Lacnejšie elektromobily blokujú maximálne vyťažení ťažiari. „Zlato 21. storočia“ sa míňa a nepokrýva dopyt
Krajiny po celom svete považujú elektromobily v osobnej doprave za budúcnosť. Vo svojej podstate je ich rozšírenie na cestách závislé od viacerých faktorov, medzi ktorými sú okrem dostupnosti nabíjačiek aj vývoj predajných cien odvíjajúci sa vo veľkej miere od cien trakčných batérií.
Ich koncové ceny pre automobilky sú však ovplyvnené aj cenami a dostupnosťou základných elementov, teda ťažkých kovov ako kobalt či lítium. Hoci viaceré analýzy hovoria o zlacňovaní elektromobilov, tento proces im momentálne komplikujú práve ceny vzácnych kovov, ktoré vzrástli. Situáciu sťažuje aj rastúci dopyt a nedostatočné dodávky týchto prvkov, informoval Bloomberg.
Vízia lacných elektromobilov upadá. Ceny vzácnych prvkov rastú
Už v priebehu posledného roka sme mohli zaznamenať viacero pozitívnych odhadov, v ktorých analytici odhadovali výrazne zlacňovanie elektrických áut už v najbližších rokoch. Najoptimistickejšie scenáre hovorili o prekonaní dôležitej cenovej hranice v porovnaní so spaľovákmi už doslova o pár rokov, realistickejšie odhady ale tvrdili, že elektromobily sa cenou vyrovnajú a podlezú ceny spaľovákov o 5 rokov.
„V nasledujúcich dvoch rokoch neočakávame zásadné zmeny v cenových trendoch,“ konštatuje pre TASR generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.
Podľa štúdie, ktorú si nechala vypracovať európska mimovládna organizácia Transport and Environment, lobistická skupina za čistú dopravu, výroba elektrických sedanov a športovo-úžitkových vozidiel bude od roku 2026 rovnako lacná ako výroba áut so spaľovacími motormi. Následne by tak mohli byť batériové vozidlá na rovnakej cenovej hladine ako je dnes produkcia konvenčných spaľovákov.
Týmto predpovediam však aktuálne nenahrávajú nové informácie z oblasti ťažby ťažkých kovov a surovín, ktoré sú elementárnymi zložkami moderných batérií. Podľa BMI (Benchmark Mineral Intelligence) indexu totižto cena lítia preskočila svoj doterajší rast a od pôvodného minima, ktoré bolo zaznamenané pred začiatkom tohto roka, sa cena čínskeho uhličitanu lítneho zdvojnásobila.
NEPREHLIADNI
Prichádza revolučná a plne ekologická batéria. Lítiové posiela do minulosti, bez degradácie vydrží aj 20 rokov
Zdražovanie čaká aj nikel, meď a hliník
Cena hydroxidu lítneho potom podľa Bloombergu stúpla až o 70 %. Tento prudký rast nastal len krátko po páde ceny, ktorá dosiahla svoj vrchol v roku 2018 a od tej doby sa financovanie tohto sektora zhoršovalo, pričom ruku k „dielu“ priložila aj pandémia. Rýchly prechod k batériovým vozidlám však ceny vyháňa opäť nahor, pričom sa očakáva, že medzinárodná spotreba lítia stúpne do konca desaťročia až 5-násobne.
„Existuje tiež možnosť, že nemusí byť vyťažený dostatok lítia, potom to môže byť rizikom pre zavádzanie elektromobilov,“ vyjadril sa pre Bloomberg k téme analytik BMI Cameron Perks.
Podľa tohto analytika však môžeme so zvyšovaním cien očakávať aj príchod ďalších, zatiaľ nepredstavených projektov, ktoré by mali pomôcť v zlepšení dodávok pre pokrytie zvyšujúceho sa dopytu. Otázne je, koľko takýchto projektov uvidíme a v akej miere budú schopné pomôcť k naplneniu vysokého dopytu. Rastúce ceny je pritom cítiť v celom reťazci.
To potom vytvára veľký tlak aj na samotné automobilky, ktorým fungovanie už tak komplikuje polovodičová kríza. K tomu si navyše budú musieť zrejme prejsť aj zvyšovaním cien ďalších prvkov ako kobalt. Okrem toho mali medziročne stúpať aj ceny niklu, hliníka a medi o 34 %, 25 %, resp. 47 %. V období rokov 2020 až 2050 bude rásť aj dopyt.
„Dopyt po medi v tomto období vzrastie podľa našich analýz medziročne o 9,9 %, zatiaľ čo nikel bude rásť ročným tempom 11,8 %,“ spresnil pre TASR Čarný.
Napriek rôznym predpovediam analytikov a odborníkov z priemyslu a neraz možno až príliš optimistickým scenárom pri vývoji cien batérií či ťažkých kovov sa situácia komplikuje a cesta ku skutočne lacným elektromobilom môže byť zahatená rastúcimi cenami vzácnych surovín. To je však možné na strane výrobcov a automobiliek kompenzovať zlepšením výrobných postupov, znížením rôznych poplatkov či prechodom k lacnejším batériám.
V článku boli využité materiály TASR.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vznikla nová trieda „nenápadných milionárov“. Denne ich pribudne 1 000 a môžu za to dva faktory
Neviditeľní škodcovia v pitnej vode poškodzujú tvoj mozog. Výskum odhalil vážne problémy
Prokurátor Generálnej prokuratúry čelí obžalobe. Funkciu pozastavili, potvrdil Žilinka
Prelomový výskum odhaľuje, ako aktivita mozgu počas spánku prezrádza skryté neurologické problémy
TOP 10 najlepších letísk v Európe podľa dochvíľnosti: Na vrchole zoznamu je veľké prekvapenie (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP