Plusy

+ Atmosféra bezútešneho sveta
+ Umelecké stvárnenie jednotlivých oblastí
+ Prepracovaný súbojový systém
+ Netradičný prístup k rozvoju postavy
+ Postupné odhaľovanie príbehového pozadia
+ Bezplatný upgrade pre majiteľov pôvodnej verzie

Mínusy

- Priemerné technické spracovanie
- Malá variabilita nepriateľov
- Celková krátkosť titulu
- Nízka znovuhrateľnosť

Hardcore RPG Mortal Shell, jeden z najmladších prírastkov do tzv. Soulsborne rodiny, bol vydaný ešte v auguste minulého roka a od hráčov i kritikov si odnášal veľmi priaznivé hodnotenia.

Akčné RPG,  čerpajúce zo studnice nápadov videných v Demon’s Souls, Dark Souls či Sekiro, sa hlási o slovo opäť, tentokrát vo svojej vylepšenej verzii. Pre koho je táto verzia určená a má zmysel vstupovať do tej istej rieky dvakrát?

Po dvadsiatich hodinách strávených v tomto bezútešnom, miestami až depresívnom svete, môžeme s kľudným svedomím konštatovať, že ide o viac než len obyčajnú kópiu spomínanej Souls série. Autori totiž obohatili hrateľnosť novými mechanizmami. Vzhľadom na obmedzený rozpočet, ktorý mali k dispozícii, vytvorili skutočne unikátne i zábavné dielo, ktoré má však k dokonalosti ďaleko.

Depresia, smútok a samota

Podobne ako v Soulsborne hrách aj v Mortal Shell je dej podávaný veľmi špecifickou formou. Kľúčom k pochopeniu príbehu Mortal Shell je sledovanie histórie herného sveta jeho postupným skúmaním. H

ráč je na začiatku hodený do vody (doslova) a bez akéhokoľvek vysvetlenia sa ocitne v koži nie príliš atraktívnej bytosti. Úmyselne sa vyhýbame označeniu tohto stvorenia za človeka, lebo aj napriek humanoidným črtám má k výzoru obyčajných ľudí veľmi ďaleko.

Po krátkom úvode, slúžiacom na predstavenie základného ovládania, je naša chabá telesná schránka pohltená obrovskou vodnou príšerou Wormfish. Práve okolo nej sa točia všetky dôležité udalosti posúvajúce dianie vpred.

Jej úloha je spočiatku zahalená rúškom tajomstva, no môžeme prezradiť, že sa týka odvekej snahy ľudstva o dosiahnutie nesmrteľnosti. Kto vie, možno má nakoniec naša telesná schránka s ľuďmi spoločného viac, ako si myslíme…

Mortal Shell nie je obyčajnou kopírkou Dark Souls, pridáva totiž niekoľko zásadných noviniek meniach hrateľnosť od základov

Wormfish nás prenesie do neznámeho sveta, zaplneného neprívetivým osadenstvom, ktorého jediným cieľom je naša eliminácia. Nevedno prečo tomu tak je, medzi sebou totiž nebojujú. Vlastne, správajú sa agresívne len keď sa k nim priblížime.

Kým tak nespravíme, spokojne si vyhrávajú na lutne a oddávajú sa zábave pri ohnisku. Možno o nás vedia niečo viac alebo sa len boja, že by sme ich pripravili o ich telo. Ako prosím?

Klasické RPG? Ani náhodou!

Titul je prezentovaný ako akčné RPG s tým, že rozvoj hlavného protagonistu si autori urobili po svojom. Musíme uznať, že ide o veľmi originálny a neopozeraný prístup posúvajúci hrateľnosť smerom nahor. Hráč sa po svete pohybuje ako veľmi krehká bytosť, padajúca k zemi po prvej rane od protivníka. Disponuje však výnimočnou schopnosťou osvojiť si opustené ľudské telá a s nimi aj ich schopnosti.

NEPREHLIADNI
Takto sa robia pokračovania. Prekvapivý herný hit dostal skvelého, no desivého nástupcu (recenzia)

Najprv však musí zistiť identitu osobnosti, v tele ktorej sa nachádza. Nové schopnosti následne odomyká zo spomienok ovládanej telesnej schránky, ktoré nadobudla pred svojou smrťou. Vo svete sa nachádzajú štyri rozličné schránky, pričom každá z nich disponuje vlastnými a do istej miery odlišnými možnosťami. V podstate ide o netradičnú formu výberu povolania, ktoré si môžeš v priebehu hrania samozrejme meniť.

Prvým, koho telo nájdeš je nebohý vazal Harros. Je to po každej stránke vyvážený charakter, v ničom nevyniká, no nemá ani žiadne postihy. Učenec Solomon je trochu obratnejší, zároveň ale aj zraniteľnejší ako ostatní. Jeho opakom je svätý bojovník Vererabre, ktorého prednosťou je schopnosť absorbovať veľké množstvo zásahov, rozdávať ich však musí z rozvahou, inak sa rýchlo vyčerpá.

Posledná, štvrtá schránka, sú pozostatky veľmi rýchleho klerika Tiela. Nesmierna rýchlosť je v tomto prípade vyvážená krutým postihom v podobe skutočne malého počtu životov.

Bez tela to nepôjde

S novo nájdenou telesnou schránkou je potrebné navštíviť tajomnú sestru Genesse. Jej úloha je po celý čas hrania zahalená rúškom tajomstva. Stretávaš ju vo viacerých lokalitách a okrem toho, že sa pri nej po každej smrti znovu objavíš, postupne odhaľuje minulosť tvojho nového tela.

Rovnako pomáha hráčom s odomykaním jednotlivých schopností, zadarmo to ale nebude. Našťastie je v okolí dostatok nedobrovoľných darcov prostriedkov použiteľných na nákupy. V hre sa vyskytujú hneď dve herné meny.

Nemožnosť počiatočnej voľby povolania je dostatočne nahradená možnosťou ovládnutia tela padlých bojovníkov

Prvou z nich je tzv. Tar, čo je vlastne ekvivalent duší zo série Soulsborne. Za Tar je možné nakúpiť rôzne predmety, ktoré sú nevyhnutné k nákupu predmetov. K prístupu k novým schopnostiam sú potrebné tiež, v tomto prípade však sestra Genesse žiada aj žiarivé kamienky Glimpses. Tie sú pomerne vzácne a náhodne padajú z porazených protivníkov.

Kým Tar ostáva hráčovi  po smrti bez ohľadu na telo, v ktorom sa nachádza, s Glimpses je to inak. Tieto kamene sú viazané len na konkrétnu telesnú schránku a po jej zmene na inú ostávajú v tej, v ktorej boli získané. Nájdené schránky totiž môžeš ľubovoľne meniť použitím príslušného predmetu. Odomykanie schopností je možné len za predpokladu, že hráč získa dostatok Glimpses v tele, v ktorom sú naviazané.

V hre nie sú prítomné prakticky žiadne štatistiky. Vývoj postavy je však možné ovplyvňovať postupným odomykaním jednotlivých schopností. Výdrž postavy a počet životov je pevne daný a rozdielny pre každé telo, ktoré hráč využíva. Nenachádzajú sa tu žiadne brnenia a obmedzený je aj počet zbraní, ktoré sú k dispozícii.

Zbraní je v hre presne päť, pričom prvé štyri sú chladné, určené na boj zblízka a piata je ohromná kuša schopná zlikvidovať nič netušiacich protivníkov na veľkú vzdialenosť. Hlavnú úlohu ale hrajú osobné strety s početnými nepriateľmi.

Každú zo zbraní (okrem kuše) je možné vylepšovať za pomoci predmetov, ktorých je ako šafranu a sú pomerne dobre ukryté. Voľba zbraní je kľúčová pre spôsob boja, inak sa totiž bojuje obojručným mečom, dlhou kopijou, kladivom alebo dýkou.

Prečítaj si tiež
Vyskúšal som PlayStation 5. Je to právom revolučné zariadenie, no čo ma prekvapilo najviac?

… v kameň sa obrátiš!

Dokonalé pochopenie súbojového systému je alfou a omegou Mortal Shell. Podobne ako v Souls sérii, aj tu je výsledok boja závislý na manažmente výdrže, ktorú spotrebúva každá činnosť okrem klasického pohybu.

Šprint, útok, úskok alebo kotúľ ju rôzne spotrebúvajú a chvíľu trvá, kým sa doplní. Novinkou je tzv. hardening, teda dočasná premena hráča na kameň. V tejto podobe je postava nezraniteľná a najbližší útok jej nespôsobí žiadne zranenie.

Táto mechanika úplne nahrádza neprítomnosť obrany štítom. Rovnako pri výdrži, aj hardening sa dopĺňa postupne a jeho využívanie je potrebné správne načasovať. Hráč má k dispozícii rýchly, no slabý úder alebo pomalší a ničivejší úder. Každý z nich spotrebúva iné množstvo výdrže, je preto vhodné tieto údery kombinovať.

Súbojový systém je chytľavý a novinka v podobe možnosti dočasnej premeny na kameň dodáva stretom potrebnú dynamiku

K dispozícii sme mali verziu pre PlayStation 5 a keďže autori dopredu avizovali využívanie adaptívnych spúští ovládača DualSense, boli sme zvedaví ako sa s tým popasovali. Výsledok jednoznačne prekonal naše očakávania.

V tomto prípade ide doslova o zmenu v hrateľnosti. Nedostatok výdrže pri behu jemnou vibráciou, rovnako aj jej následné doplnenie, nás potešilo, nemuseli sme tak sledovať jej stav na obrazovke.

Čo nám ale skutočne vyrazilo dych bol odpor spúšte pri snahe o prevedenie silnejšieho úderu pri nedostatku výdrže. Čím menej výdrže postava má, tým náročnejšie je stlačenie príslušného tlačidla ústiace až v jeho úplné zablokovanie!

Pri pokuse o premenu do kamennej podoby nás príslušná spúšť „kopaním“ informovala, že schopnosť ešte stále nie je pripravená. Toto sa vývojárom PlayStack a Cold Symmetry naozaj podarilo.

Nereálny svet

Titul beží na osvedčenom Unreal engine, ktorý je v tejto vylepšenej edícii vyšperkovaný o detailnejšie textúry vo veľmi vysokom rozlíšení a rôzne grafické doplnky vo forme odleskov a krajšieho tieňovania. Asi najvýraznejšou zmenou je zvýšenie snímkovania na hodnotu stabilných 60 fps. Celkové rozlíšenie sa zvýšilo z pôvodného 1080p na natívne 4K.

Vizuálnu stránku je nutné posudzovať s prihliadnutím na menší rozpočet, ktorí mali vývojári k dispozícii. Ide totiž o skupinu 15 nezávislých vývojárov a preto je nutné k hodnoteniu technickej stránky pristupovať s istým nadhľadom. Miera detailov však ani zďaleka nedosahuje kvality spomínanej  konkurencie a prostredie je zúfalo neinteraktívne.

Ako sa hovorí, za málo peňazí čakaj málo muziky. V tomto prípade sa to prejavilo hlavne na variabilite protivníkov a počte oblastí. V každej z nich sú maximálne štyri druhy nepriateľov a unikátny záverečný boss.

Tých je na pomery žánru tiež veľmi málo, síce sa tu vyskytuje niekoľko nepovinných mini-bossov, ich celkový počet je žiaľ len jednociferný. Je to veľká škoda, súboje s nimi patria k tomu lepšiemu, čo hra  poskytuje.

NEPREHLIADNI
Oddworld zadarmo, nové hry aj množstvo next-gen noviniek. Konferencia Sony nesklamala, tu je kompletný prehľad

Kým po technickej stránke je vizuál sveta priemerný, jeho umelecké stvárnenie je už iná káva. Atmosféra je temná, lepkavá a miestami až depresívna. Jednotlivé oblasti sú dostatočne variabilné a vzhľadom na možnosť nelineárneho prechodu hrou sú dostupné všetky od začiatku. Každá z nich je ladená inak, prechádzať tak budeš mrazivým podzemím, temnými katakombami alebo zelenými bažinami.

Rovnako ako hlavný hrdina, aj samotný hráč sa postupne zlepšuje a osvojuje si jednotlivé mechaniky

Rozsahom ale ide o krátke oblasti, ktoré aj napriek počiatočnej náročnosti titulu nezaberú viac ako dve, pri ich poriadnom preskúmavaní maximálne tri hodinky. Postupným zlepšovaním a oboznamovaním sa s hernými mechanikami však krivka náročnosti klesá, čím sa titul stáva veľmi prístupný širokej hráčskej verejnosti. Tomu navyše prispieva možnosť jedného oklamania smrti silno inšpirovaná japonským Sekiro.

Po prvom nezdare má hráč možnosť návratu do svojej schránky, po ďalšej smrteľnej chybe to znamená návrat k poslednej navštívenej sestre Genesse. Postihom je strata nahromadených Tar, ktore ale môžeš vyzdvihnúť z miesta posledného skonu. Ak ale cestou zahynieš, nenávratne o ne prichádzaš.

Stojí teda vylepšená edícia za vyskúšanie?

Pre hráčov, ktorí Mortal Shell absolvovali už v pôvodnej verzii vylepšená novinka pradepodobne určená nie je. Podobne ako väčšina hier, ktoré dostali next-gen update, okrem grafického pozlátka totiž neprináša nič nové, azda až na výnimku paktickej odozvy ovládača na PS5, ktorá sa naozaj vydarila.

Naopak, pre tých, ktorí s originálom tú česť nemali a hľadajú titul podobného razenia, je to aj napriek spomínaným chybičkám výborná voľba. Mortal Shell je svojou nižšou náročnosťou voľbou aj pre hráčov, ktorí nad Soulsborne hrami zlomili palicu a vzdali to.

Hlavným neduhom je nízky rozpočet určený na prípravu titulu. Aj napriek tomu je obdivuhodné, čo sa malej skupine nezávislých vývojárov podarilo. Chytľavé herné mechaniky, postupne sa odhaľujúci príbeh a atmosféra sú tým, čo hráčov pripúta k obrazovkám. Titul zaujme aj netradičným prístupom k rozvoju postavy a prepracovaným súbojovým systémom. Naopak, celková krátkosť titulu skôr zamrzí.

Mortal Shell je v každom prípade dôležitým míľnikom na ceste vývojarov z PlayStack a Cold Symmetry. V prípade úspechu by mohli svoje budúce projekty posunúť na podstatne vyššiu úroveň a to by pre nás, hráčov znamenalo prísun ešte kvalitnejších titulov.

Titul je vo vylepšenej verzii k dispozícii, zatiaľ v digitálnej podobe, pre PC, PlayStation 5 a Xbox Series S/X. Krabicová verzia bude dostupná neskôr, konkrétne od 9. apríla. Pre majiteľov pôvodného titulu autori pripravili príjemný bonus v podobe bezplatného vylepšenia na rozšírenú verziu.

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú