Oklamať autopilota Tesly o prítomnosti vodiča je ľahšie, než sa zdá. Stačí na to malá váha na volante
Len pred pár dňami sme ťa informovali o tragickej nehode Tesly Model S v USA, pri ktorej zahynuli dvaja starší muži. Keďže na mieste vodiča nikto nesedel, vyšetrovatelia najskôr usúdili, že vozidlo „šoféroval“ autopilot Tesly, čo však Elon Musk následne vyvrátil.
Jakea Fishera z Consumer Reports však zaujala otázka, akým spôsobom sa dá autopilot Tesly oklamať o prítomnosti vodiča. Zistil, že je to jednoduchšie, než sa zdá. Ako pokusného králika si vzal Teslu Model Y na uzavretú testovaciu dráhu, kde vykonávali tento experiment.
Neprehliadni
Hrozivá smrteľná nehoda Tesly pripravila Muska o balík peňazí. Behom chvíle prišiel o miliardy eur
Autopilot Tesly porazí malá reťaz so závažím
Fisher si najprv sadol na sedadlo vodiča na zapnutý bezpečnostný pás. Následne následne pri pohybe elektromobilu aktivoval autopilota, pričom následne nastavil nulovú rýchlosť a na ľavú stranu volantu zavesil malú reťaz s dvoma lepiacimi páskami, ktoré slúžili ako závažie napodobňujúce silu vodičovej ruky na volante, ktorú systém vyžaduje pre „udržanie pozornosti vodiča“.
Následne sa presunul na sedadlo spolujazdca a jednou rukou zvýšil na volante rýchlosť na 50 km/h. Model Y následne bez problémov akceleroval a šoféroval z pokoja bez toho, aby na mieste vodiča niekto sedel.
„Auto jazdilo hore a dole po našej dráhe bez toho, aby si všimlo, že na sedadle vodiča nikto nesedí, ani sa nikto nedotýka volantu,“ uviedol Fisher.
Záverom experimentu je teda fakt, že autopilota Tesly nie je ťažké o prítomnosti vodiča oklamať. Ako upozornil portál InsideEVs, konkurenčné systémy, ako napríklad Super Cruise od General Motors používajú na „sledovanie“ pozornosti vodiča snímače na sedadle a kamery, čo však nie je prípadom Tesly. Je však potrebné pripomenúť, že autopilot Tesly je zatiaľ jediným, ktorý sa niekto pokúsil takto „poraziť“.
Cieľom Consumer Reports tiež nebolo pokúsiť sa objasniť príčinu tragickej nehody, no skôr overiť, či sú ochranné opatrenia Tesly účinné voči takémuto zneužitiu.
„Je poľutovaniahodné, že Tesla si nedala záležať na efektívnejšom monitorovaní vodičov, pretože jej vozidlá majú dobré výsledky v mnohých testoch.“
„Zdá sa však, že automobilka, ktorá bezpochyby zmenila trh s elektromobilmi, však svojich zákazníkov pri vývoji autopilota využíva ako akýchsi „vývojových inžinierov“ a o ich bezpečnosť by sa mala starať o čosi lepšie, tvrdí Fisher.“
Prečítaj si tiež
Čísla hovoria jasne, autopilot Tesly je spoľahlivejší, než ľudský vodič
Takéto diery v bezpečnosti autopilota a funkcie Full Self-Driving Tesly idú taktiež v úplnom kontraste s výsledkami, ktorými sa americká automobilka chváli na pravidelnej báze. Len pred pár dňami sme ťa informovali o analýze dát Tesly, podľa ktorých je jej autopilot omnoho bezpečnejší a menej „chybový“, než ľudský vodič.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky zdvihli varovný prst. EÚ ich vedie do záhuby, kontroverzný návrh ohrozuje priemysel
Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Krajina s najlepším work-life balance na svete: Minimálna mzda takmer 1 700 eur a 32 dní platenej dovolenky ročne
Priemerná mzda až 2 600 eur a stovky pracovných miest. Nový závod za 60 miliónov mení Oravu
Rana pre morálku Kyjeva: Ukrajina pripustila, že ruské sily prenikli do jej priemyselnej pevnosti
Obyčajná bylinka z kuchyne Slovákov bola tajnou zbraňou gladiátorov. Vedci potvrdzujú jej blahodárne účinky
Plánuje vláda zrušiť 4 sviatky? „Za chvíľu budeme chodiť do roboty aj na Vianoce,“ vraví Matovič
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
-
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Rusko zatlačili k zúfalému kroku. Benzínová kríza je na spadnutie, ceny palív lámu rekordy
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
Muskova cesta na Mars sa priblížila. Starship má za sebou kľúčový krok a prepisuje históriu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP