Slovenské lietajúce auto sa po dlhých rokoch dočkalo vytúženého certifikátu. Dopravný úrad Slovenskej republiky vydal Štefanovi Kleinovi a jeho AirCar certifikát o letovej spôsobilosti.  Na tému upozornil portál BBC.

Očakávaný certifikát

Lietajúce auto AirCar, ktoré v roku 2020 absolvovalo výškové lety určené na otestovania základných prvkov pilotáže po absolvovaní 70 hodín testovacích letov získalo dlho očakávané osvedčenie o letovej spôsobilosti.

FonTech

AirCar tak naplnilo normy Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA) vrátane 200 individuálnych vzletov a pristátí, upozorňuje portál NewAtlas.

„Dopravný úrad pozorne sledoval všetky etapy vývoja unikátneho AirCar a to už od jeho spustenia v roku 2017,“ uviedol riaditeľ odboru civilného letectva Dopravného úradu SR René Molnár. „Bezpečnosť prepravy je našou najvyššou prioritou. AirCar kombinuje špičkové inovácie s bezpečnostnými opatreniami v súlade s normami EASA. Definuje novú kategóriu športového auta a spoľahlivého lietadla. Jeho certifikácia bola náročná a zároveň fascinujúca,“ dodáva.

Za prototypom AirCar stojí Štefan Klein, ktorý sa dlhé roky podieľal aj na projekte AeroMobil, no v roku 2017 sa vydal vlastnou cestou. Jeho unikátny automobil sa ešte viac priblížil k fáze sériovej výrobe keď v polovici minulého roka AirCar zvládol 35-minútový let z Nitry do Bratislavy. Tento jedinečný okamih si nenechal ujsť ani portál FonTech.sk, ktorý ti z miesta pristátia priniesol exkluzívne informácie priamo z prvej ruky.

Podľa zdrojov BBC spoločnosť najbližšie plánuje uskutočniť let z Paríža do Londýna.

Screenshot / YouTube / KleinVision

AirCar je poháňaný 1,6 litrovým 4-valcovým motorom BMW s výkonom 140 koní s tzv. pevnou vrtuľou. Dosahuje vzletovú rýchlosť 115 km/h a cestovnú rýchlosť 180 km/h. Premena z auta na lietadlo sa udeje jednoduchým stlačením gombíka, pričom celá transformácia trvá približne 3 minúty.

V súčasnosti spoločnosť Klein Vision testuje ľahký a výkonný motor Adept Airmotive, ktorý AirCar-u umožní cestovať rýchlosťou až 300 km/h a na jednu nádrž uletieť až 1000 km.

„Certifikácia AirCar otvára dvere sériovej výrobe veľmi efektívnych lietajúcich aut,“ uvádza Štefan Klein

Treba tiež upozorniť, že zatiaľ nejde o certifikát EASA CS-23, na ktorý sa  Klein Vision ešte len chystá. Na získanie tohto certifikátu potrebuje spoločnosť získať viac finančných prostriedkov. Až CS-23 umožní európsku certifikáciu a možnosť komercializácie AirCar.

„Je to CoA v experimentálnej kategórii. Chystáme sa však požiadať o EASA CS-23; Celý výskum a vývoj bol vykonaný v súlade s normami EASA,“ cituje portál NewAtlas vyjadrenia spoločnosti.

O lietajúce auto sa v súčasnosti pokúša viacero firiem, niektoré však idú konceptom stroja s otočnými vrtuľami, ktorý dokáže štartovať vertikálne. Tie sa môžu zdať pre použitie v mestách praktickejšie, na dlhšie lety však podľa Kleina spotrebujú viac paliva, ako koncept klasického lietadla, ktorým je AirCar.

Mnohé projekty sú navyše len vo virtuálnej fáze, ktorá má zaujať investorov – túto kritickú fázu sa im pritom často prekročiť nepodarí, slovenský projekt na tom naopak vyzerá byť viac než dobre.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú