V SR doteraz takéto niečo chýbalo. Našiel som najlepšie 7-miestne elektrické SUV na trhu
Početné rodiny si kedysi mohli vyberať zo širokej ponuky vozidiel MPV, no tento segment sa v posledných rokoch v Európe prakticky vytratil. MPV nahradili SUV-čka, čo sa ale týka vnútorného priestoru, SUV za MPV mierne zaostávajú. Navyše nájsť sedemmiestne elektrické SUV bolo donedávna takmer nemožné. Mercedes však nedávno do Európy priniesol model EQB.
EQB rozhodne nie je prvým sedemmiestnym elektrickým autom. Dokonca ani prvým elektrickým SUV, v ktorom legálne odvezieš až sedem ľudí. Konkurencia je však v tomto smere menšia a ak niekto vyslovene nechce obrovské auto typu Mercedes EQV či Mercedes e-Vito, prípadne lacnejšiu osobnú dodávku, výber SUV s viac ako piatimi miestami na sedenie je značne obmedzený.
Jediným plnohodnotným sedemmiestnym elektrickým SUV je okrem nového Mercedesu EQB zrejme iba Tesla Model X.
V recenzii sa dozvieš:
- Čo sa stará o pohon elektrického Mercedesu EQB
- Aká je nabíjacia krivka
- Aké sú spotreby v meste, mimo mesta a na diaľnici
- Ako sa vysporiada EQB so spotrebou v chladnom počasí
- Ako hodnotím sedenie v treťom rade
- Prečo je najsilnejšia zbraň EQB zároveň aj tou najslabšou stránkou
- Koľko stojí luxusne 7-miestne SUV
Loading…
Mercedes EQB sa radí k lacnejším modelom značky, aj keď jeho cena nie je zrovna najnižšia. SUV bolo v konfigurácii EQB 350 4Matic, čiže pohon všetkých štyroch kolies, výkon 215 kW (292 koní) a krútiaci moment 520 Nm.
Výkonu je to až až a dokonca aj pri plne naloženom aute je dynamika EQB veľmi dobrá. Záťaž prakticky na dynamike ani nie je cítiť, no rozhodne ju cítiť pri jazdných vlastnostiach. Sedem ľudí na palube totiž posunie inak nízko položené ťažisko značne vyššie, a tak sa auto v zákrutách nakláňa citeľne viac.
Kto si ale kúpi rodinné sedemmiestne SUV, ten asi s ním nebude chcieť „pretekať“, a tak zmenu jazdných vlastností absolútne nepovažujem za nedostatok. Naopak, veľmi mäkký podvozok dokonale filtruje nerovnosti či som šiel v aute sám, alebo s viacerými pasažiermi.
Ku komfortu výrazne prispieva aj odhlučnenie kabíny. Zvonku sa do nej neprenáša takmer žiaden hluk z kolies či obtekajúceho vzduchu. V tomto je jednoducho Mercedes extra trieda. V čom je ešte Mercedes špičkový, predstavuje elektrický pohon. Tá v EQB je úplne rovnaká ako pri modeli EQA. Batéria má kapacitu 66,5 kWh a maximálne sa dokáže nabíjať výkonom 100 kW.
Mne sa dokonca na rýchlonabíjačke podarilo dosiahnuť výkon až 108 kW a nie som prvý, ktorý si takéto niečo všimol. V tomto prípade ale rozhodne ide o „príjemnú lož“, keď automobilka uvádza horšie hodnoty než sú tie reálne.
Plný nabíjací výkon nastupuje prakticky okamžite, 108 kW mi palubný počítač začal ukazovať už pri 6 % batérie. Rovnako špičková je aj nabíjacia krivka. Z 10 % na 80 % sa EQB nabije do 30 minút.
Výkon cez 100 kW sa drží až do 80 % SoC, následne mierne klesne, no aj nad 90 % SoC sa auto stále nabíja výkonom cez 70 kW. Spotreba EQB je priemerná, avšak v meste je vyššiu váhu a veľkosť cítiť.
Na mestskom okruhu, kde bola zahrnutá aj jazda obchvatom, som dosiahol spotrebu 21 kWh/100 km. Pri prvých jazdách sa mi ale v chladných podmienkach pri dynamickejšej jazde spotreba vyšplhala až na 30 kWh/100 km.
Vtedy som jazdil iba v meste a iba krátke trasy, no tento faktor pripisujem jednému prostému dôvodu. Keď už sa vyhriala kabína aj batéria, s autom som znovu zastavil a behom pár desiatok minút v mrazoch všetko vychladlo. Pri ďalšej jazde sa tak energeticky náročné vykurovanie mohlo začať od začiatku.
Diaľnica pri rýchlosti 120 km/h brala iba 22,5 kWh/100 km a pri 130-ke to bolo 24,5 kWh/100 km. Pri pokojnejšej jazde po diaľnici tak zvládneš prejsť na jedno nabitie do 300 km a v meste sa dojazd pohybuje nad 300 km.
Zaujímalo ma, ako je na tom Mercedes EQB z hľadiska tepelného manažmentu, a tak som využil bláznivé aprílové počasie, aby som porovnal, ako sa líši spotreba pri teplotách okolo bodu mrazu a pri jarných 15 stupňoch Celzia.
Trasa dlhá 60 km pozostávala z 80 % diaľničnej jazdy, zvyšok boli okresky a iba pár kilometrov bolo mesto. Počas mrazov sa moja spotreba na tomto úseku vyšplhala až na 29 kWh/100 km. Teplejšie počasie urobilo svoje a na rovnakom úseku som dosiahol spotrebu pod 24 kWh/100 km. Podotýkam, že som jazdil maximálnymi povolenými rýchlosťami.
Najsilnejšou zbraňou Mercedesu EQB by však mal byť práve tretí rad sedadiel a v tomto smere musím konštatovať, že sedadlá „v kufri“ rozhodne nie sú pre dospelé osoby.
S mojou výškou 185 cm som mal problém nie len s tým, aby som sa vôbec do tretieho radu dostal, o pohodlnom sedení tu nemohla byť ani reč. Zabudni teda na to, že s EQB budeš brávať na výlety svoju 6-člennú partiu dospelých kamošov, tretí rad je výhradne pre deti alebo ľudí nižšieho vzrastu.
Nehovoriac o tom, že akonáhle použiješ dvojicu sedadiel v kufri, batožinový priestor sa zmenší tak, že by si doň nedal ani 5 kusov príručnej batožiny. Jedinou možnosťou v takomto prípade zostáva využitie strešného boxu.
Ak ale použiješ EQB v 5-miestnej konfigurácii, teda sedadlá v treťom rade necháš zložené, z auta vznikne naozaj priestranné SUV, ktoré v danej kategórii nemá obdoby.
Zvyšok interiéru zrejme predstavovať netreba. Ide totiž už o niekoľko rokov starú koncepciu, ktorú vidíme pri modeloch EQA a EQB úplne poslednýkrát. Nové interiéry Mercedesu rozhodne pôsobia modernejšie, no ani dvojica viac než 12″ obrazoviek v jednom paneli sa v roku 2022 nestratí.
Koniec koncov, konkurencia začína tento princíp kokpitu využívať len teraz. Napríklad Hyundai v Ioniq 5 obrazovky úplne skopíroval a podobne k tomu pristupuje aj BMW, avšak jeho obrazovky majú bezrámikový, modernejší a elegantnejší dizajn.
Zabudni však na bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. Čo ma ale naozaj potešilo, bola prítomnosť USB-C konektorov a to aj v treťom rade. Mercedes naozaj myslí na všetko, a tak si aj deti „v kufri“ môžu počas jazdy nabíjať svoj smartfón či tablet.
Zhodnotenie
Mercedes EQB si rozhodne nájde medzi Slovákmi cieľovú skupinu. Rodina s deťmi, ktorá sa pozerá po luxusnejšom elektrickom SUV, môže siahnuť napríklad po tejto novinke na našom trhu.
Cenovka EQB začína tesne pod 60 000 €, čo je oproti modelu EQA viac o takmer 8 000 €. Na druhú stranu, EQB je značne väčšie a praktickejšie auto než spomínaný Mercedes EQA. Cena testovaného modelu sa vyšplhala až na 74 900 €.
Model EQA by bol zrejme pre rodinu s deťmi malý a model EQC už naopak môže byť pre mnohých pridrahý. Mercedes EQB tak nielen vypĺňa dieru, ktorú doposiaľ mala nemecká prémiová automobilka v segmente elektrických SUV, ale poskytuje sedem miest na sedenie, aj keď je posledný rad iba „detský“ alebo „núdzový“.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Zavarí ti všetky mozgové závity. Hrali sme novinku od majstra Hidea Kojimu
Zabudni na Last of Us. 28 rokov potom je hororový adrenalín, na aký čakáme roky (RECENZIA)
Dospelá elektrina za rozumné peniaze. Dacia vylepšila na novom Springu všetko, čo mi kedysi prekážalo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Policajná akcia FUNERAL: Skupina údajne pôsobila v štýle mafie z 90. rokov
Môžeš mať cukrovku a ani o tom netušiť: Mladých ohrozuje choroba, ktorú doteraz spájali len so staršími
„Omladol som o 10 rokov, odišiel som z mesta a žil 3 roky v lese.“ Vedec zo Stanfordu o recepte na dlhovekosť
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Gábor Gál si vypočul roszudok: Špecializovaný trestný súd rozhodol o osude exministra
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Volkswagenu sa nedarí s vlastným softvérom. Pomoc hľadá u Rivianu
Trump tvrdí, že TikTok má nového majiteľa. Čína však predaj blokuje
Ukrajina nasadila F-16. Počas jedného letu zničila 7 cieľov, potom padla
Irán ide proti Starlinku. Cenzúra internetu dostala novú, extrémnu podobu
Izmir zasiahla pohroma. Požiare rušia lety, oheň ohrozuje priemyselné zóny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP