+ Hrateľnosť, ktorá vtiahne a nepustí
+ Výborne odladené ovládanie
+ Geniálny dizajn úrovní

- Pre niekoho až príliš náročné
- Na používateľské rozhranie si treba zvyknúť
- Zmena hudobných motívov nemusí sadnúť každému

V hernom svete sa nestáva často, aby vznikol titul, ktorý výrazným spôsobom definuje nový žáner. Ak by ste pred 11 rokmi za takúto hru označili hardcore RPG Demon’s Souls, pravdepodobne by sa vám vysmiali do tváre. A predsa neortodoxná japonská hra položila skalopevné základy, na ktorých vyrástli ďalší herní titáni. Legenda sa teraz vracia v prerobenej grafike. Stratila niečo zo svojho čara?

Zrodenie legendy

Demon’s Souls pre PlayStation 3, vytvorený štúdiom From Software, bol vlastne duchovným nástupcom štvordielnej série King’s Quest. Tá sa vyznačovala temnou, miestami až pochmúrnou atmosférou a hlavne vysokou náročnosťou pri stretoch s nepriateľmi. Práve tieto herné prvky ostali vo veľkej miere nezmenené a vyskytujú sa aj v pripravovanom Demon’s Souls, tentokrát exkluzívne pre PlayStation 5.

Toto nie je o smrti, je to o ukončení tvojej existencie a o spomínaní ako to celé začalo. Je to o tvojej pevnej vôli ísť ďalej, nie o vzdávaní sa, keď si už myslíš, že je všetko stratené. Musíš dať dokopy všetko, čo máš, čo vieš a vzdať sa myšlienky, že je niečo nemožné. Je to o tvojej obeti v prospech niečoho väčšieho a túžbe dosiahnuť to, o čom iní tvrdia, že nedokážeš. Toto nie je o smrti. Je to o tom, čo si sa zo smrti naučil.

Dnes, po viac ako desiatich rokoch od vydania pôvodného titulu, radíme Demon’s Souls k zásadným počinom výrazne ovplyvňujúcim dianie na hernej scéne. Hrdo sa tak radí medzi velikánov ako Doom, Tomb Raider alebo Gears Of War. Vznikol tak nový žáner akčných hier na hrdinov, ktorý inšpiroval mnoho ďalších titulov v budúcnosti.

Presuňme sa ale do roku 2020. Ten sa niesol v duchu očakávania novej generácie herných zariadení a samozrejme nových titulov sprevádzajúcich ich uvedenie. Jedným z nich je aj reinkarnácia staručkého Demon’s Souls, o ktorú sa postarali vývojári Bluepoint Studios. Táto skupina skúsených vývojárov má za sebou hlavne úžasnú prerábku Shadow of the Colossus.

Vydať titul pri uvedení nového zariadenia je vzhľadom na obrovské očakávania veľmi náročné. O to viac, ak nejde o úplnú novinku či pokračovanie zavedenej značky, ale len remake notoricky známeho titulu. Je vidieť, že v Bluepoint studios však k tejto úlohe pristúpili s obrovským rešpektom a úctou k originálu.

Dobre ukrytý príbeh

Jednou z vecí, ktoré ostali bezo zmeny je príbeh. Aj keď zlé jazyky tvrdia, že hry zo série Souls nemajú dej príliš prepracovaný, opak je pravdou. Ten je tu podávaný veľmi nenásilnou formou a hráč si príbehovú mozaiku postupne skladá z popisov jednotlivých predmetov alebo z útržkov monológov postáv, na ktoré časom narazí. Práve tento spôsob odhaľovania príbehu odlišuje hru od konkurencie.

Demon’s Souls odštartovala pred 11 rokmi pravé herné šialenstvo

Udalosti sa v tomto univerze dali do pohybu oveľa skôr, ako do nich zasiahne samotný hráč. Na počiatku sveta totiž Stvoriteľ vdýchol ľudstvu dušu. Tá ľuďom umožnila porozumieť svetu, ktorý začal pod jeho rukami prekvitať. Zároveň však prišiel na svet aj prastarý démon, požierač duší, ktorého úlohou je pripomínať ľuďom, kto ich stvoril. Pochopenie potenciálu duše pomohlo rozvoju ľudskej rasy, až pokým sa Stvoriteľ nerozhodol, že je čas za poznanie zaplatiť.

Platí sa ako inak, dušami, ktoré zbierajú démoni. Tí sa vynorili z tajomnej hmly, ktorá sa objavila zároveň s prebudením prastarého démona v podobe obrovského draka. Našťastie sa malej skupinke z rodu ľudí podarilo toto zlo opäť uspať. Ako čas plynul, na zlo sa zabúdalo a stávali sa z neho legendy na strašenie detí. Až doteraz, keď sa znova objavila hmla…

Našťastie na scénu vstupuje hrdina, ktorý sa postavil na odpor nespočetným radám nepriateľov, démonov a drakov. O jeho minulosti sa veľa nevie, no jeho budúcnosť je v tvojich rukách. Čaká ťa dlhá cesta, plná utrpenia a zomierania. S každou novou smrťou sa totiž naučíš niečo nové, uvedomíš si svoju chybu a ak sa chceš dostať ďalej, nesmieš ju opakovať.

Je to také Dark Souls medzi hrami

Všetky tituly z dielne From Software majú jedného spoločného menovateľa. Tým je nekompromisná a skutočne náročná hrateľnosť, ktorá je postavená na postupnom zoznamovaní sa s herným prostredím. V žiadnom prípade ale nemôžeme tvrdiť, že by ku nám hra bola nefér. To určite nie a za všetky chyby si hráči môžu sami. To, že umrieš si väčšinou uvedomíš sekundu pred tým, než sa tak naozaj stane, ale už je neskoro s tým niečo spraviť.

Ako v každej správnej hre na hrdinov, aj v Demon’s Souls si na úplnom začiatku vytvoríš hlavný charakter podľa vlastných predstáv. Možností, ako si upraviť vizáž postavy je v novinke neúrekom. Na druhej strane je možné, že po hodine strávenej tvorbou postavy si svojho bojovníka navlečieš do plátovej zbroje s helmou a jeho tvár do konca hry neuvidíš.

Počiatočná voľba povolania nie je taká dôležitá ako v iných hrách podobného razenia. Je ale potrebné uvedomiť si, že ide o istú voľbu obtiažnosti, ktorá je však citeľná len v úplných začiatkoch. Povolania nie sú presne zadefinované a jediné, čo ich odlišuje je vlastne ich vybavenie. Inými slovami, aj spomínaný bojovník v ťažkotonážnom brnení dokáže metať blesky a naopak mág so špicatou čiapkou sa dokáže slušne oháňať obojručným mečom.

Súbojový systém síce berie do úvahy štatistiky vybavenia a zbraní, ale výsledok boja závisí na hráčových schopnostiach

Za každú získanú úroveň dostaneš jeden bod, ktorý môžeš investovať do rozvoja jednej zo svojich vlastností. Je naozaj dôležité preštudovať si zbraň, ktorou chceš bojovať, lebo jej využitie je limitované minimálnym počtom bodov atribútov. Neznamená to ale, že ak nemáš silu na dostatočnej úrovni, nemôžeš používať ťažký palcát. Budeš však penalizovaný rýchlosťou, nižším spôsobeným zranením a veľkou spotrebou výdrže.

Súboje sú alfou a omegou hrateľnosti

Práve spomínaná výdrž je kľúčovým faktorom pri stretoch s nepriateľmi. Spotrebúva ju prakticky každý pohyb, snáď len s výnimkou štandardnej chôdze. Výdrž sa postupne obnovuje v závislosti na hráčových štatistikách a predmetoch. Ak si nedáš pozor a budeš bezhlavo útočiť, veľmi ľahko sa staneš zraniteľným, lebo nebudeš schopný odolávať útokom pomocou štítu a na prípadné odkotúľanie sa do bezpečia môžeš rovno zabudnúť.

Súboje s bežnými nepriateľmi sú náročné, no nie je to nič v porovnaní so súbojmi s bossmi. Každý z nich vyžaduje naučenie sa novej stratégie, odpozorovanie ich pohybov a útokov. Inými slovami, s každým nepriateľom sa bojuje ináč a ty sa musíš naučiť, aká stratégia na neho platí. Inak zomrieš. A neskôr zas. A zas. O tom je vlastne táto hra. No smrťou hra nekončí, práve naopak.

Za chyby sa platí a v prípade Demon’s Souls toto tvrdenie platí dvojnásobne a postihy za úmrtia sú značné. Po každom z nich sa objavíš v oblasti Nexus, ktorá plní funkciu akejsi centrály, odkiaľ podnikáš svoje dobrodružstvá do rozličných svetov. Zároveň každou smrťou strácaš všetky nahromadené duše plniacu úlohu platidla za predmety a zároveň sú to skúsenosti na vylepšovanie tvojej postavy.

Ak je Demon’s Souls prvou ukážkou potenciálnu PlayStation 5, už teraz sa nevieme dočkať ďalších titulov

Na mieste tvojho posledného skonu ostane krvavá škvrna a tvoje nahromadené duše. Ak ale zomrieš pred tým, ako ich vyzdvihneš, o všetky nenávratne prídeš a to veru občas riadne zabolí. Aby si to ale nemal náhodou zjednodušené, po smrti sa pohybuješ v duchovnej forme a počet tvojich životov je zredukovaný na polovicu. Spomínali sme, že je to náročná hra?

Celá hrateľnosť je teda postavená na geniálnom dizajne výborne navrhnutých oblastí a funkčnom súbojovom systéme. Autori novinky prepracovali pôvodný titul do novej grafiky s neuveriteľným zmyslom pre detail. Naopak, súbojový systém ostal bezo zmeny, dokonca kvôli pocitu autentickosti bol použitý pôvodný zdrojový kód. Hrateľnosť tak ostala bezo zmeny so svojimi kladmi aj zápormi. Vzhľadom na to, že ide o zámer Bluepoint Studios, nemáme k tomuto prístupu žiadne výhrady.

Next-gen aký tu ešte nebol

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše a na rovinu vysypeme, že vizuálna stránka titulu nás posadila na zadok. Tak prepracované a neuveriteľne realistické textúry sme už dlho nevideli. Hra svetla a tieňov je na úrovni, ktorá nemá v konzolovom hraní konkurenciu. Úprimne priznávame, že takto prepracovanú vizuálnu stránku sme hneď po uvedení novej konzoly nečakali.

Vzhľadom na to, že titul vychádza exkluzívne pre PlayStation 5, je optimalizácia takmer dokonalá. Na výber máš dve možnosti zobrazenia. Môžeš sa rozhodnúť pre stabilných 60 snímok za sekundu pri rozlíšení 1440p alebo si vychutnáš nádherné natívne 4K rozlíšenie. Daňou za túto krásu je ale zníženie snímkovania na hranicu 30 fps.

Nádherný vizuál dopĺňa zvuková stránka, ktorá vychádza z pôvodnej verzie spred 11 rokov. Schválne uvádzame, že vychádza, lebo sme tu objavili pár nových skladieb. Zarazilo nás to, lebo pôvodný titul pre PlayStation 3 poznáme ako vlastnú dlaň, no po chvíli sme si na túto zmenu zvykli. Či sú nové skladby lepšie ako v minulosti necháme na tvojom posúdení, my by sme však radi uvítali možnosť voľby ako tomu bolo napríklad v HD verzii Silent Hill 2 alebo Resident Evil 2.

Možnosti PlayStation 5 sa naplno prejavili pri nahrávaní hry. To je prakticky nulové, na nič sa nečaká a hráč sa tak môže naplno venovať samotnému hraniu. Nesmieme zabudnúť ani na hru pre viacerých hráčov, ktorých si môžeš zavolať na pomoc alebo si môžete navzájom zmerať svoje schopnosti. Možnosti, ktoré tento úžasný titul je neúrekom a novinka týmto len potvrdzuje nadčasovosť originálu.

Launch titul ako sa patrí

Čo dodať záverom? Demon’s Souls je titulom, ktorý nie je určený pre každého. Nekompromisná náročnosť určite odradí veľa hráčov, no tí, ktorým sa podarí preniknúť pod tvrdú škrupinu sveta Boletaria budú odmenení skvelou hrou, ktorá svojim grafickým spracovaním nemá konkurenciu. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť a v akej miere bude zužitkovaný sľubný výkon nových herných zariadení. Ak je totiž Demon’s Souls len začiatok, máme sa načo tešiť.

9/10