Kópiu rakety Falcon 9 si všimol aj Elon Musk. Rusom odkazuje, aby vývoj viedli iným smerom
SpaceX pracuje na vývoji znovu použiteľných rakiet už od roku 2005, kedy začínala s prvým Falconom 1. Jej šľapaje chce po 15 rokoch nasledovať aj ruská vesmírna agentúra Roskosmos, ktorá odhalila plán novej rakety. Tá sa však až nápadne podobá na Falcon 9. Rusi vidia budúcnosť svojho vesmírneho programu v metánovej, znovu použiteľnej rakete Amur. Vyzerá pritom ako dvojník rakety Falcon 9.
Spoločnosti Elona Muska trvalo celých 13 rokov, pokým sa dopracovala k doteraz najlepšej verzii svojej znovu využiteľnej rakety Falcon 9 Block 5, ktorý lieta s nákladom od roku 2018. V začiatkoch SpaceX testoval prvý Falcon 1 a firme dokonca hrozil zánik. Po rokoch vývoja sa však stal gigantom medzi súkromnými vesmírnymi spoločnosťami.
Práve vďaka SpaceX a jeho modulu pre ľudskú posádku či rakete Falcon 9 sa lety na ISS vrátili po 9 rokoch od ukončenia letov s raketoplánmi Space Shuttle na americkú pôdu. NASA totiž doteraz využívala pre dopravu svojich astronautov na stanicu služby ruskej vesmírnej agentúry Roskosmos. Tá tak môže prísť kvôli štartom na ISS z USA o množstvo financií, ktoré NASA za lety platila.
Doplnené 8.10.2020
Informácie o vývoji ruskej znovu použiteľnej rakety Amur, ktorá sa nápadne podobá na Falcon 9, si všimol aj CEO SpaceX, Elon Musk. Vo svojom vyjadrení na Twitteri adresoval komentár vesmírnej agentúre, ktorej rozhodnutie pre vývoj takejto rakety uznal za „krok správnym smerom“. Uviedol však, že by sa mali Rusi pri vývoji zamerať na plnohodnotné opakované využitie rakety.
Pripomeňme, že SpaceX počas letov s Falconom 9 aktuálne znova využíva pri ďalších štartoch iba 1. stupeň a kryt pre užitočné zaťaženie (ak sa ho podarí zachytiť).
It’s a step in the right direction, but they should really aim for full reusability by 2026. Larger rocket would also make sense for literal economies of scale. Goal should be to minimize cost per useful ton to orbit or it will at best serve a niche market.
— Elon Musk (@elonmusk) October 6, 2020
Ani firma Elona Muska tak opakovane nevyužíva celý Falcon 9, 2. stupeň je totiž po skončení misie ponechaný napospas osudu. Musk ďalej komentoval, že väčší zmysel by z ekonomického hľadiska dávala väčšia raketa.
Amur bude totiž v niektorých aspektoch menší ako Falcon 9. Cieľom by malo byť pre Rusov podľa Muska minimalizovanie nákladov tonu užitočného zaťaženia pri letoch na orbitu.
Rusi kopírujú Falcon 9 a plány Elona Muska
Roskosmos sa však odhodlal, že podobne ako SpaceX, aj oni vyvinú vlastnú znovu použiteľnú raketu. Prvé správy o takejto rakete sa objavili ešte v auguste tohto roka, kedy ruská spravodajská agentúra TASS informovala o tom, že Roskosmos schválil vývoj rakety poháňanej metánom vo vesmírnom centre Vostočnyj. Jeden takýto let by nemal v budúcnosti stáť viac ako 30 miliónov dolárov.
Nenechaj si ujsť
Epický prvý zážih. SpaceX otestoval špeciálnu verziu motora pre vesmírnu loď Starship
Znovu použiteľná raketa z Ruska sa však nesmierne podobá na Falcon 9 od SpaceX, s ktorým zdieľa množstvo prvkov. Z letmého pohľadu by nejeden povedal, že ide o raketu SpaceX s ruskou vlajkou. Ruská vesmírna agentúra už oficiálne schválila zmluvu na vývoj „vlastnej“ rakety Amur, ktorú bude poháňať metán a zatiaľ neexistujúcich 5 raketových motorov RD-169 pre 1. stupeň, respektíve 1 motor RD-169 so 4 spaľovacími komorami pre 2. stupeň. Raketový motor chce mať Roskosmos k dispozícii už o 4 roky.
Amur bude mierne odlišný
Podľa ruskej vesmírnej agentúry má byť potom Amur schopný vyniesť na nižšiu orbitu náklad o hmotnosti 10,5 tony pri opätovnom využití prvého stupňa. Roskosmos však počíta aj s jednorazovou verziou rakety, ktorá potom umožní vyniesť ešte o 2 tony nákladu navyše.
V porovnaní s doterajším Sojuzom, ktorý dokáže vyniesť 8,5 tony nákladu, Amur zvládne aj pri znovu použiteľnom 1. stupni vynášať o 2 tony nákladu viac. Falcon 9 od SpaceX však dokáže na nižšiu orbitálnu dráhu vyniesť až 22,8 ton.
Svojimi rozmermi bude Amur menším dvojčaťom Falconu 9. Zatiaľ čo jeho kryt pre užitočné zaťaženie dosahuje v priemere 5,2 metra, ruská verzia bude o 0,1 m menšia. Na výšku bude Amur dosahovať 55 metrov (o 15 m menej ako Falcon 9) a priemer prvého stupňa bude 4,1 m (o 0,4 m viac ako Falcon 9).
Vyvíjaná ruská raketa má byť potom zhotovená približne z polovičného množstva súčiastok ako terajší Sojuz. Obsahovať má zhruba 2000 komponentov. Pre porovnanie je aktuálny Sojuz tvorený približne 4500 súčiastkami.
Raketa má byť hotová o 6 rokov. S cenou za opakovaný let stále vyhráva SpaceX
Na vývoj Amuru chce Roskosmos vyčleniť 900 miliónov dolárov. Podobne ako SpaceX, aj ruská verzia zmenšeného Falconu 9 bude môcť opakovane lietať na orbitu a späť na Zem, pričom si ruskí inžinieri stanovili rovnaký cieľ ako Musk – využiť 1. stupeň Amuru 10-krát. V budúcnosti však chce agentúra vzlietnuť s prvým boosterom až 100-krát. Aj v tomto smere sa tak nespochybniteľne inšpirovali pri americkej konkurencii.
Podľa Roskosmosu má byť vyvinutý aj záložný systém, ktorý umožní v prípade poruchy na niektorom z 5 motorov RD-169 zvýšiť výkon ostatných, aby sa zaistil potrebný ťah a výkon pre pokračovanie v lete. Zároveň agentúra informovala, že pokiaľ chcú s prvým stupňom lietať v budúcnosti opakovane až 100-krát, samotné motory sa musia naštartovať 300-krát.
Prvýkrát sa naštartujú pri vzlete rakety, druhýkrát počas návratu v atmosfére a tretíkrát pri pristáti na zemi. Pri pristátí sa podobne ako Falcon 9 bude aj Amur spoliehať na pristávacie nohy, ktoré Roskosmos evidentne znova videl u SpaceX. Navyše, počas letu bude operovať s takmer rovnakými ovládacími klapkami.
Celý let ruskej rakety Amur by mal stáť 22 miliónov dolárov. Podľa Elona Muska však stojí let znovu použiteľného Falconu 9 len 15 miliónov dolárov, pričom väčšiu časť tejto sumy, konkrétne 10 miliónov dolárov, tvorí výroba nového 2. stupňa, ktorý nie je opakovane využívaný. Zvyšné financie potom idú na výrobu krytov pre užitočné zaťaženie, ktoré stoja približne 5 miliónov dolárov.
Nenechaj si ujsť
SpaceX je naďalej kráľom komerčných vesmírnych programov. Pripísal si ďalší významný skalp
Samotná príprava 1. stupňa Falconu 9 na ďalší let stojí len 250 000 dolárov, informuje Elonx.net. Napriek tomu, že Rusi chcú kopírovať plán SpaceX, zaplatia spočiatku za lety s Amurom viac. Prvý let sa však neuskutoční skôr ako v roku 2026, kedy by mal byť hotový aj nový štartovací komplex. Prvý stupeň by okrem spomínanej lokality mohol pristávať aj na území Chabarovského územia pri Ochotskom mori.
Rusko vstupuje do nového segmentu. Za SpaceX však môže naďalej zaostávať
Roskosmos sa teda odhodlal vydať v stopách SpaceX, no proti nemu hrá čas. Pokým totiž ruská vesmírna agentúra vyvinie Amur a uskutoční prvý úspešný let, spoločnosť Elona Muska môže zájsť ešte ďalej s vesmírnou loďou Starship.
Jej vývoj za posledný rok výrazne pokročil a v auguste sme sa dočkali prvého „hop“ testu prototypu SN5. Len pár týždňov na to rovnaký test absolvoval aj prototyp SN6 a aktuálne sa už SpaceX pripravuje na prvý vzlet doteraz najlepšieho prototypu SN8 .
Ten dostane aj aerodynamický kryt a riadiace klapky ovládané elektromotormi. Viac detailov o pripravovanom štarte Starship SN8 nájdeš v tomto článku. Pokiaľ sa teda SpaceX v tomto smere uspeje a o pár rokov bude lietať so Starshipom aj pri misiách, kedy na orbitu vynesie väčší a ťažší náklad ako aktuálne dokáže Falcon 9, Rusi budú so svojim Amurom pozadu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Rusko si po rokoch priznalo porážku. Chce vlastný Falcon 9, ale neuvedomuje si kľúčovú vec
Vedci postavili Einsteinovu teóriu najťažšej skúške. Výsledok mnohých prekvapil
Úmrtia, miliardové straty a nevyriešené záhady. Toto je 8 najväčších vesmírnych katastrof v histórii
Nikdy sme nič také nevideli. Vedcom sa podarilo odhaliť skryté tajomstvo čiernej diery
Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Vedcov nechali s otvorenými ústami. Študenti postavili raketu, ktorou prekonali 20-ročný rekord
- Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
-
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Vedcov nechali s otvorenými ústami. Študenti postavili raketu, ktorou prekonali 20-ročný rekord
- Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Najúspešnejší slovenský film MIKI už tento týždeň uvidíš aj online. Vieme kde a kedy
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené