Plne autonómne riadenie je zatiaľ hudbou budúcnosti, no nižšie úrovne autonómneho riadenia tu už máme. Spoločnosť TuSimple, ktorá aktuálne pracuje na 4. úrovni takéhoto riadenia, vyslala kamión na trasu dlhu viac ako 1 500 km. Ako píše Interesting Engineering, až 80 % z tejto cesty riadil autopilot, zvyšok prevzal vodič, ktorý inak na riadenie len dohliadal.

Obrovský ťahač, náklad v podobe čerstvých melónov a trasa z Arizony do Oklahomy dlhá viac ako 1 500 km. To bola výzva, pred ktorú sa postavila dopravná spoločnosť TuSimple, ktorá sa zameriava na vývoj autonómneho riadenia.

Podľa správy na portáli SingularityHub dokázal autopilot spoločnosti TuSimple sám bez zásahu vodiča prejsť až 80 % z tejto trasy. Zvyšných 20 % predstavovali cesty mimo diaľnic, pre ktoré zatiaľ 4. úroveň autonómneho riadenia nie je navrhnutá.

TuSimple

Pozoruhodné sú ale iné výsledky, a to konkrétne úspora na palive, ktorá oproti riadeniu vodičom predstavuje až 10 %. Ešte pozoruhodnejšia je časová úspora, ľudský vodič by túto trasu absolvoval za približne 24 hodín, nakoľko má povinné prestávky na oddych.

NEPREHLIADNI
Ohromná ukážka vyspelosti autopilota. Tesla Model 3 prešla sama bez zásahu vodiča vyše 600 km, pozri si video

Autopilot ale žiadnu prestávku nepotrebuje, a tak môže ísť v podstate nepretržite, vďaka čomu sa mu podarilo stiahnuť čas na 14 hodín a niekoľko málo minút. To je približne o 10 hodín rýchlejšie než v prípade riadenia človekom.

Výhodné pre všetky strany

Integrácia autonómneho riadenia do nákladnej dopravy (akonáhle bude stopercentne spoľahlivé) by priniesla benefity pre všetky strany – poľnohospodárov, predajcov aj samotných prepravcov.

TuSimple

Prepravca by ťažil zo značnej úspory paliva a taktiež z toho, že nemusí zamestnávať a platiť ľudského vodiča. Poľnohospodár a predajca zasa ťaží z toho, že tovar do obchodu dorazí skôr, vďaka čomu je čerstvejší a zákazník sa tak v budúcnosti vráti s väčšou pravdepodobnosťou.

Do autonómneho riadenia sa púšťajú aj veľkí hráči

Autonómne riadenie je niečo, čo zrejme prinesie ďalšiu revolúciu v automobilovom priemysle. Z veľkých a známych automobiliek sa jeho vývoju venuje napríklad Tesla, VW či Honda.

Vo veľkom sa už testujú autonómne taxíky, či prostriedky mestskej verejnej dopravy. Pilotný projekt autonómnej MHD dokonca spustili aj u nás v Bratislave. V súvislosti s autonómnym riadením ale prichádza aj jedna zásadná otázka.

Čo bude so všetkými tými profesionálnymi vodičmi, ktorí nástupom tejto technológie razom prídu o prácu? Je dôležité sa zamýšľať aj nad touto otázkou, no spoločnosť na ňu zatiaľ akosi zabúda.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú