú napríklad na komunikáciu s klientom. Na podpornom chate tak klientovi neodpisuje reálny človek, ale program.

V súčasnosti existuje niekoľko typov chatbotov – od základných modelov hierarchií rozhodovacích stromov (menu/button-based), cez rozpoznávače kľúčových slov (keyword recognition-based) až po hlasové chatboty (voice bots).

Väčšina chatbotov dnes ešte nie je na úrovni, keď by dokázali vyriešiť väčšinu problémov, vtedy žiadajú o pomoc ľudského operátora. Základné problémy či otázky však vyriešiť dokážu, čo je v očiach klientov veľkou výhodou. Chatbot totiž obslúži aj desaťtisíce konverzácií naraz, klient nemusí čakať na operátora a instantne sa tak dostane k jednoduchším informáciám.

Startitup – Aj takto vyzerá chatbot, ktorý vie klientom rýchlo pomôcť s najčastejšími problémami a otázkami.

Umelá inteligencia aj s hologramom

Umelú inteligenciu ľudia nenájdu iba v chatovacích miestnostiach na sociálnych sieťach či weboch rôznych bánk. Slováci sa s ňou môžu stretnúť už aj priamo na pobočke. Napríklad Slovenská sporiteľňa, ako prvá na Slovensku, predstavila prototyp digitálneho zamestnanca, čím ukázala možnú tvár budúcnosti bankovníctva.

Digitálna bankárka dostala meno Vesna a ide o prvého chatbota, ktorého sprevádza aj holografické vizuálne prevedenie, čo je slovenským unikátom. Jej vizuál majú na svedomí talentovaní slovenskí odborníci z neuromarketingu, psychológie či dizajnu a vďaka špeciálnej holografickej technológii je kompletne 3D.

Hoci funguje aj v online priestore, ako chatbot na webe banky, je s ňou možné komunikovať aj osobne v pobočke Slovenskej sporiteľne v bratislavských Nivách. Hologram dokáže cez sériu mikrofónov umiestnených v priestore rozpoznať ľudský hlas a vďaka zabudovanému algoritmu vygenerovať odpovede.

Vesna si dokáže poradiť s väčšinou problémov klientov – od straty karty až po prenesenie či otvorenie účtu, ale rovnako odpovie aj na otázku: „Ako sa máš?“ Jej špecialitou je však zabudovaný mechanizmus učenia sa na základe získaných informácií, čím sa stále rozširuje okruh otázok, na ktoré dokáže odpovedať, vrátane zdokonaľovania relevantnosti samotných odpovedí. V pozadí je tak sofistikovaná umelá inteligencia, ktorá sa postupne učí lepšie rozumieť klientskym problémom.

Aj husársky kúsok, akým je hologram Vesna, je zrejme dôvodom, prečo Slovenská sporiteľňa získala ocenenie Najlepšia banka na Slovensku, od prestížneho medzinárodného magazínu Euromoney, ktorého ceny patria medzi najrešpektovanejšie vo finančnej sfére.

„Veľmi si vážim, že renomovaný magazín Euromoney ocenil nielen naše vynikajúce biznisové výsledky, ale aj úspešnú transformáciu z tradičnej banky na digitálneho lídra a aktivity v rámci udržateľného podnikania,“ ocenil generálny riaditeľ Slovenskej sporiteľne Peter Krutil.

Doplnila ho aj riaditeľka klientskej skúsenosti Mária Valachyová: „Som veľmi vďačná a hrdá zároveň, že odborná porota prestížneho časopisu Euromoney vníma a oceňuje snahu a starostlivosť celého tímu Slovenskej sporiteľne o svojich klientov, o to, čo potrebujú, o spoločnosť, v ktorej žijeme, a o jej budúcnosť. A že to robíme s invenciou a s využitím moderných digitálnych riešení.“ O slovenských inovatívnych riešeniach tak opäť bolo počuť vo svete, čo je jasným dôvodom na radosť.

Slovenská sporiteľňa – Najväčšia slovenská banka zažiarila na odovzdávaní prestížnych cien magazínu Euromoney.

Ešte pohodlnejšie bezkontaktné platby

Veľa Slovákov si už ani poriadne nepamätá, kedy naposledy pri nákupe služby či tovaru vytiahli peňaženku. Okrem toho, že stále sa zvyšujúce percento transakcií prebieha online a v kamenných obchodoch sa platí kartou miesto „cash“, popularitu si v posledných rokoch získavajú aj platby telefónom či hodinkami.

Tieto platby sú umožnené vďaka rýchlo sa rozvíjajúcemu fintech segmentu a službám ako napríklad Google Pay či Apple Pay. Vďaka nim je možné mať vo svojom smart zariadení digitálnu verziu svojej bankovej karty či načítavať QR kódy generované v internet bankingu.

Bezkontaktné platby tak prispievajú k ešte väčšej jednoduchosti a rýchlosti – na uskutočnenie finančnej transakcie stačí priložiť smartfón alebo hodinky k terminálu.

Clay Banks

Tvárová biometria

Mnohí Slováci dnes prakticky vôbec nepotrebujú chodiť do banky, pobočkám sa úspešne vyhýbajú od začiatku pandémie, keď banky svoje tempo digitalizácie ešte viac nakopli. Kompletnému prechodu na online však mierne bráni slovenská legislatíva, ktorá pri niektorých službách stále vyžaduje fyzický podpis klienta a teda aj návštevu pobočky.

Napriek tomu sú však aj mnohé komplikované úkony stopercentne online – banky napríklad vďaka tvárovej biometrii ponúkajú možnosť otvoriť si na diaľku nový bankový účet – a cez telefón si je možné zobrať si aj úver.

Tvárová biometria je založená na jedinečných parametroch tváre, ktoré má každý človek – rovnako ako sú unikátne aj odtlačky prstov či hlas. Aplikácia v mobilnom bankovníctve tak zvyčajne spúšťa selfie kameru a na základe záberov tváre z rôznych uhlov vyhodnocuje parametre a tvár porovná napríklad s fotkou na občianskom preukaze.

Bruce Mars – Aj takto jednoducho z domu si vie človek vďaka tvárovej biometrii napríklad otvoriť nový účet v banke.

Investovanie aj finančný plán priamo z domova

Kedysi bolo investovanie náročným procesom, ktorý si vyžadoval návštevy banky či posielanie fyzických tlačív poštou. Dnes je to vďaka digitalizácii celkom inak – celá investícia sa dá na „pár klikov“ vybaviť z mobilu, na diaľku.

Moderné bankové aplikácie, ako napríklad George od Slovenskej sporiteľne, v posledných rokoch získali novú robustnú sekciu – investovanie. Tá prepája klienta priamo s investičnými trhmi a cez smartfón tak vie vložiť peniaze do rôznych fondov, dlhopisov či akcií.

Novinkou je aj možnosť finančného poradenstva alebo vypracovania finančného plánu na diaľku. Z technologického hľadiska nejde o prelomovú záležitosť – využívajú sa dostupné online komunikačné platformy typu Microsoft Teams či Zoom, no ide o príjemnú inováciu, ktorá Slovákom pomohla najmä počas pandémie.

Napríklad na webovej stránke Slovenskej sporiteľne v sekcii Finančný plán klient zadá niekoľko základných údajov o svojej finančnej situácii. Aplikácia mu ukáže najvhodnejší spôsob prerozdelenia peňazí do sporenia, fondov či poistenia a dohodne online konzultáciu s profesionálnym bankovým poradcom. Takto jednoducho si môže človek spraviť fundovaný plán svojej finančnej budúcnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú