Vyplávali na povrch ďalšie špinavé triky. V TDI využil VW nezákonné softvérové nastavenie
Kauza dieselgate nie je ani po rokoch od odhalenia pochybných praktík nemeckého VW úplne uzavretá. Nedávno vyšli najavo ďalšie podrobnosti, ktoré ukazujú na to, že automobilka mohla pri meraní emisií podvádzať aj inými spôsobmi.
Naznačuje to stanovisko súdneho poradcu európskeho Súdneho dvora. Ten uznal, že softvérové nastavenie dieselových motorov, ktoré Volkswagen prezentoval ako „ochranu proti náhlemu poškodeniu motora“, nie je legálne. O téme ako prvá informovala agentúra Reuters, upozornil na to Autonews.com.
V dlhoročnom procese proti nemeckej automobilke tak padlo nové rozhodnutie, podľa ktorého VW využíval vo svojich autách nelegálne softvérové riešenie. To spôsobovalo teplotné okno v prípade ventilu pre recykláciu spalín z dieselového motora, ktorý podľa nastavenia softvéru nepracoval v určitých situáciách.
VW upravil softvér EGR ventilu. Nepracoval za každých podmienok
Volkswagen mal softvér nastaviť tak, aby EGR ventil (slúži na vracanie časti výfukových spalín späť do motora, kde sa ich množstvo znižuje opätovnou recykláciou) fungoval iba pokiaľ vozidlo jazdilo v teplotách okolia od 15 do 33 °C a nadmorskej výške do 1 000 metrov nad morom. V opačnom prípade sa mal ventil vypnúť a posielať tak emisie priamo von. Kvôli tomu tak dochádzalo k zvýšeniu objemu emisií NOx počas jazdy mimo stanovených podmienok. Asi ti je jasné, že laboratórne testy emisií pravdepodobne toto okno naopak spĺňali.
Podľa Volkswagenu bolo takéto softvérové nastavenie prijateľné a argumentoval tým, že ho využil, aby zabránil „náhlemu a bezprostrednému poškodeniu motora“. Prípad, ktorý na súd priniesli rakúski spotrebitelia, tak dostal zaujímavé rozuzlenie, ktoré môže indikovať ďalšie pokračovanie kauzy Dieselgate.
Pokiaľ totižto Súdny dvor EÚ zistenie potvrdí, pôjde o ďalší prípad v sérii káuz, ktoré značne poškodili nielen meno celého VW (vrátane Audi) ale aj povesť samotných dieselových motorov ako takých v roku 2015. Súdny dvor pritom zvykne prihliadať na zistenia a odporúčania poradcu, no nemusí tomu tak byť v každom prípade. Spotrebitelia, ktorí prišli na súd s týmto prípadom, tvrdia, že sa jedná o zakázané riešenie, za ktoré by mali byť vlastníci dotknutých vozidiel značky odškodnení.
NEPREHLIADNI
Volkswagen naďalej platí odškodné za emisný škandál. Kompenzovať musí vodičov v ďalšej krajine EÚ
Ventil pre recykláciu spalín môže VW narobiť ešte nemalé problémy
Generálny prokurátor Athanasios Rantos pritom poznamenal, že podľa rozhodnutia súdu je softvér na manipuláciu s emisiami nezákonný, aj keby mal slúžiť na ochranu motora. Podľa neho bolo takéto softvérové riešenie zároveň nevhodné pre jazdné podmienky v Rakúsku, kde podľa oficiálnych štatistík dosahuje priemerná teplota často hodnoty pod 15 °C.
Kvôli topografii Rakúska a Nemecka vodiči navyše často jazdia na cestách vo vyššej nadmorskej výške ako 1000 m, kvôli čomu by bol EGR ventil často vypnutý. VW však prehlásil, že svoje softvérové riešenie v autách plánuje naďalej brániť a používať ho ako „ochranu“ proti poškodeniu motora, pričom neplánuje platiť spotrebiteľom žiadne odškodné.
Obhajcovia spotrebiteľov si ale naďalej stoja za svojim a tvrdia, že „VW v tomto očividne opäť nezákonne podvádzal“, podotkol portál Auto.oe24.at. Ak by sa súd riadil spomenutým stanoviskom, mohlo by to podľa obhajcov znamenať, že 10 000 žalobcov v hromadnej žalobe dostane novú nádej na vysporiadanie v tejto emisnej kauze.
NEPREHLIADNI
Ekologické ciele navrhované Európskou komisiou sú pre Volkswagen dosiahnuteľné
Argumentovať môžu aj tým, že za takéto vozidlá zaplatili príliš veľa a v najhoršom prípade by im v budúcnosti hrozila strata registrácie a prípadné náklady spojené s dostatočnou úpravou vozidiel. V takýto prípadoch by to potom viedlo k ďalším miliardovým platbám zo strany VW, podotkol vo svojom vyjadrení Thomas Hirmke, vedúci právneho oddelenia Asociácie spotrebiteľských informácií.
Z dostupných správ pritom nie je jasné, či bol EGR-gate len súčasťou skladačky dieselgate a netýka sa teda ostatných vozidiel, alebo ide o nový problém, ktorý by mohol postihovať aj iných, či nebodaj súčasných zákazníkov s novšími vozidlami koncernu.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
ZAUJÍMAVÉ Turbínový motor bol spoľahlivejší v aute než klasický. Prečo naň priemysel navždy zabudol?
Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
VIDEO: České hyperauto porazilo Ferrari. Na legendárnej trati Top Gear vytvorilo nový rekord
Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
Zlá správa pre fanúšikov legendárneho modelu. BMW stoplo dôležitý projekt, nemá na to kapacitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Búrky udrú naplno: Meteorológovia vydali výstrahy. V tejto časti Slovenska varujú pred prívalovými zrážkami
Jedna chyba na faktúre a daňová kontrola je na krku: Odborníčka odhaľuje, čo spúšťa záujem finančnej správy (PREHĽAD)
Kremeľ si strelil do vlastnej nohy: Rusi na mapách rozmazali citlivé objekty. Každý teraz vidí, kde sa nachádzajú
Nimbus prináša silnú bolesť hrdla a črevné ťažkosti. Nový variant covidu sa šíri naprieč kontinentmi
Hviezda TikToku Khaby Lame musel opustiť USA: Zadržala ho americká imigračná polícia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
Domáca výroba s presným zásahom. Ukrajinské drony podľa Zelenského poškodili ruské bombardéry
Európa prichádza o mozgy. Odborníci odchádzajú za AI projektmi do tohto štátu
Athos sa otriasol. Mníšsku republiku zasiahlo podmorské zemetrasenie
Nadprodukcia brzdí autosektor. Geely ako prvá automobilka reaguje na preplnený trh
Drony narušili vzdušný priestor. Ruské letiská dočasne zastavili lety
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Búrky udrú naplno: Meteorológovia vydali výstrahy. V tejto časti Slovenska varujú pred prívalovými zrážkami
Jedna chyba na faktúre a daňová kontrola je na krku: Odborníčka odhaľuje, čo spúšťa záujem finančnej správy (PREHĽAD)
Kremeľ si strelil do vlastnej nohy: Rusi na mapách rozmazali citlivé objekty. Každý teraz vidí, kde sa nachádzajú
Nimbus prináša silnú bolesť hrdla a črevné ťažkosti. Nový variant covidu sa šíri naprieč kontinentmi
Hviezda TikToku Khaby Lame musel opustiť USA: Zadržala ho americká imigračná polícia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené