Ako píše portál ScienceAlert, je nespochybniteľné, že systémy umelej inteligencie v určitých oblastiach ďaleko prevyšujú ľudské schopnosti. Zatiaľ čo v niektorých aspektoch nás AI vysoko prevyšuje, či už sa jedná o hranie stolovej hry Go, krotenie plazmy v tokamaku, alebo o spracovanie obrovského množstva dát, na ktorý ľudský mozgový potenciál nestačí, v iných oblastiach je stále ďaleko za našimi schopnosťami.

Umelá inteligencia myslí ako malé dieťa

Aj preto je snom mnohých vedcov zaoberajúcich sa umelou inteligenciou zostrojenie tzv. všeobecnej umelej inteligencie. Takáto umelá inteligencia by mala myslenie podobné tomu ľudskému a dokázala by zvládať rovnaké úlohy, alebo aspoň veľmi širokú škálu úloh.

Flickr - Mike MacKenzie, Unsplash - La-Rel Easter

Systémom umelej inteligencie však doposiaľ akosi chýbali „intuitívne vedomosti“, ktoré je stroju len veľmi ťažké vštepiť. Nemožné to však nie je. V novom výskume publikovanom v žurnále Nature Human Behaviour sa totiž odborníkom z britskej spoločnosti DeepMind, patriacej pod krídla Google, podarilo systém naučiť „intuitívnu fyziku“, píše portál CNet.

„Súčasné systémy umelej inteligencie tápu pri chápaní intuitívnej fyziky v porovnaní s veľmi malými deťmi“, uvádzajú autori štúdie. „V práci riešime túto priepasť medzi ľuďmi a strojmi čerpaním z oblasti vývojovej psychológie,“ dodávajú.

AI s názvom PLATO (Physics Learning through Auto-encoding and Tracking Objects) bola trénovaná prostredníctvom série špeciálnych videí, ktoré predstavovali základné znalosti niekoľkomesačných bábätiek.

Stihla to za necelých 30 hodín učenia

Ako píše portál TechExplorist, išlo o 28 hodín dlhé animované videá, na ktorých sa nachádzajú jednoduché predmety ako kocky a guličky. Systém bol teda trénovaný na videách, ktoré ukazovali základné mechanizmy, ako je hádzanie kociek, kotúľanie guličiek, narážanie ich do seba a pod.

Pixabay

„Myseľ“ systému PLATO sa vďaka tomu vyvinula schopnosť predpovedať, ako by sa objekty správali v bežných situáciách. Inak povedané, AI sa naučila jednoduché fyzikálne pravidlá o správaní sa predmetov.

Čo ju chceli naučiť

Hlavným cieľom vedcov bolo PLATO naučiť tri základné koncepty, ktorým ľudia rozumejú už od útleho veku. Konkrétne sa AI naučila, že predmety len tak samé od seba nemôžu zmiznúť, pevné objekty nedokážu prechádzať cez seba, ale i to, že objekty sa pohybujú v priestore a čase konzistentným spôsobom.

Taktiež sa naučila, že pevné predmety nedokážu bez príčiny zmeniť svoj tvar, ale ani smer svojho pohybu. Uvedené koncepty boli reprezentované padajúcimi, skákajúcimi, zrážajúcimi a kotúľajúcimi sa loptičkami a kockami vo videách.

Keď po takomto tréningu AI ukázali videá, ktoré popierajú fyziku, PLATO určitým spôsobom vyjadrila prekvapenie. Podobnú reakciu PLATO vykazovala aj pri testoch, kde sa nenachádzali predmety, ktoré neboli použité v tréningových videách.

Podľa vedcov PLATO síce nedokáže zatiaľ „myslieť“ ani tak dobre, ako trojmesačné dieťa, ide však v tejto oblasti o obrovský pokrok a ďalšie priblíženie sa k vytúženej všeobecnej AI.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú