Ak v dnešnej dobe ešte niekto povie, že slovné spojenia „športové auto“ a „elektromobil“ nejdú dokopy, zrejme ešte v športovom elektromobile nikdy nesedel. Ak by sa navyše takýto človek posadil do toho najlepšieho, čo súčasný trh športových elektromobilov ponúka, zaručene by svoj názor do 4 sekúnd zmenil. Zhruba toľko totiž trvá Audi e-tron GT dosiahnuť stovku.

Športové autá už nie sú len o poriadnom zvuku, rachote z výfukov či vôni benzínu. Športová jazda sa dá užiť aj v tichom elektrickom aute. Elektromotor totiž ponúka diametrálne iný zážitok z jazdy než spaľovák a ja ťa ubezpečujem, že 350 kW výkon v „elektrike“ ti vyčarí rovnaký, ak nie väčší úsmev na tvári, než spaľovák s raz tak vyšším výkonom.

Elektrické „Gran Turismo“ so štyrmi kruhmi v logu je postavené na rovnakej platforme ako Porsche Taycan, ktoré sme tiež testovali. Už to je prvým indikátorom, že e-tron GT ponúkne to najlepšie, čím aktuálne koncern Volkswagen disponuje. Komu by však „obyčajné“ GT-čko nestačilo, objednať si môže ešte ostrejšiu verziu RS, ktorá to dá z 0 na 100 km/h už za 3,3 sekundy.

V recenzii sa dozvieš:

  • Prečo je Audi e-tron jeden z najlepších aktuálne dostupných elektromobilov
  • Ako vyzerá zrýchlenie z 0 na 100 km/h
  • S akou spotrebou dokáže jazdiť e-tron GT na diaľnici a v meste
  • Čomu tento výkonný elektromobil vďačí za skvelú spotrebu
  • Ako vyzerá v praxi extrémne výkonné 270 kW nabíjanie
  • Aké nedostatky má prémiový elektromobil za vyše 130 000 €
  • Čo ponúka Audi e-tron GT po technologickej stránke

Loading...

Loading…

Audi e-tron GT disponuje veľavravným prívlastkom quattro, čo znamená, že tu nájdeme stály pohon všetkých štyroch kolies. O ten sa stará dvojica elektromotorov, vpredu má výkon 238 koní a zadný má až 435 koní.

Michal Varga/FonTech

Systémový výkon celej sústavy je 350 kW, teda 470 koní, no e-tron GT zo seba pri funkcii launch control dokáže na pár sekúnd vydať výkon 390 kW (523 koní). Spolu s krútiacim momentom 630 Nm tu máme skutočnú elektrickú beštiu, ktorá zvládne zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 4,1 sekundy. Ako to vyzerá v praxi, navyše do mierneho kopca? Takto.

Áno, ten smiech na konci je absolútne nefalšovaný a podobnú reakciu vo mne auto vyvolalo vždy, keď som plynový pedál zošliapol až na podlahu. Zažil som aj zrýchlenie verzie RS, ktorá to dá z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy, no aj slabší e-tron GT spôsobuje na tele husiu kožu a vyvoláva pocit, akoby človek nesedel v aute, ale v lietadle. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 245 km/h, no najväčšia zábava je v tomto aute aj tak pri zrýchľovaní z miesta.

Michal Varga/FonTech

E-tron GT je extrémne živé a rozhodne by si mu nepovedal, že váži 2,3 tony. Vďaka batériám v podlahe má ťažisko postavené naozaj nízko. Ak k tomu ešte pripíšeme špičkovú aerodynamiku a adaptívny vzduchový podvozok, ktorý dokáže pri vysokých rýchlostiach a športovej jazde auto ešte viac prikrčiť k zemi, máme tu ideálny recept na skutočne zábavné auto.

Michal Varga/FonTech

A že tento recept rovnako, ako vyzerá, aj chutí, o tom ani nemusíme diskutovať. Audi e-tron GT má jazdné vlastnosti plnohodnotného športiaku. Auto, ktoré stojí v základe viac ako 100 000 €, si však človek nekúpi iba preto, aby bolo extrémne rýchle, očakáva aj určitú dávku komfortu pri pokojnej jazde. Ani v tomto smere jeden z najlepších elektromobilov sveta nezaostáva.

Michal Varga/FonTech

Podvozok u Audi je už tradične na vysokej úrovni, v komfortnom režime máš pocit, akoby si jazdil v sedanoch najvyššej triedy typu A7 či A8. S e-tronom GT sa tak dá jazdiť aj pokojne a komfortne, no ten výkon, ktorý máš neustále pod nohou na plynovom pedáli, ťa neustále láka zošliapnuť plyn.

Michal Varga/FonTech

Na špičkové jazdné vlastnosti môžem plynulo nadviazať ešte špičkovejšími schopnosťami dojazdu a nabíjania. Batéria má kapacitu 93,4 kWh a 800 V elektrická sústava jej umožňuje nabíjať sa výkonom až 270 kW.

Michal Varga/FonTech

Musím povedať, že tak dobre, ako tieto dva údaje vyzerajú na papieri, vyzerajú aj v praxi. Využiteľná kapacita akumulátora je síce o niečo nižšia, no spomínané nabíjanie na 350 kW nabíjačke v Budči bolo ohromné.

Michal Varga/FonTech

Za 15 minút na nabíjačke som do batérie natlačil 55 kWh energie, čo by pri diaľničnej spotrebe znamenalo dojazd na viac ako 200 km. A aké sú teda spotreby?

Michal Varga/FonTech

Pri každom aute platí, že spotreba sa odvíja od štýlu jazdy. Pri športovom aute to platí dvojnásobne. V meste som totiž dokázal zajazdiť aj za 16 kWh/100 km, čo je dokonca lepšie, ako v prípade niektorých mestských elektromobilov.

Michal Varga/FonTech

S ťažkou nohou som však dokázal robiť mestskú spotrebu aj za 27 kWh/100 km. Dôležitým faktom je, že e-tron GT má rovnako ako sesterské Porsche Taycan, dvojstupňovú automatickú prevodovku.

Michal Varga/FonTech

Práve táto prevodovka môže za to, že e-tron GT má excelentnú spotrebu aj pri diaľničnom tempe. Nie pri tom „elektromobilistickom“ tempe, ale pri plnohodnotnej rýchlosti 130-140 km/h. Moja spotreba sa v tomto prípade pohybovala na úrovni 22,5 kWh/100 km a diaľničný dojazd by sa tak v tomto prípade blížil k 400 km.

Michal Varga/FonTech

Skôr ale rátaj s hodnotami 350 km na diaľnici, 450 km v meste a 400 km kombinovaných trás na jedno nabitie. Na potulkách štiavnickými vrchmi sa priemerná spotreba dostala na 20 kWh/100 km, čo je vzhľadom na členitosť danej trasy taktiež fantastický údaj. Zhrnuté a podčiarknuté, Audi e-tron GT vyniká spomedzi ostatných elektromobilov aj po stránke nabíjania a dojazdu.

Michal Varga/FonTech

Veľmi dobrým technickým riešením je aj umiestnenie nabíjacích konektorov. Tie sa totiž nachádzajú po oboch stranách auta. DC prúdom môžeš nabíjať iba zo strany spolujazdca, no AC nabíjačku pripojíš na jednu aj druhú stranu.

Michal Varga/FonTech

Vnútorný priestor je pomerne veľkorysý, samozrejme vzhľadom na charakter auta. Pasažieri vzadu majú pomerne dosť miesta na sedenie. Akonáhle si ale sadneš za volant, celý interiér ťa „obkolesí“ a ty sa cítiš ako v kokpite vesmírnej lode.

Michal Varga/FonTech

Za tento efekt môže hneď niekoľko faktorov. Prvým sú displeje, ktoré sú dva a nie tri, ako tomu je v nových vlajkových modeloch Audi. Virtuálne budíky pred vodičom majú veľkosť 12,3″. Ich dizajn sa dá už tradične na štýl Audi meniť „X“ spôsobmi. Displej infotainmentu je menší, má iba 10,1″ a aj tento fakt naznačuje, že e-tron GT je auto zamerané na vodiča a „šoférsky zážitok“.

Michal Varga/FonTech

Taká Audi R8 napríklad displej infotainemntu vôbec nemá, všetky multimédia tak môže ovládať iba vodič skrz virtuálne budíky. V Audi e-tron GT až tak ďaleko našťastie nezašli, no ako som už spomínal, tretí displej, ktorý slúži na ovládanie klimatizácie, tu nie je.

Michal Varga/FonTech

Audi sa tak v tomto prípade vrátilo späť k tradičným hardvérovým prvkom, ktoré však chválim. Fungujú perfektne a sú ľahko hmatateľné aj bez toho, aby sa na ne človek musel pozerať.

Michal Varga/FonTech

O kvalite spracovania sa v tomto prípade ani nemusíme baviť, vŕzgajúce či nedoliehajúce časti by si tu hľadal márne. Dokonca aj pádla pod volantom, ktorými sa nastavuje rekuperácia, nie sú plastové, ale kovové. Hovoríš si, že v aute za 130 000 € by si nič iné ani nečakal? Opak vyvráti recenzia rovnako drahého VW Touareg R a razom sa presvedčíš o opaku.

Michal Varga/FonTech

Mínusový bod u mňa získava panoramatická strecha, ktorá sa nedá zatiahnuť. Audi síce implementovalo technológiu stmavovania strechy na slnku, čo vo veľkej miere bráni prenikaniu slnečných lúčov, no roletka je predsa len roletka a efektívnejšie zabraňuje prehrievaniu interiéru.

Zobraziť celú galériu (43)
Michal Varga/FonTech

Tu ale všetky moje negatívne postrehy končia. Konektivita je na špičkovej úrovni, bezdrôtové Apple CarPlay fungovalo dokonale. Okrem toho je tu tiež bezdrôtové Android Auto.

Michal Varga/FonTech

Celkový dizajn interiéru je hodný 130 000 € cenovky, ambientné osvetlenie v noci dotvára luxusný efekt a dobre pôsobí aj podsvietené logo e-tron na prístrojovej doske pred sedadlom spolujazdca.

Michal Varga/FonTech

Keď už je reč o svetlách, vpredu aj vzadu má e-tron GT Full LED technológiu, tie predné sú dokonca Matrix LED varianty a disponujú takouto nádhernou grafikou a animáciou pri odomknutí auta.

K asistentom sa zrejme taktiež nemusím špeciálne vyjadrovať. Audi do svojej elektrickej vlajkovej lode napratalo to najlepšie, čo aktuálne ponúka. Prediktívny tempomat, udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu – toto všetko funguje v e-tron GT dokonale a bez najmenšieho zaváhania.

Zhodnotenie

Audi e-tron GT je rozhodne etalón medzi športovými elektromobilmi. Aj keď je postavené na rovnakej platforme ako Porsche Taycan, ide v podstate o úplne iné auto s odlišnými jazdnými vlastnosťami.

Táto koncernová dvojička nemá konkurenciu, jedine tak novú Teslu Model S Plaid, ktorá je na tom po technickej stránke o čosi lepšie, no kvalitou spracovania a prémiovým pocitom z auta sa na Taycan a e-tron GT nechytá.

Zatiaľ čo Porsche je synonymum luxusu a platí to aj pri modeli Taycan, e-tron GT je viac orientované na spomínaný zážitok a zábavu zo samotnej jazdy. Športovými vlastnosťami predčil aj samotný Taycan, no e-tron GT sa bratrancovi z Porsche vyrovnáva aj cenovkou. Testovaný model presiahol sumu 133 000 €.

Aký je teda záver? Audi e-tron GT je špičkové športové „Gran Turismo“, ktoré sa dá bez najmenších problémov využívať aj ako „daily car“, pokojne aj pre štvorčlennú rodinu. Ak máš teda na účte zvyšných viac ako 100 000 €, e-tron GT pre teba môže byť to „pravé orechové“. Ak ale ešte vo svojom aute nosíš kočík pre svoje dieťa, radšej siahni po SUV e-tron, prípadne po jeho verzii Sportback. Do kufru GT-čka by si kočík zrejme nezmestil.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú