Vyplávali na povrch ďalšie špinavé triky. V TDI využil VW nezákonné softvérové nastavenie
Kauza dieselgate nie je ani po rokoch od odhalenia pochybných praktík nemeckého VW úplne uzavretá. Nedávno vyšli najavo ďalšie podrobnosti, ktoré ukazujú na to, že automobilka mohla pri meraní emisií podvádzať aj inými spôsobmi.
Naznačuje to stanovisko súdneho poradcu európskeho Súdneho dvora. Ten uznal, že softvérové nastavenie dieselových motorov, ktoré Volkswagen prezentoval ako „ochranu proti náhlemu poškodeniu motora“, nie je legálne. O téme ako prvá informovala agentúra Reuters, upozornil na to Autonews.com.
V dlhoročnom procese proti nemeckej automobilke tak padlo nové rozhodnutie, podľa ktorého VW využíval vo svojich autách nelegálne softvérové riešenie. To spôsobovalo teplotné okno v prípade ventilu pre recykláciu spalín z dieselového motora, ktorý podľa nastavenia softvéru nepracoval v určitých situáciách.
VW upravil softvér EGR ventilu. Nepracoval za každých podmienok
Volkswagen mal softvér nastaviť tak, aby EGR ventil (slúži na vracanie časti výfukových spalín späť do motora, kde sa ich množstvo znižuje opätovnou recykláciou) fungoval iba pokiaľ vozidlo jazdilo v teplotách okolia od 15 do 33 °C a nadmorskej výške do 1 000 metrov nad morom. V opačnom prípade sa mal ventil vypnúť a posielať tak emisie priamo von. Kvôli tomu tak dochádzalo k zvýšeniu objemu emisií NOx počas jazdy mimo stanovených podmienok. Asi ti je jasné, že laboratórne testy emisií pravdepodobne toto okno naopak spĺňali.
Podľa Volkswagenu bolo takéto softvérové nastavenie prijateľné a argumentoval tým, že ho využil, aby zabránil „náhlemu a bezprostrednému poškodeniu motora“. Prípad, ktorý na súd priniesli rakúski spotrebitelia, tak dostal zaujímavé rozuzlenie, ktoré môže indikovať ďalšie pokračovanie kauzy Dieselgate.
Pokiaľ totižto Súdny dvor EÚ zistenie potvrdí, pôjde o ďalší prípad v sérii káuz, ktoré značne poškodili nielen meno celého VW (vrátane Audi) ale aj povesť samotných dieselových motorov ako takých v roku 2015. Súdny dvor pritom zvykne prihliadať na zistenia a odporúčania poradcu, no nemusí tomu tak byť v každom prípade. Spotrebitelia, ktorí prišli na súd s týmto prípadom, tvrdia, že sa jedná o zakázané riešenie, za ktoré by mali byť vlastníci dotknutých vozidiel značky odškodnení.
NEPREHLIADNI
Volkswagen naďalej platí odškodné za emisný škandál. Kompenzovať musí vodičov v ďalšej krajine EÚ
Ventil pre recykláciu spalín môže VW narobiť ešte nemalé problémy
Generálny prokurátor Athanasios Rantos pritom poznamenal, že podľa rozhodnutia súdu je softvér na manipuláciu s emisiami nezákonný, aj keby mal slúžiť na ochranu motora. Podľa neho bolo takéto softvérové riešenie zároveň nevhodné pre jazdné podmienky v Rakúsku, kde podľa oficiálnych štatistík dosahuje priemerná teplota často hodnoty pod 15 °C.
Kvôli topografii Rakúska a Nemecka vodiči navyše často jazdia na cestách vo vyššej nadmorskej výške ako 1000 m, kvôli čomu by bol EGR ventil často vypnutý. VW však prehlásil, že svoje softvérové riešenie v autách plánuje naďalej brániť a používať ho ako „ochranu“ proti poškodeniu motora, pričom neplánuje platiť spotrebiteľom žiadne odškodné.
Obhajcovia spotrebiteľov si ale naďalej stoja za svojim a tvrdia, že „VW v tomto očividne opäť nezákonne podvádzal“, podotkol portál Auto.oe24.at. Ak by sa súd riadil spomenutým stanoviskom, mohlo by to podľa obhajcov znamenať, že 10 000 žalobcov v hromadnej žalobe dostane novú nádej na vysporiadanie v tejto emisnej kauze.
NEPREHLIADNI
Ekologické ciele navrhované Európskou komisiou sú pre Volkswagen dosiahnuteľné
Argumentovať môžu aj tým, že za takéto vozidlá zaplatili príliš veľa a v najhoršom prípade by im v budúcnosti hrozila strata registrácie a prípadné náklady spojené s dostatočnou úpravou vozidiel. V takýto prípadoch by to potom viedlo k ďalším miliardovým platbám zo strany VW, podotkol vo svojom vyjadrení Thomas Hirmke, vedúci právneho oddelenia Asociácie spotrebiteľských informácií.
Z dostupných správ pritom nie je jasné, či bol EGR-gate len súčasťou skladačky dieselgate a netýka sa teda ostatných vozidiel, alebo ide o nový problém, ktorý by mohol postihovať aj iných, či nebodaj súčasných zákazníkov s novšími vozidlami koncernu.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vážilo 32 kg a dosiahlo rýchlosť 30 km/h. Mazda vymyslela kufríkové auto za 5 000 dolárov
Má 2 031 koní a 6,6-litrový motor V8. Američania postavili najvýkonnejšie auto na svete
Japonci idú proti prúdu. Z ikonického auta nebude elektromobil, dostane nový štvorvalec
Obľúbené SUV Američanov má veľký problém. Nissan musel urobiť drastické zmeny kvôli clám
Najstaršie SUV sveta dostalo športovú verziu. Ruský 1,6-litrový štvorvalec kúpiš za zaujímavú cenu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mladá vodička zrazila muža na priechode pre chodcov, na mieste ho oživujú záchranné zložky
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Klasika slovenskej kuchyne je „zdravým pokladom“. Chráni črevá a podporuje trávenie
Obľúbená potravina Slovákov prekvapila škodlivým účinkom: Francúzsko ju zakazuje v sociálnych zariadeniach
Tragédia na trati: Vlak v Bratislave zrazil 2 osoby. Jedna z miesta utiekla s vážnymi zraneniami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Ceny stúpli, no obsah zabodoval. Netflix prekonal očakávania analytikov
Sci-fi technológiu zo Star Treku premenili na realitu. Vyvinuli hologramy, ktoré cítiš v rukách
Zabudni na rebríček TOP 10. Netflix ti prečíta myšlienky a ukáže, čo máš rád
Ministerstvo školstva pripravuje veľkú zmenu. Slovenskí študenti absolvujú elektronickú skúšku dospelosti
Rusko posiela Nemecku jasný odkaz. Rakety Taurus môžu všetko zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mladá vodička zrazila muža na priechode pre chodcov, na mieste ho oživujú záchranné zložky
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Klasika slovenskej kuchyne je „zdravým pokladom“. Chráni črevá a podporuje trávenie
Obľúbená potravina Slovákov prekvapila škodlivým účinkom: Francúzsko ju zakazuje v sociálnych zariadeniach
Tragédia na trati: Vlak v Bratislave zrazil 2 osoby. Jedna z miesta utiekla s vážnymi zraneniami
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené