Z obchodného hľadiska niektoré odvetvia z vojny môžu ťažiť a jedným z nich je aj čínsky automobilový priemysel. Ako informuje Whichcar, sankcie uvalené na Rusko zrejme rapídne zvýšia dopyt po čínskych autách v krajine.

Európske autá sú v Rusku populárne, o tom niet pochýb. Po uvalení sankcií však ceny nových zahraničných áut od konca februára narástli o 15,2 %, čo rozhodne nie je zanedbateľná čiastka. Ešte výraznejšie však zdraželi domáce autá a podľa ruského štatistického úradu je to až o 17,1 %. Miestne médiá ale uvádzajú, že domáca Lada Largus od začiatku vojny zvýšila svoju predajnú cenu o neuveriteľných 30 %.

Je teda vidieť, že sankcie sa dotkli nielen európskeho, ale aj ruského automobilového priemyslu. Tretí hráč na tomto poli je Čína, ktorej sa ale sankcie takmer nijako nedotýkajú. Čína totiž môže jedine profitovať z aktuálnej situácie a do Ruska naďalej dovážať lacné elektromobily za rovnaké ceny ako tomu bolo pred konfliktom, čím si prakticky podmaní celý tamojší trh.

Predaje rastú raketovým tempom

Rusku koniec koncov nič iné nezostáva. Domáce automobilky nedokážu pokryť potreby všetkých obyvateľov, mnohí radi siahali po autách iných, zväčša európskych značiek.

Tie ale v rámci sankcií prestali do Ruska úplne vyvážať nové autá a tiež pozastavili výrobu v tamojších továrňach. Kremeľ dokonca zvažuje, že znárodní majetky západných technologických gigantov, medzi ktoré patria aj automobilky ako VW, Porsche, ale aj japonská Toyota.

Ako uviedol portál AutoNews, Mercedes má v Rusku majetok v hodnote 2 miliárd eur, o ktorý teraz môže potenciálne veľmi jednoducho prísť. To, čo je ale pre európske značky „klinec do rakvy“, je pre čínske „pokrm na zlatom podnose“.

Polestar

Čínske autá tak môžu do Ruska naďalej prúdiť za „staré ceny“. Čínsky automobilový priemysel navyše nie je závislý od európskych zdrojov, preto sa zdražovanie surovín a nedostatok komponentov zrejme čínskych automobiliek nijako nedotkne.

Medzi rokmi 2020 a 2021 sa počet čínskych áut predaných v Rusku strojnásobil. Ako uvádza TopCarNews, Čína do „Putinovej zeme“ exportovala 122 800 vozidiel a najpredávanejšími značkami minulého roka sú Chery, Haval a Geely.

Pod spoločnosť Geely pritom patria známe automobilky aj v našich končinách, napríklad Volvo, Lotus či vychádzajúca hviezda Polestar. To, ako veľmi sa podarí čínskym automobilkám presadiť sa na ruskom trhu, ukážu až najbližšie týždne či mesiace. Rozhodne sa však jedná o najväčšiu príležitosť, akú kedy v modernej histórii dostali.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP