Google čelí žalobe zo strany neziskovej organizácie Noyb, ktorá podala podnet na súd za porušenie európskeho zákona o cookies súboroch a neoprávnené sledovanie majiteľov Androidov. Spoločnosť má používateľov údajne sledovať na základne unikátneho, vygenerovaného ID, ktoré využíva pri reklame, informuje Fortune.

Mnohé spoločnosti využívajú pri zadávaní a zobrazovaní reklám používateľom rôzne identifikátory, na základe ktorých im ponúkajú personalizované reklamné príspevky. Podobným spôsobom zisťuje a zbiera informácie o ľuďoch za účelom reklamy aj taký Facebook.

Google v prípade Androidu využíva unikátne ID smartfónu, tzv. Android Advertising Identifier (AAID), ktoré je generované automaticky a používateľ nemá ani možnosť ho odstrániť. Tento kúsok kódu je teda jedinečný pre každý Android smartfón na trhu. Prístup k nemu však majú aj vývojári aplikácií a zadávatelia reklám, ktorí na základe aktivity používateľa poskytujú personalizovanú reklamu.

Google čelí ďalšej žalobe za neoprávnené sledovanie ľudí v EÚ

Je však pravdepodobné, že drvivá väčšina ľudí o takomto konaní ani len netuší. Google si navyše od nich ani nevypýtal výslovné povolenie na vytvorenie, získanie a šírenie tohto identifikátora. Austrálsky aktivista Max Schrems z neziskovej organizácie Noyb (None of your business) na základe získaných podkladov tvrdí, že týmto spôsobom spoločnosť sleduje až 300 miliónov majiteľov Android smartfónov v rámci EÚ.

V doterajších súdnych pojednávaniach dosiahol tento aktivista viacero významných úspechov, a preto bude zaujímavé sledovať, ako sa s touto žalobou popasuje aj samotný súd. Práve Schrems má stáť za zrútením dohody o zdieľaní dát medzi USA a EÚ. V tomto prípade sa jedná stále o veľký problém a dáta stále „tečú“ do zámoria. Detailnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.

Samotná žaloba voči Googlu zo strany Noyb bola podaná vo Francúzsku, no problém so sledovaním majiteľov Androidov sa vzťahuje na celú EÚ. Používatelia síce majú možnosť spomenutý identifikátor AAID resetovať, nemajú však možnosť ho odstrániť alebo zabrániť jeho využitiu a sledovaniu aktivity tretími stranami.

NEPREHLIADNI
Google sľubuje: Prestaneme ťa sledovať po zákaze cookies. Máme mu veriť?

Problém sa spája s nariadením ePrivacy z roku 2002 o cookies súboroch, ktorý je v procese vynovenia. Európsky parlament by mal toto nariadenie schváliť do júna a do platnosti by mohlo vstúpiť začiatkom augusta budúceho roka.

Bližšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku. Podľa Schremsa a organizácie Noyb totiž Google porušil práve nariadenie ePrivacy a pri potvrdení protiprávneho konania by mala byť gigantovi udelená pokuta.

Google už predtým za porušenie rovnakého nariadenia dostal pokutu vo výške 120 miliónov dolárov (takmer 101 miliónov eur), keď používateľom v prehliadačoch uložil cookies súbory aj bez ich povolenia alebo vysvetlenia tohto konania. Zatiaľ je tak otázne, ako spomenutý prípad bude pokračovať, no rozhodne bude zaujímavé sledovať, ako sa voči tomu postaví francúzsky regulátor a súd.

Podobnému problému čelil aj Apple

Tento gigant však nie je jediný, ktorý takémuto problému spojenému s identifikátorom smartfónov čelil. Podobná žaloba bola podaná práve zo strany Maxa Schremsa a organizácie Noyb aj voči Apple, ktorý pre reklamu využíva identifikátor IDFA v iPhonoch. Podnety v tomto prípade boli podané v Nemecku a Španielsku.

Apple však už pripravuje zásadnú zmenu, ktorá zabráni využívaniu IDFA identifikátora aj v prípade aplikácií a tretích strán. Táto novinka by mala do iPhonov zavítať už s najbližšou aktualizáciou iOS 14.5. Viac informácií sme priniesli v našich ďalších článkoch.

Ďalšie zaujímavé články:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú