RECENZIA: Hyundai má mestský elektromobil, ktorý sa ale oplatí kúpiť len v jednej verzii. V tej lacnejšej
Medzi motoristami ešte stále panuje všeobecný názor, že elektrické auto je dobré maximálne tak do mesta. Toto tvrdenie už dávno neplatí, nielen príchod plnohodnotných elektromobilov na dedikovaných platformách pre elektromobily, ale aj niektoré „prestavby“ spaľovákov na elektrické autá búrajú mýty o nízkom dojazde.
Dokonalým príkladom je aj nový elektrický Hyundai Kona, ktorý je v jednej konfigurácii čistým mestským, no v tej druhej plnohodnotným elektromobilom.
Hyundai Kona Electric prichádza v dvoch výkonnostných konfiguráciách, ktoré sa ale predovšetkým líšia kapacitou batérie. Lacnejšia testovaná začína na sume 33 990 €, no poskytuje výkon 100 kW a iba 39,2 kWh batériu. Drahšia motorizácia začína na čiastke až 40 990 €, no v tomto prípade dostaneš 150 kW elektromotor a batériu s kapacitou až 64 kWh, ktorá už zabezpečí naozaj solídny dojazd aj na diaľnici.
V recenzii sa dozvieš:
- Akú spotrebu má Hyundai Kona Electric
- Ako rýchlo sa nabíja verzia s menšou batériou
- Na čo trpí lacnejšia verzia
- Akými technológiami automobilka vybavila elektrickú Konu
- Čo považujem za najväčšie nedostatky v interiéri
- Na čo trpí elektrická Kona
- Prečo je Ioniq 5 lepšia voľba ako Kona so 64 kWh batériou
Loading…
Mestské crossovery sa stali hitom posledných rokov a elektrifikácia tomuto fenoménu zahrala do karát. Segment mestských elektrických cossoverov dopĺňa aj Hyundai Kona Electric, ktorá je k dispozícii v dvoch konfiguráciách.
Ja som mal možnosť testovať tú lacnejšiu, základnú so 100 kW elektromotorom a 39,2 kWh batériou. Už samotná kapacita batérie napovedá, že táto Kona nebude žiadnym diaľničným krížnikom, čo okamžite potvrdila aj v praxi.
Začal by som ale tým, že nová generácia Kony Electric má úplne fantastickú spotrebu. V meste som dokázal s týmto autom jazdiť so spotrebou 12-13 kWh/100 km. Pri vynechaní obchvatov sa dokonca priemerná spotreba dostala pod 12 kWh/100 km, čo je fenomenálne a s takouto spotrebou hravo najazdíš v meste cez 350 km na jedno nabitie.
Po okreskách si auto „potiahlo“ z batérie rovných 15,5 kWh/100 km a rýchlosťou okolo 100 km/h tak s Konou Electric prejdeš viac ako 250 km. Problém pre konfiguráciu s menšou batériou ale predstavuje diaľnica.
„Elektromobilistickým“ tempom rýchlosťami do 120 km/h sa spotreba pohybovala na úrovni okolo 19 kWh/100 km, čo predstavuje dojazd 200 km na jedno nabitie. Plnohodnotné diaľničné tempo ťahalo v priemere 22 kWh/100 km a s touto spotrebou by si už, žiaľ, neprešiel na jedno nabitie ani 200 km. Hyundai našťastie ponúka aj konfiguráciu so 64 kWh batériou a výkonnejším 150 kW elektromotorom.
Ak by sa výkonnejšia Kona dokázala priblížiť spotrebám tej menej výkonnej, s ľahkosťou by sa s týmto autom dali prekonávať aj dlhšie trasy, napríklad aj po diaľnici. Kórejská automobilka však zabila potenciál Kony s väčšou batériou ich ďalším elektromobilom, ktorý je Ioniq 5.
Základná verzia s menšou batériou štartuje na sume 33 990 €. Za tieto peniaze môžeš mať skvelý mestský elektromobil, no ak by si ho chcel vylepšiť na plnohodnotný elektromobil, priplatiť si musíš rovných 7000 €.
Až 7 000 € za väčšiu batériu a výkonnejší motor je naozaj dosť. Obvzlášť, keď za 41 000 € aj nejaké drobné si už môžeš kúpiť Ioniq 5, aj keď iba s 52 kWh batériou. Ak si ale k Ioniqu 5 vyberieš 72 kWh batériu, jeho cena bude začínať na 44 390 €.
Pre mňa osobne je teda zbytočné klásť si vôbec otázku, či si vybrať menšiu Konu Electric za 41 000 €, alebo Ioniq 5 postavený na novej platforme pre elektromobily, ktorá poskytuje ultrarýchle nabíjanie, väčšiu batériu a stojí iba o 3000 € viac.
Keď už je reč o nabíjaní, v prípade Kony Electric to nie je nič svetoborné. Automobilka udáva nabíjanie maximálnym výkonom 50 kW, no mne sa na 150 kW stanici podarilo dosiahnuť maximálne niečo málo cez 40 kW.
Ako môžeš vidieť na priloženej nabíjacej krivke, pri 50 % SoC (úroveň nabitia batérie) výkon klesol pod 40 kW. Tesne pred dosiahnutím 80 % SoC nabíjací výkon znova výraznejšie klesol len na 15 kW, kde sa držal v podstate do konca.
Je pravda, že drahšia Kona s väčšou batériou má aj výkonnejšie 100 kW nabíjanie, no človek nemusí byť výnimočný matematik, aby si vedel vyrátať, že nabíjanie 240 kW pri Ioniq 5 je neporovnateľne rýchlejšie. To sa hodí predovšetkým pri spomínaných diaľkových trasách. Tento podstatný rozdiel ma uistil, že Ioniq 5 je lepší ako Kona Electric s väčšou batériou.
V interiéri Kona ničím neprekvapí, no ani neurazí. Má reprezentovať cenovo dostupný model, čo sa jej pri verziách so spaľovákom skvele darí, no pri „baterkáči“ to už tak ružové nie je.
Spaľovák aj elektromobil v zásade zdieľajú rovnaký interiér, aj keď v prípade elektrickej Kony dostaneš už v základe naozaj bohatú výbavu. V testovanom modeli som mal z príplatkovej výbavy jedine 10,5 kW palubnú nabíjačku v hodnote 660 €.
Taký head-up displej, automatická klimatizácia, prémiový audiosystém KRELL či pokročilí asistenti riadenia ako adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu a čítanie dopravných značiek sú už v základnej cene elektrickej Kony. Kompletné predstavenie interiéru si už tradične môžeš pozrieť vo videu vyššie.
Prvým problémom je lakťová opierka na stredovej konzole a dverách. Tá v strede je ešte relatívne v poriadku, Hyundai použil mäkčený, no nie extra mäkký materiál, opierka na dverách je extrémne tvrdá.
Nie som ten typ šoféra, ktorý si sadne do interiéru a všetko ohmatáva, tento detail mi začal prekážať pri bežnom jazdení. Akonáhle som s autom absolvoval dlhšiu trasu, lakeť položený na dverovej opierke ma začal bolieť. Ďalší dôkaz, že elektrická Kona je auto na krátke a rýchle trasy, napríklad v rámci mesta.
Head-up displej je super vec a vítam ju v každom jednom aute. V Kone sa obraz nepremieta priamo na čelné sklo, ale na malý priehľadný displej, ktorý sa pri naštartovaní vozidla vysunie z prístrojovej dosky. Je to efektné, to sa musí nechať, no premietanie na sklo je podľa mňa omnoho praktickejšie.
Pozri si bohatú galériu fotografií Hyundai Kona Electric:
Naopak pochváliť musím spomínaného asistenta jazdy na diaľnici. Nečakal som, že bude fungovať tak dobre a spoľahlivo, v zásade som bol s jeho spokojný a pri dlhších jazdách som v podstate vykonával iba dozor nad jeho riadením.
Zhrnutie
Ako teda neurobiť pri kúpe elektrického Hyundai chybu? Veľmi jednoducho. Ak ti stačí auto do mesta, ktoré je kompaktné a ktoré má fantastickú spotrebu, lacnejšia verzia Kony Electric s 39,2 kWh batériou je rozhodne skvelá voľba.
Ak ale hľadáš univerzálnejšie auto, s ktorým sa nebudeš báť vydať sa aj na dlhšiu trasu, siahni radšej po väčšom a mierne drahšom Ioniq 5. Elektrická Kona s masívnejšou 64 kWh batériou sa už cenovo takmer vyrovnáva Ioniq 5.
S príchodom Ioniq 5 podľa môjho názoru nemá Kona s väčšou batériou zmysel, no tá lacnejšia je do mesta ideálnou voľbou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
RECENZIA: Z legendárneho „Géčka” spravili elektromobil. V teréne je famózny, na cestách ho zabila spotreba
Našli sme najlepšiu elektrickú dodávku. Na jedno nabitie prejde stovky kilometrov
Je ako Tarzan na steroidoch. Novinka zo sveta Spider-Mana je plná brutality, ale má problém (RECENZIA)
RECENZIA Padla nám z neho sánka. Volkswagen postavil dokonalú elektrickú náhradu za Passat
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
Eset varuje Slovákov. Vishingové podvody na seniorov sú čoraz častejšie
Vedci postavili 100-metrový reaktor, ktorý vyrába palivo zo slnečného žiarenia
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené