Elektrické kolobežky sú fenomén, ktorý naplno rozbehol svoju púť po celom svete. Slovensko nie je výnimkou a táto alternatívna doprava do preplnených miest má množstvo pozitívnych, no aj niekoľko negatívnych stránok, viac v komentári od kolegu Martina. Na cestách zväčša vidíš, ako ľudia brázdia cesty hlavne na modeloch od Xiaomi, no svoje nemenej dôležité miesto majú aj iné čínske značky. 

Ako je to však so spoľahlivosťou? Sú naozaj Xiaomi kolobežky také kvalitné ako sa o nich hovorí? Ján Malina má za sebou príbeh, aký sa len tak často nevidí. Stojí totiž za e-shopom a hlavne najkvalitnejším servisom na elektrické kolobežky na Slovensku.

O to zaujímavejšie však vyznieva fakt, že dodnes neminul na reklamu ani cent a celé svoje pozitívne renomé vybudoval len na skvelej spätnej väzbe od zákazníkov, ktoré svoje pozítivne skúsenosti predávali ďalej. Ján sa drží pravidla, že niet kolobežky, ktorú by neopravil a zatiaľ sa mu to aj darí úspešne dodržiavať.

V rozhovore sa dozvieš:
  • Ako dovážal Ján kolobežky na začiatku
  • Ako prebieha obchodovanie s čínskym dodávateľom
  • Katastrofálne skúsenosti ľudí s oficiálnym servisom Xiaomi v Česku
  • Aká je kvalita kolobežiek Xiaomi
  • Či by sa mali kolobežky na Slovensku viac regulovať
Skús teda na úvod opísať, čomu sa venuješ, a ako vlastne začal celý tvoj jedinečný príbeh.

Celé to začalo pred dvomi rokmi, keď som na Bazoši kúpil prvú kolobežku, ktorú mal majiteľ mesiac v servise, a nevedel, čo s ňou je. Predal mi ju za úplne smiešne peniaze, a keďže mi elektronika nerobí problém, povedal som si, že ju skúsim opraviť.

Neskôr večer som ju za 3 hodiny dal naozaj dokopy, a veselo som sa vozil po obývačke. V tej dobe bolo síce podobných kolobežiek ešte veľmi málo, ale keďže to pre mňa nepredstavovala oprava takmer žiadny problém, povedal som si, že keď bude niekto niečo podobné potrebovať, je najmenej mu pomôcť. A tak sa naďalej ľudia zbierali, a posúvali ohľadom opravy kolobežiek kontakty, pričom takto sa to postupne rozrastá asi až do dnes.

Už to teda nie je len o servise kolobežiek, ale teraz ich aj distribuješ a predávaš. Ako si sa k tomu dostal?

Tento nápad prišiel úplne spontánne. Vtedy už vo veľkom fungoval napríklad Gearbest, kde bola zrazu obrovská zľava na kolobežky, tak som objednal 3, ktoré išli na odbyt naozaj veľmi rýchlo, pričom jednu som nechal doma.

Zo svojej štandardnej práce mám tiež kontakty v Číne a viem, ako celý ten predaj funguje. Napojil som sa teda priamo na oficiálneho distribútora kolobežiek Xiaomi v Číne, s ktorým som následne doriešil podmienky objednávky ďalších 100 kolobežiek. Postupne som teda začal riešiť aj e-shop, kde stále pridávam nové diely s vlastným dizajnom, ktoré sa najčastejšie kazia. Samotná kolobežka je síce super, ale keď na nej človek vylepší vlastnoručne pár vecí, môže sa voziť kade-tade.

Ako prebiehalo doručenie tých 100 kusov kolobežiek? Neboli nejaké problémy s colným úradom? Pre mnoho ľudí je totiž nepredstaviteľné, ako niečo takéto vlastne prebieha.

Je to celkom sranda, mali sme pri objednávke problém s kolobežkami na colnici, pričom sme neboli sami, a stalo sa to aj mnoho ľudom, ktorí si kolobežky objednávali len pre seba. Kvôli ich obrovskej popularite si totiž vtedy na ich kontrole dali záležať a kontrolovali naozaj krabicu od krabice, všetky možné typy. Zastavila to teda Slovenská obchodná inšpekcia, a dozvedel som sa, že elektrická kolobežka spadá podľa zákona do kategórie strojné zariadenie, tým pádom musí obsahovať návod na použitie a CE certifikát v slovenčine, čo tam pochopiteľne nebolo.

Išlo samozrejme o globálnu verziu kolobežiek, ktorú rozoznáš podľa typu nabíjačky a náhradných duší a plášťov, ktoré v čínskej verzii nie sú. Nasledovalo teda pár týždňov zháňania dokumentov a prekladov, a dokonca to vyzeralo tak, že som mal na výber zaslanie kolobežiek späť do Číny alebo ich demoláciu na Slovensku, pričom všetko by bolo na vlastné náklady.

Čo stojí doručenie takéhoto množstva kolobežiek z Číny? Išlo o celý kontajner?

Menšia časť išla loďou a väčšia vlakom. Náklady pravdaže neboli nízke, nepamätám si presne koľko to bolo, ale počítalo sa to na tisíce dolárov. Pri objednávke takéhoto množstva tovaru sa však treba na podobné opletačky občas pripraviť. Od inšpektorov som sa vtedy dozvedel, že množstvo kolobežiek ľudí naozaj neprepustili a poslali späť do Číny.

Zobraziť celú galériu (2)
Jeden z najobľúbenejších modelov medzi Slovákmi, Xiaomi M365, vôbec prvá generácia Xiaomi kolobežky

Ako išiel následne úvodný predaj? Bol u ľudí záujem?

Bol naozaj veľký záujem. Vtedy som sa dal dokopy aj s mojím bratom, ktorý mi pomohol s potrebným kapitálom pre nákup aj doručenie, za čo mu veľmi ďakujem. Postupne sa to teda rozbiehalo, či už na Bazoši, alebo prostredníctvom posúvania kontaktov medzi ľuďmi.

Následne sme vytvorili aj spomínaný web, Instagram či Facebook, kde je naozaj veľká komunita kolobežkárov. V rámci sezóny sa nám potom podarilo všetky kolobežky predať, čo bolo naozaj super. Priala nám však aj doba, keďže kolobežky v tých časoch zažívali naozaj obrovský boom, a teraz ich už predáva naozaj ktokoľvek.

Stále objednávaš tie kolobežky z Číny? Spomínal si mi, že už to teraz nie je iba Xiaomi, ale berieš aj iné druhy kolobežiek. O aké ide?

Áno, stále ich beriem od čínskych distribútorov. Nejde však už iba o Xiaomi, postupne sa to snažím rozširovať napríklad aj o kolobežky Kugoo, pre ktoré samozrejme ponúkam aj servis.

Ku každej kolobežke, ktorú dám na e-shop, ponúkam kompletnú podporu, a viem vyriešiť všetko od náhradných dielov až po opravu. Chodí ku mne aj veľa ľudí, ktorí si kolobežku kúpia inde, a keď chcú riešiť servis, sú odkázaní na servisné strediská ako napríklad v Prahe, kde tieto opravy do mesiaca nestihnú. U mňa vedia potom servis vyriešiť naozaj v rámci pár dní.

Počul som od našich čitateľov, že s týmito servismi napríklad aj v Česku nie sú veľmi dobré skúsenosti.

Tiež som o nich počul veľmi zaujímavé príbehy, napríklad, keď kolobežka prestala fungovať, bola poslaná práve do Česka, kde sa nachádza „oficiálny“ Xiaomi servis, pričom sa vrátila s vymenenou batériou a 250 € doplatkom. Po týždni kolobežka odišla znova a až u mňa v servise sme prišli na to, že išlo o použitú batériu, ktorá mala už niekoľko mesiacov za sebou. Po kontaktovaní so servisom samozrejme nechceli peniaze vrátiť, a majiteľovi trvalo až trištvrte roka, kým sa mu k ním podarilo dostať.

Veľkým problémom býva aj západka, ktorá sa láme, pričom o tejto závade vedelo aj Xiaomi. Vo všetkých predajniach, ktoré tieto opravy posúvali do servisných stredísk sa však majitelia stretli s výhovorkami o tom, že ide o chybu zo zlého zaobchádzania. Mal som tiež kolobežku v záruke z Alzy, ktorá nešla zapnúť a jej servis bol riešený tiež cez nejaké servisné stredisko.

Namiesto opravy však prišla výhovorka, že sa do kolobežky dostala voda, a tak sa z opravy automaticky stala nezáručná. Keď s majiteľ prišiel ku mne, zistili sme, že išlo iba o podbitú baterku, ktorá sa dá špeciálnymi nabíjačkami oživiť naspäť, pokiaľ jej napätie nie je úplne na nule. Podarilo sa mi ju teda oživiť a kolobežka funguje doteraz.

Ako hodnotíš kolobežky Xiaomi z hľadiska kvality? Patria naozaj k špičke?

Ak by aj k špičke nepatrili, určite by som do ich kolobežiek išiel, lebo konštrukčne sú spravené naozaj dobre. Samozrejme, má nejaké muchy, ale preto, že je táto kolobežka rozšírená naozaj po celom svete, je veľmi jednoduché si nájsť na ňu diely či komunitu ľudí, ktorí ti poradia.

Ľudia si tieto kolobežky radi tuningujú, a dokonca mám pocit, že na e-shope mám viac doplnkov na kolobežky než samotných náhradných dielov. Niekto si kúpi nadupanú kolobežku z Nemecka za 1000 €, ale potom dostane defekt, a pokiaľ ide o atypický rozmer kolesa, problémom je už zohnať náhradnú dušu. Naopak pri Xiaomi, keďže je tých kolobežiek naozaj neúrekom, nájsť náhradné diely naozaj nie je problém.

Ešte sa vrátim k tomu predaju. Ty si spomínal, že nejde teda iba o Xiaomi, ale aj o Kugoo kolobežky. Ako by si týchto dvoch výrobcov porovnal z pohľadu ceny a kvality?

Cenový rozdiel je plus-mínus 100 €. Každému hovorím, že Kugoo je asi „väčšia Čína“ oproti Xiaomi, ktoré je lepšie prepracované. Kugoo dosahuje nižšiu cenu vďaka rôznym úpravám, ako napríklad na dizajne, ale nie je to zlá kolobežka. Pokiaľ má niekto menší rozpočet, Kugoo je stále dobrá voľba. Čo sa týka servisu, už som mal Kugoo kolobežky asi dvakrát.

Čo si myslíš o nedávno vydanom zákone, podľa ktorého sa majiteľ kolobežky s pomocným motorčekom zaradí medzi vodičov nemotorového vozidla (doteraz sa zaraďovala medzi chodcov)? Pozitívny či skôr negatívny krok?

Podľa môjho názoru je to aj pozitívne aj negatívne. Nemyslím si, že je to úplne správny krok, a bojím sa toho, že pokiaľ začnú ľudia naozaj tento zákon poslúchať, výrazne sa zvýši sa počet nehôd s kolobežkami, ktorých je už teraz stále viac a viac. Počúvam to aj od mojich známych, ktorí chodia na kolobežkách každý deň do práce, a stretávajú sa s neohľaduplnosťou vodičov a autobusárov, pričom od vytláčania z cesty či trúbenia ide aj o slovné vyhrážky. Obávam sa, že to bude len horšie, a v správach budeme o týchto nehodách počuť častejšie.

Na druhej strane sa treba zamyslieť aj nad tým, kde by mali tieto kolobežky jazdiť. V Bratislave máme veľmi málo cyklotrás, a samozrejme dochádza ak k neohľaduplnosti niektorých kolobežkárov, ktorý si veselo idú 25 km/h po chodníku či na ulici v centre. Ten zákon vznikol práve aj kvôli tomuto. Každopádne si treba dávať pozor a byť ohľaduplný, či už z pohľadu vodiča, alebo z pohľadu kolobežkára.

Obmedzil by si používanie kolobežiek vekovo?

To by bolo určite na dlhšiu debatu. Mal som zákazníkov, ktorí prišli kúpiť kolobežku malým deťom, a jednu pani som dokonca musel od kúpy odhovoriť, pretože ju chcela pre svojho malého syna. Sebe som síce ubral biznis, ale možno som zachránil dieťa.

Napriek tomu, že sa to zo zákona vekovo obmedziť asi nedá, nechal by som to na zdravý úsudok každého rodiča. Aj keď nie je ťažké sa na kolobežke naučiť jazdiť, nebezpečenstvo môže prísť pri následnej jazde po chodníku či dokonca po ceste keď vybehne auto.

Čo sú najčastejšie chyby, ktoré zvykneš na kolobežkách opravovať?

Na Xiaomi sú to hlavne defekty a západky, ktoré som menil za oceľové, pričom mám vlastný dizajn, ktorý je vo farbe samotnej kolobežky. Nie som však jediný, kto si takúto vylepšenú západku vyrobil. V Rusku to tiež niekto vyrába, je toho viac, a každá západka vyzerá trochu inak.

Okrem toho sa stretávam s takými štandardnými problémami, ktoré prídu s používaním na našich cestách a chodníkoch. Tak ako auto chodí do servisu na výmenu brdzných platničiek a podobných vecí, aj brzda na kolobežke prestane časom poriadne fungovať. Prichádzajú samozrejme aj veci, ktoré sa jednoducho kazia, ale potom sú to aj bežné veci z používania.

Aké sú základné ceny tvojich servisných úkonov? Koľko zaplatím napríklad za defekt na kolese kolobežky?

Základná cena za výmenu kolesa za bezdušové, alebo výmena duše či plášťa je 10 € za servisný úkon pre koleso, a trvá to zhruba 1-3 dní, podľa počtu kolobežiek. V poslednej dobe som začal ponúkať aj službu expres, podobne ako to máš napríklad aj u lekára, kedy takéto problémy vybavím na počkanie, samozrejme s príplatkom, pričom to zvládam za približne 20 minút.

Existujú totiž ľudia, ktorí prejdú z MHD či auta na kolobežku, a jazdia ňou každý deň. Mám kamaráta, ktorý keď nemá kolobežku tak jazdí taxíkmi, a keď má nejaký vážnejší problém na kolobežke mi volá každý deň, a hovorí koľko peňazí už dal za taxíky a potrebuje kolobežku späť. Snažím sa to preto brať aj tak, že ak človek veľmi potrebuje, viem sa mu časovo prispôsobiť.

Mal si už aj prípad, kedy sa predaná kolobežka pokazila úplne, a musel si ju zákazníkovi vymeniť kus za kus?

Zatiaľ som takýto prípad ešte nemal. Na Xiaomi kolobežke už nie je vec, ktorá by ma prekvapila natoľko, že by som musel kolobežku vyhodiť. Aj keď mi niekto zavolá ohľadom opravy kolobežky, ktorá stála rok v garáži, vždy sa to dá opraviť. Aj nové kolobežky vybalené z krabice, ktoré napríklad nešli zapnúť, sa dajú dať dokopy.

Pre viac informácií nezabudni navštíviť e-shop goberry

Keďže ti rastie počet zákazníkov a servisných úkonov, plánuješ napríklad krok, že by si servisoval iba kolobežky, ktoré sú kúpené u teba?

Myslím si, že by som o veľa zákazníkov prišiel. Nakoľko je tá oficiálna cesta servisu či reklamácie taká aká je, veľa ľudí si radšej niečo málo zaplatí, aby tú kolobežku malo čím skôr hotovú, než čakať niekde mesiac-dva na reklamáciu či vyjadrenie, ktoré nemusí záručnú opravu vôbec uznať. Takýmto smerom sa teda pravdepodobne vydať nechystám.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú