S ustupujúcou pandémiou COVID-19 a miernejším variantom omikron klesá aj počet ľudí, ktorí pravidelne sledujú počty nových nakazených či vývoj obsadenosti lôžok v slovenských nemocniciach.

Tieto údaje, aj spolu s počtom zaočkovaných ľudí, každý deň zverejňuje Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI). Počas minulého týždňa sa však v týchto údajoch vyskytli anomálie, informoval aj Startitup.

Zaočkovaní Slováci „zmizli“

10. februára zo štatistík náhle zmizlo 15-tisíc zaočkovaných, o ktorých štát v oficiálnych číslach informoval predtým. V stredu sa podľa tých istých údajov zaočkovalo až až 21 260 ľudí, čo je vzhľadom na aktuálny trend pandémie a tempo očkovania nezmyselne veľa.

Na tieto nejasnosti upozornili Dáta bez pátosu na svojom Facebooku. Chyba zrejme vznikla už v štvrtok, kedy NCZI informovalo, že za stredu sa malo zaočkovať viac ako 20-tisíc ľudí. NCZI sa to teda snažilo napraviť tým, že o deň neskôr pravdepodobne zo štatistík odobrali a „odočkovali“ približne 15-tisíc ľudí.

To nie, že by sme si nevedeli domyslieť, že včera nebolo +21 000 a dnes nebolo -15 000, ale že bolo dva dni po sebe asi po +3 000 ale to niekto vynesie aj do grafu, neopraví ‚včera’, ale spojí netto do ‚dnes’,“ upozornili Dáta bez pátosu na zvláštnu korekciu údajov, ktoré tak robia oficiálne grafy neprehľadné.

NCZI hovorí o prečisťovaním údajov

Ako je teda vôbec možné, že čísla nahlasované z nemocníc a očkovacích centrách nesedia? A že nesedia o veľké tisícky zaočkovaných?

NCZI pokračuje v procese postupnej konsolidácie dát zo zápisov od ambulantných lekárov, ktorého výsledkom je preskupenie údajov medzi jednotlivými skupinami zaočkovaných. Údaje od ambulantných lekárov sa ešte z minulosti nedoťahovali automaticky, súčasná revízia zabezpečí automatizáciu procesu párovania dát.

Záporná hodnota je tak iba dočasným číslom vyplývajúcim z práve realizovanej revízie dát. Ďalším čistením údajov sme priradili správne označenie dávok v jednotlivých skupinách očkovaných u ambulantných lekárov. Celkový počet podaných očkovacích dávok sa nemení,“ objasnila Riaditeľka sekcie marketingu a komunikácie NCZI Veronika Daničová.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú