EÚ vydupala ďalšiu zmenu v nových autách. Povinne ich vybaví čiernymi skrinkami, ktoré nevypneme
Európska únia chce naďalej zvyšovať bezpečnosť na cestách. Najnovšie jej má k analýze a skúmaniu nehôd pomôcť nové zariadenie, ktoré sa dostane do všetkých nových áut už od budúceho roka, informuje Europa.eu.
Čierna skrinka na palube vozidiel bude neustále aktívna a nebude ju možné vypnúť. Hoci vyvstávajú obavy zo zneužitia zaznamenaných údajov, EÚ prisľúbila anonymitu a ochranu všetkých takýchto dát.
Nové autá dostanú od budúceho roka povinné čierne skrinky
Čierna skrinka, alebo tiež EDR (Event Data Recorder), teda zariadenie pre nahrávanie udalostí vo vozidlách, bolo prvýkrát súčasťou nariadenia Európskeho parlamentu už pred pár rokmi, kedy sa začalo uvažovať o jeho zavedení. Najnovšie je už s istotou jasné, že sa nového EDR systému dočkáme v nových autách od budúceho roka, kedy ho bude musieť do vozidiel montovať každý výrobca.
Konkrétnym dátumom platnosti novej zmeny je 6. júl 2022. Autá pre európske cesty tak budú musieť po tomto dátume disponovať spomenutou čiernou skrinkou, ktorá má byť vo svojej podstate akýmsi nástrojom pre budúce zlepšenie bezpečnosti na cestách. Únia chce totiž získavať dáta z jazdy vozidiel, obzvlášť pri nehodách, kedy bude EDR zaznamenávať celý rad kritických údajov.
Tieto zariadenia by však mohli byť použité aj na monitorovanie priestupkov a EÚ by tak mohla v budúcnosti zaviesť aj automatické pokutovanie vodičov využitím elektronickej identifikácie vozidla (EVI). Na druhej strane by vzorní vodiči mohli získať za „poslušnú“ jazdu odmeny, prípadne aj výhodnejšie poistky. Primárne však má byť EDR využitý ako čierna skrinka pre záznamy z nehôd.
„“Zariadenie na záznam údajov o udalostiach“ je systém, ktorého jediným účelom je zaznamenávanie a uchovávanie kritických parametrov a informácií súvisiacich so zrážkou, a to krátko pred zrážkou, počas nej a ihneď po nej,“ uvádza návrh Európskeho parlamentu.
NEPREHLIADNI
V autách obmedzí maximálnu rýchlosť a bude otravne pípať. EÚ chce na cestách nového asistenta
Udalosti bude systém zaznamenávať bezprostredne pred, počas a po nehode. Počas krátkeho okamihu havárie má čierna skrinka uložiť potrebné dáta. Takýmito dátami sú podľa návrhu „rýchlosť vozidla, brzdenie, polohu a sklon vozidla na ceste, stav a rýchlosť aktivácie všetkých jeho bezpečnostných systémov, palubného systému eCall využívajúceho službu tiesňovej linky 112, aktiváciu bŕzd a relevantné vstupné parametre z palubných systémov aktívnej bezpečnosti a predchádzania nehodám, pričom tieto údaje musia mať vysokú úroveň presnosti a musí byť zabezpečené ich zachovanie po nehode“.
EDR systém pritom musí fungovať počas celej životnosti vozidla, nesmie sa deaktivovať a musí fungovať v uzavretom systéme, pričom zaznamenané dáta musia byť anonymizované, aby nebolo možné identifikovať konkrétne vozidlo ani jeho majiteľa. Z toho dôvodu nesmie takáto čierna skrinka ukladať posledné 4 číslice VIN čísla vozidiel.
EÚ týmto systémom dobieha západ a Čínu
Prístup k zaznamenaným dátam z EDR systému budú mať výlučne len vnútroštátne orgány pre analýzu a výskum nehôd. EÚ sa tak snaží vodičov ubezpečiť, že žiadnym spôsobom nedôjde k ich sledovaniu alebo odpočúvaniu počas jazdy. Všetky dáta čiernej skrinky majú ostať „pod zámkom“.
Týmto rozhodnutím tak únia nasleduje regulátorov zo zámoria, kde sú takéto systémy už súčasťou vo vyše 90 % nových vozidiel a pridá sa aj k takej Číne, ktorá vyžaduje obdobu EDR systému v autách od januára 2021.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
Autá zo Slovenska si podmanili trh. Svetová automobilka pokorila významný rekord vo výrobe
Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Už žiadne šmyky a menej kolízií. Tieto inteligentné pneumatiky presne vedia, kedy zabrzdiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V kľúčovom teste uspela. Európska krajina dá desivej zbrani za miliardy eur revolučné palivo
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Stálo miliardu eur a má vydržať 100 000 rokov. Severský štát ukázal riešenie problému jadrovej energie
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Hráči ostali nepríjemne prekvapení. Cena GTA 6 má atakovať magickú hranicu
-
- V kľúčovom teste uspela. Európska krajina dá desivej zbrani za miliardy eur revolučné palivo
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Stálo miliardu eur a má vydržať 100 000 rokov. Severský štát ukázal riešenie problému jadrovej energie
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Hráči ostali nepríjemne prekvapení. Cena GTA 6 má atakovať magickú hranicu
-
- V kľúčovom teste uspela. Európska krajina dá desivej zbrani za miliardy eur revolučné palivo
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Nová vesmírna veľmoc chce dobyť vesmír. Za zlomok ceny dokážu to, čo USA a Čína za miliardy dolárov
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
Globálne trhy čakajú na rozhodnutia Trumpa. Toto sa momentálne deje s cenami elektriny a plynu
Nové hodinky, slúchadlá aj powerbanka so šialeným výkonom. Xiaomi zaskočilo trh lacnými novinkami
Zvyšovanie životných nákladov znepokojuje Slovákov. Odborníci navrhujú riešenie
Slovenské domácnosti ušetria za teplo. Zmeny pocítime ešte v priebehu tohto roka
Vedci objavili „vitamín dlhovekosti“. Zázračné huby spomaľujú stárnutie, má to však jeden háčik
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené