Hral som prerobený Crysis, graficky sa vrátil vo veľkom štýle – toto sú dôvody, prečo stojí za to
+ Grafické úpravy zlepšujú celkový herný zážitok
+ Kvalitnejšie textúry a osvetlenie prostredia
+ Vylepšené zvuky zbraní a vizuál výbuchov
+ Stále rovnako pútavý príbeh celej trilógie
- Frustrujúce automatické mierenie v prvom diele Crysis Remastered
- Remaster prvému dielu trilógie miestami skôr uškodil
- Viaceré technické nedokonalosti
Dokonalý recept, ako prilákať čo najväčšiu základňu gamerov k jednému titulu zrejme neexistuje. Keď však v roku 2007 vyšiel prvý Crysis, spôsobil ošiaľ, aký sa v hernom svete len tak nevidí. Svojím grafickým spracovaním nastavil latku tak vysoko, že ju zvládol skutočne len ten najlepší počítač.
Prelomový titul svojho času priniesol hráčom to, čo dovtedy ešte nezažili. V podobnom duchu sa niesli aj ďalšie dva nadväzujúce tituly, v ktorých si každý užil počas hrania perfektný príbeh ako vytrhnutý zo sci-fi filmu.
Zdanlivo nekončiaci súboj medzi mimozemskými jednotkami Ceph a privátnou militaristickou skupinou C.E.L.L. sa zmenil v desiatky hodín perfektnej akcie a kosenia nepriateľa z pohľadu prvej osoby, ktorá bola v každom diele iná.
Takto pred rokom v septembri sa tvorcovia rozhodli vydať remastrovanú verziu celej trilógie, ktorá prišla na PC, PS4 aj Xbox One. Tentokrát sme sa dočkali rozšírenia aj pre PS5 a nový Xbox Series S a X, kde si chce Crysis znova získať pozornosť všetkých pôvodných fanúšikov. Obhájila však remastrovaná edícia trilógie svoju povesť a priniesla vylepšenia, ktoré môžu hráči oceniť?

V recenzii sa ďalej dozvieš:
- Aké zmeny prináša remastrovaná trilógia Crysis na PS5
- V čom je iné prostredie titulov
- V akej oblasti remake paradoxne uškodil
- V ktorej časti trilógie pocíti hráč najväčšie zmeny
Dejovú linku trilógie Crysis zrejme netreba skúsenejším hráčom príliš približovať. Fundamentom všetkých častí je boj proti mimozemským jednotkám, ktoré napadli svet, no zároveň sa hráč ocitá v súboji proti militaristickej skupine. To, čo nám od roku 2007 predstavovali jednotlivé diely, dostalo teraz nový „kabát“, ktorý má hráčom priniesť ešte lepší a hlavne modernejší zážitok z tohto akčného sci-fi.

V prípade PS5 je zážitok umocnený o špičkovú grafiku a moderné techniky, ktoré neobišli remaster celej trilógie. Napriek tomu nie je v každom prípade hranie úplne dokonalé a niektoré diely sa nevyhýbajú kritickým chybám. Ideálnym príkladom je už prvý diel Crysis, ktorý naráža na viacero nedostatkov. O tých však až za chvíľu.

Celé prostredie hry bolo v remastrovanej edícii pre PS5 prepracované a pôsobí skutočne omnoho modernejším dojmom. Dôraz sa kládol nielen na hlbšie textúry, ale aj na mechaniku hrania či modely postáv, ktoré sú výrazne detailnejšie ako v minulosti.

Novinky sú v prvom diely citeľné najmä pri globálnom osvetlení prostredia, ktoré po novom pôsobí prirodzenejšie a nasvecuje jednotlivé objekty omnoho reálnejšie. Oko hráča potešia aj hlbšie textúry napríklad pri stopách po kolesách vozidiel. Výčitky však prichádzajú napríklad pri presýtených farbách prostredia, ktoré majú v mnohých prípadoch na míle ďaleko od originálu. Napríklad také stromy sú omnoho zelenšie, ako by sa patrilo.

Remaster prvého dielu ukazuje svoje pozitívne zmeny napríklad pri modeloch postáv, ktoré sú zložené z väčšieho množstva polygónov, vďaka čomu dostávajú reálnejší „look“. Taktiež sa im dostalo viac detailov, ktoré sa dajú postrehnúť na oblečení.

Zmysluplné zmeny má remastrovaný Crysis aj pri takom obyčajnom piesku na pláži. Voda s vylepšenou grafikou a mechanikou odráža viac svetla a vlny sa v nej lámu omnoho výraznejšie než v predchádzajúcich tituloch.

Prvý remastrovaný diel sa ale nevyhol problémom. Nie všetky textúry totiž neboli upravené tým správnym spôsobom. Obyčajné skalnaté útesy teraz pôsobia „plocho“ a chýbajú im detaily, ktoré boli aj v roku 2007 o čosi bohatšie.

Kritika padá tiež na systém mierenia, ktorý je katastrofálny. Automatické mierenie na PS5 je nepresné, protivníka nezameria presne ani v tesnej blízkosti a hráč tak neraz ostáva frustrovaný kvôli chaotickému miereniu na pohybujúce sa postavy. Miestami si ale hra zmyslí, že je schopná nepriateľa zamieriť aj automaticky, to ale nie je pravidlom.

Znova sa tu taktiež stretneme aj so starým známym stínaním stromov, ktoré sa lámu ako špilky aj pri výstrele zo zbrane. Nejeden hráč by čakal, že sa tento neduh pôvodnej verzie v remastri zmení, no nestalo sa.

Čo však prešlo zmenou je nielen voľba zbraní, ale aj výber špeciálnych vlastností nanoobleku, ktoré už nie je možné vyberať pôvodným spôsobom. Miesto toho si medzi nimi hráč len prepína dvomi tlačidlami na ovládači.

Pri zbraniach sa dostalo aj na prepracované zvukové efekty, ktoré znejú viac priestorovo a rázne. Prvý diel Crysis je tak dôkazom, že sa remaster zameriaval najmä na vizuálnu stránku hry a jej prostredia, pričom na herné mechaniky príliš nemyslel. To sa odrazí napríklad aj pri neraz bizarnom správaní kórejských vojakov.

Inou kávou je však druhá časť série, ktorá so sebou priniesla značný grafický upgrade už pri vydaní v roku 2011. Opäť tak išlo o náročný titul, ktorý si zahrali v tom čase len „vyvolení“. Tentoraz sa ukazuje v ešte lepšom svetle, doslova. Hlavnú rolu v remasteri opäť zohráva nové osvetlenie prostredia, spolu s vylepšenými modelmi zbraní.
NEPREHLIADNI
Dokonalá náhrada za Left 4 Dead. Hral som novinku, pri ktorej kosenie mutantov nikdy nebolo zábavnejšie

Hráč sa tak znova stretáva s drobnými zmenami, ktoré vylepšujú celkový herný zážitok v boji proti dvom diametrálne odlišným nepriateľom. Zmenilo sa kritizované používanie zbraní, ktoré bolo uzamknuté na 30 fps. Tentokrát je prebíjanie viditeľne plynulejšie.

Úpravy sa dotkli rovnako aj takej obyčajnej trávy v hernom prostredí, ktorá sa hýbe už pri plnom framerate na 60 fps a pri prechode ňou má hráč pocit, akoby sa skutočne ohýbala podľa jeho pohybu. Nepresné mierenie ako v prvej časti je v Crysis 2 preč a zameranie protivníka je tak omnoho rýchlejšie a jednoduchšie.

Možnosti nanoobleku sú takmer rovnaké ako v prvom diele, s tým rozdielom, že jednotlivé schopnosti si hráč užije dlhšie aj priamo v akcii a nemusí na doplnenie energie čakať tak dlho ako predtým.

Celkové zmeny tu dávajú dôraz na odlesky objektov, ich odrazy na reflektívnych povrchoch a kvalitnejšie textúry New Yorku, ktoré pôsobia vierohodnejšie a detailnejšie. Viditeľných zmien je tu oproti prvej remastrovanej verzii o čosi menej, no pri takom hraní v 4K to vôbec nevadí. Hra samotná je po grafickej stránke na vysokej úrovni.

Ten najlepší herný zážitok z remastrovanej trilógie však prichádza až v Crysis 3, ktorá je vrcholným titulom série s absolútne najlepším grafickým spracovaním i hernou mechanikou. Samotná grafika bola špičková už pred 8 rokmi v čase vydania pôvodnej hry a v remastri tak prináša azda najmenej viditeľných noviniek či zmien z celej trilógie.
NEPREHLIADNI
RECENZIA Far Cry 6: Je až mrazivo brutálny s najlepším záporákom v histórii. Doplatil len na tradíciu Ubisoftu

Boj proti mimozemšťanom a vojenským „odpadlíkom“ tu naberá úplne nový rozmer a hráč si počas dlhých hodín hrania užíva bohatšie možnosti ako napríklad úpravu nanoobleku. Samozrejmosťou je tu tiež vylepšovanie zbraní alebo zmena streliva či kadencie zbraní priamo počas hrania.

Veľkým pomocníkom pri stealth akcii s neviditeľným módom obleku je tichý luk s rôznymi druhmi šípov, ktoré dokážu elektrošokom ničiť napríklad automatický guľomet alebo svojou silou aj na diaľku zneškodniť nepriateľa bez toho, aby vzbudil pozornosť ostatných.

Dôraz sa tu znova kladie na lepšie globálne osvetlenie a ray-tracing. Reálnejšie pôsobia aj explózie vozidiel a streľba zo zbraní, ktoré tentoraz odrážajú aj najmenšie detaily a svetelné odlesky. Taktiež sa tu vo verzii pre PS5 dostalo na najpresnejšie automatické mierenie, s ktorým sa nemôže remaster prvého Crysis na konzole ani porovnávať.

Útoky mimozemšťanov na postavu hráča však niekedy pôsobia trochu chaoticky a nepredvídavo. To by bolo v poriadku, pokiaľ by hlavný protagonista nemal napríklad v jednej z misii strieľať po Ceph guľometom, no útoky prichádzajú odzadu, kde sa pripevnený guľomet nedokáže otočiť. Poteší naopak česká lokalizácia v podobe titulkov.

Napriek tomu je remaster Crysis 3 pomyselným umeleckým dielom, ktoré dodáva poslednej časti trilógie ten najlepší glanc, aký si skutočne zaslúži. Pokiaľ by ale chcel hráč prežiť celý príbeh a uvrhnutie sveta do maximálneho chaosu, rozhodne by nemal ísť ani pri remasteri od toho najlepšieho konca, ale začať pekne od začiatku.
Zhodnotenie
Celá séria Crysis si v hernej komunite vybudovala silné meno. Povesť, ktorú rokmi násobili stále lepšie a graficky vyspelejšie diely teraz privádza takmer k úplnej dokonalosti remaster trilógie aj pre PS5, kde vynikne v 4K najmä posledný Crysis 3.
Jednotlivé diely ponúkajú hráčovi pohľad na to, ako veľmi a výrazne sa v remastri zmenila grafická stránka a prostredie, ale aj to, že remaster nutne nemusí znamenať zásadné zmeny v hernej mechanike. Dôkazom toho je práve prvý Crysis.
V konečnom hodnotení je ale možné povedať, že táto trilógia nikdy nevyzerala lepšie a s chuťou si ju užijú všetci, ktorí hoc len matne spomínajú na jej začiatky pred 14 rokmi.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.





Teraz čítajú

Microsoft šokuje hráčov. Ikonická značka Xboxu prichádza na PlayStation

Kačky s guľometmi dobyli svet. Absurdnej hre podľahli milióny ľudí, stojí pár eur

Xbox sa stane luxusným tovarom. Cenovka oproti PlayStation 6 bude dvojnásobná

Česi postavili svet na nohy. Novinka zo Stredoveku zbúrala internet, dokázala nevídanú vec

Game Days 2025: Najväčšia herná konferencia na Slovensku štartuje už tento týždeň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Psychológ odhalil 8 varovných signálov „breadcrumbingu“. Kŕmenie omrvinkami spôsobuje úzkosť či stratu sebaúcty (ROZHOVOR)
PREMIUMKrúpa varuje pred proruskou hrozbou na Slovensku: Brat za brata je paramilitantná jednotka

Dokonalosť na kolesách: Mechanik odhalil auto, ktoré aj po 20 rokoch jazdí takmer bez porúch

„Už buďte ticho.“ Šimečka v priamom prenose stratil nervy s Dankom po jeho neustálom prerušovaní (VIDEO)

Tieto stravovacie návyky dokážu spomaliť nástup chorôb v starobe. Vedci odhalili najlepšiu investíciu do dlhovekosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Veľmoc objavila 35 miliónov ton veľmi vzácnej suroviny. Prinesie im ohromné bohatstvo
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vodiči sú proti nim bezradní. Nové radary rozdávajú pokuty za niečo, čo by ti nikdy nenapadlo
- Netflix opäť trafil do čierneho. Drsná kriminálka ovládla desiatky krajín, Slováci ju sledujú vo veľkom
- Obľúbený operátor rozbalil vianočnú ponuku. Slovákom dá mobily zadarmo, darčeky aj vráti peniaze
-
- Veľmoc objavila 35 miliónov ton veľmi vzácnej suroviny. Prinesie im ohromné bohatstvo
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Nike sa chystá urobiť technologický prevrat: Vyvinulo elektroobuv, ktorá umožní ľuďom chodiť rýchlejšie
- 11 minút mu tlieskali v stoji. Netflix práve predstavil jeden zo svojich najlepších filmov
-
- Ak nepriateľ zaútočí, bude čeliť vlastnému koncu. Európsky štát otestoval 8100-tonový jadrový kolos
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Máš doma staré mobily? Nevyhadzuj ich, obľúbený operátor ti za každý jeden dá až 100 GB dát
- 11 minút mu tlieskali v stoji. Netflix práve predstavil jeden zo svojich najlepších filmov
- Celý život nás klamú. Powerbanky sú špinavý biznis, toto ti výrobcovia nikdy nepovedia
Elektromobily pre všetkých: Európska krajina chystá štedré dotácie, rozdá tisíce eur bežným ľudom
Vedci bijú na poplach: EÚ nás pomaly vedie do záhuby, toto sa musí okamžite zmeniť
Zlom vo svetovej politike. Veľmoci dosiahli tajnú dohodu, vojna medzi nimi sa môže skončiť
EÚ robí krok, ktorý sa kedysi zdal nemysliteľný. Nový plán má zmeniť chod automobilového priemyslu
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Psychológ odhalil 8 varovných signálov „breadcrumbingu“. Kŕmenie omrvinkami spôsobuje úzkosť či stratu sebaúcty (ROZHOVOR)
PREMIUMKrúpa varuje pred proruskou hrozbou na Slovensku: Brat za brata je paramilitantná jednotka

Dokonalosť na kolesách: Mechanik odhalil auto, ktoré aj po 20 rokoch jazdí takmer bez porúch

„Už buďte ticho.“ Šimečka v priamom prenose stratil nervy s Dankom po jeho neustálom prerušovaní (VIDEO)

