NASA bojuje proti konkurentovi Starlinku. Ďalšia firma chce stovky satelitov vo vesmíre, riziko zrážok je obrovské
Po Muskovom Starlinku, ktorý nedávno vykonal už 15. let s vlastnými satelitmi určenými na poskytovanie širokopásmového internetového pripojenia, je na trhu ďalšia súkromná spoločnosť, ktorá plánuje vyduvať novú internetovú infraštruktúru vo vesmíre s názvom SpaceMobile. S jej plánmi však nesúhlasí americká agentúra NASA, informoval portál Observer.
Konštelácia bude poskytovať internet pre smartfóny po celej planéte
Inšpirovaný ambíciami SpaceX a výsledkami jeho beta testerov, startup AST & Science chce svoje satelity vyniesť na nízku obežnú dráhu Zeme, odkiaľ plánuje poskytovať 4G a 5G pripojenie smartfónom na celej planéte.
O tomto nesmierne ambicióznom projekte si doteraz možno ani nepočul najmä vďaka tomu, že ani samotný zakladateľ AST & Science, Abel Avellan nechcel, aby sa o ňom vedelo.
„O tomto projekte som neurobil veľa hluku, pretože som nechcel, aby ho Čína začala hneď kopírovať,“ uviedol Avellan.
AST & Science plánuje prevádzkovať až 243 satelitov približne 720 kilometrov nad zemským povrchom. Aby spoločnosť mohla plánované širokopásmové pripojenie poskytovať, je potrebné, aby satelity disponovali obrovskými anténami, ktoré budú pokrývať celkovú plochu až 900 m2, informoval web Space.
Avellan si síce uvedomuje, akú veľkú plochu budú satelity zaberať, avšak argumentuje tým, že je to jediný spôsob, ako poskytovať priamy signál pre širokopásmové internetové pripojenie. Portál Arstechnica upozornil, že spoločnosť tiež na margo svojho plánu uviedla a oznámila vývoj „systému mechanického rozmiestnenia“, ktorý umožní, aby konštelácia na obežnej dráhe dokázala generovať vysoký výkon s hodnotou 100 alebo viac kW.
Startup taktiež nedávno získal finančný príspevok v hodnote 128 miliónov dolárov a jeho plány sa pozdávajú aj spoločnostiam Samsung, Rakuten a Vodafone Group, ktorí sa stali jej partnermi.
NASA nesúhlasi s umiestneným
AST & Science však nemá len fanúšikov, ale aj kritikov, ktorí sú výrazne proti. Tým jednoznačne najväčším je americká vesmírna agentúra NASA, ktorá 30. októbra predložila Federálnej komisii pre komunikáciu (FCC) oficiálny list s pripomienkami k žiadosti o vytvorenie tejto konštelácie satelitov.
Závažnosť celej situácie zvyšuje aj fakt, že je to vôbec poprvýkrát, čo NASA verejne oponovala plánu súkromnej spoločnosti na vybudovanie satelitnej konštelácie. NASA vidí problém najmä vo veľkosti konštelácie, ale tiež v tom, že satelity sa majú nachádzať v oblasti, v ktorej sídli A-Train – konštelácia za sebou idúcich satelitov s rozostupom na úrovni niekoľkých minút, ktoré prevádzkuje agentúra a niekoľko ďalších spoločností. Tieto satelity sú určené na pozorovanie Zeme.
A-Train sa pohybuje vo výške 705 kilometrov, zatiaľ čo satelity od AST & Science majú variabilnú pohyblivosť od 690 až do 740 kilometrov. Z tohto dôvodu sa NASA obáva, že obe konštelácie si budú navzájom prekážať.
NASA vypočítala, že na zabezpečenie bezpečnej prevádzky oboch konštelácií bude potrebné uskutočniť až 1500 zmierňovacích manévrov a 15 000 plánovacích aktivít ročne. To znamená, že na každý deň by NASA musela uskutočniť približne štyri manévre a 40 plánovacích aktivít.
Okrem toho je táto časť obežnej dráhy plná vesmírneho odpadu, čo ešte väčšmi zvyšuje riziko kolízie. NASA preto navrhuje, aby AST & Science zvážil alternatívne umiestnenie konštelácie na obežnej dráhe, ktoré by malo byť výrazne nižšie pod konšteláciou A-Train.
Existuje vysoká šanca, že satelity vytvoria množstvo vesmírneho odpadu
Podľa AST & Science však nebude SpaceMobile predstavovať takmer žiadne riziko, pretože podľa výpočtov má každý z9 satelitov šancu na zrážku iba 1:5 000 a celá konštelácia 1:20, a to aj bez zmierňovacích opatrení.
K oficiálnym pripomienkam NASA sa pripojili aj ďalšie organizácie, a to najmä T-Mobile a Verizon, ktorí sa obávajú, že SpaceMobile môže narušiť ich sieť na Zemi. Ďalšie spoločnosti sa obávajú, že ako začínajúca spoločnosť nemá AST & Science žiadne skúsenosti s vytváraním satelitov. Jedna z pripomienok prišla aj od skupiny expertov s názvom Tech Freedom, ktorá uvádza, že neexistuje žiadna záruka k predvídaniu akýchkoľvek zrážok.
Tech Freedom tiež uvádza, že z historického hľadiska majú úplne nové satelitné systémy, ktoré prevádzkujú spoločnosti bez skúseností vysokú poruchovosť. Tá by sa mala pohybovať medzi 10 až 30 %. Aj keby AST & Science mala len polovičnú poruchovosť, stále by vytvárala až 36 000 m2 odpadu, okolo ktorých by museli ďalší operátori manévrovať.
Tieto ostré útoky si však CEO spoločnosti nevšíma a tvrdí, že firma má skúsenosti a schopnosti potrebné na stavbu veľkých a robustných satelitov, pričom už v súčasnosti disponuje 750 patentami na stavbu SpaceMobile.
Aktuálne je Avellanova spoločnosť vo fáze výroby testovacieho satelitu s názvom BlueWalker3, ktorý sa do vesmíru dostane už v polovici budúceho roka, pričom bude mať polovičnú veľkosť ako satelit SpaceMobile. K celej situácii sa vyjadril aj riaditeľ NASA, Jim Birdistine, ktorý uviedol, že NASA bude v spolupráci s FCC a AST & Science hľadať vzájomné prijateľnú cestu ako tento projekt uskutočniť.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nikto netušil, čo sa deje: Záhadný objekt k nám vysiela rádiové signály už od roku 1988
Zem je vo vnútri obrovskej prázdnoty. „Zvuk Veľkého tresku“ naznačuje možné riešenie veľkej záhady
Vedci našli riešenie proti večným chemikáliám. Nečakaná zbraň ich zožerie priamo v tvojom tele
Vedci ostali bez slov: Vo vesmíre objavili záhadný druh čiernych dier, aké svet ešte nevidel
Lietadlá súdneho dňa majú len dve krajiny. Rusko ich rozkráda, v USA chátrajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuta až 300 eur za jednu hubu: Lov na dubáky ťa môže vyjsť drahšie než luxusná večera
Ruský digitálny predátor nad Ukrajinou prekonáva všetky doterajšie zbrane a desí expertov
Meteorológovia hlásia historické zrážky. Slovensko toto nezažilo už 74 rokov
Organizátorka festivalu Lovestream prezradila prekvapenie: Tajným hosťom bude svetová hviezda
Rakovina hrubého čreva útočí na mladých Európanov, jeden z faktorov sa formuje ešte pred pubertou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
- Lietadlá súdneho dňa majú len dve krajiny. Rusko ich rozkráda, v USA chátrajú
- Nový Predátor aj vojnový veľkofilm. Toto sú najlepšie akčné filmy súčasnosti na Netflixe a ďalších
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Lietadlá súdneho dňa majú len dve krajiny. Rusko ich rozkráda, v USA chátrajú
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Nový Predátor aj vojnový veľkofilm. Toto sú najlepšie akčné filmy súčasnosti na Netflixe a ďalších
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Západ nič také nemá. „Spojenec“ Ruska nasadí laser na stíhačky budúcnosti, rakety po ňom „slepnú“
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
Česká armáda vycvičí ukrajinských pilotov. Pomáhajú aj bez F-16
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP