Témou budúcnosti v automobilovom priemysle nie je len blížiaci sa koniec spaľovacích motorov a prechod na elektromobily s batériami. Vo vývojových centrách automobiliek je podobná pozornosť venovaná aj autonómnemu riadeniu.

Tesla Elona Muska je so svojím autopilotom nepochybne najďalej zo všetkých automobiliek, no zákonodarcov podobné riešenia zaujímajú hlavne z jedného jediného dôvodu. EÚ si totiž stanovila ambiciózny ciel ďalej znižovať nehodovosť a počet mŕtvych na cestách až k vysnívanej nule úmrtí ročne.

Tesla/@FrenchieEAP/Twitter (úprava redakcie)

Bez autopilota to zrejme nepôjde, u nás však zatiaľ nemožné

Je jasné, že umelá inteligencia takto ďaleko ešte nie je a aj Tesla robí chyby. Veľkou otázkou je tiež, ako budú oba systémy – „počítačový“ vodič a ten ľudský – fungovať na jednych cestách. Existujú teórie, že autonómne riadenie sa presadí skôr v uzavretých lokalitách. Najprv napríklad na letiskách alebo cestách, kde bežné autá s volantom a pedálmi nebudú mať prístup.

V zahraničí však už prebehlo niekoľko testov, kedy autonómne vozidlo prešlo stovky kilometrov po klasických cestách.  A hoci máme na Slovensku tri automobilky, podobný test by u nás až doteraz vôbec nemohol prebehnúť.

Musela prísť zmena zákona.

Na Slovensku by sa preto mali zaviesť podmienky skúšobnej prevádzky automatizovaných vozidiel a plne automatizovaných vozidiel. Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s rozvojom automatizovaných vozidiel, je už v medzirezortnom pripomienkovom konaní, ktoré skončí už 22. februára, uvádza TASR.

Návrh zákona ahŕňa úpravy typového schvaľovania v oblasti vydávania povolenia na skúšobnú prevádzku. Zároveň by mal ustanoviť podmienky prevádzky autonómych doručovacích vozidiel, teda dodávok, aké používa napríklad Amazon vďaka technike od elektro-automobilky Rivian.

Amazon

Kto bude zodpovedný, ak vodič v aute nebude?

Právna norma má nastaviť jednoznačný podklad na aplikáciu inteligentnej mobility v podmienkach SR. Zákon má dokonca pamäť na situácie ohľadne priestupkov takýchto vozidiel, ktoré sú možným sprievodným javom implementácie inteligentnej mobility do praxe. Národným koordinátorom pre inteligentnú mobilitu bude Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR.

Vo vyhláške a možno aj autoškole sa teda priprav na nové pojmy ako automatizované vozidlo, plne automatizované vozidlo, automatizovaný jazdný systém či automatizované doručovacie vozidlá.

Návrh zákona obsahuje aj všeobecnú povinnosť vedenia akéhokoľvek pohybujúceho sa vozidla a jazdnej súpravy vodičom. Navrhuje sa tiež rozšírenie existujúcej definície pojmu vodič aj o osobu, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom, ktoré využíva automatizovaný jazdný systém. To by malo vylúčiť možnosť vyvodzovania zodpovednosti voči umelej inteligencii, respektíve voči samotnému automatizovanému jazdnému systému alebo inej obdobnej entite.

Za následky spôsobené prevádzkou automatizovaných vozidiel má byť zodpovedný vodič. Osoba, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom s automatizovaným jazdným systémom, má byť povinná nepretržite sledovať situáciu v cestnej premávke a v prípade hrozby pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky okamžite prevziať kontrolu nad vedením vozidla. Aj pri týchto testoch totiž autonómne automobily po klasických cestách nejazdia úplne samé, ale v kabíne sa vezie inžinier, ktorý je v prípade problémov pripravený prevziať kontrolu a zasiahnuť.

Slovesnko však povolí aj „dodávky“ na chodníkoch

Automatizované doručovacie vozidlo by zároveň podľa návrhu zákona mohlo jazdiť aj po chodníku a iných miestach, po ktorých môžu chodiť chodci. Podmienkou je obmedzenie rýchlosti a dodržiavanie pravidiel týkajúcich sa chodcov. Mohlo by tiež jazdiť aj po komunikáciách, po ktorých môžu jazdiť cyklisti. V tom prípade by rovnako platila obmedzená rýchlosť a dodržiavanie pravidiel pre cyklistov.

TASR – Milan Kapusta

MDV predpokladá, že prijatím návrhu zákona vzniknú nové požiadavky na výdavky zo štátneho rozpočtu SR v roku 2022 aj v ďalších rokoch, čo predstavuje negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pričom čiastočne ide aj o rozpočtovo zabezpečené vplyvy. Rezort dopravy navrhuje účinnosť zákona na 1. júla 2022, uvádza TASR.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú