Nová štúdia všetkých prekvapila. Elektrické kolobežky zďaleka nie sú ekologické a výrazne zaťažujú životné prostredie
Popularita elektrických kolobežiek nabrala v posledných rokoch ohromnú silu. Okrem toho, že si tieto dopravné prostriedky kupujú bežní ľudia, do miest sa čoraz viac dostávajú takzvané zdieľané služby s elektrickými kolobežkami. Mestá by však pre ekológiu mohli spraviť ďaleko viac, ak by tieto služby neposkytovali, tvrdí nová štúdia.
Je to paradox, že v minulosti sa hovorilo o prechode od spaľovacích motorov k takzvaným „zeleným“ spôsobom pohonu vozidiel. Tak sa teda začali objavovať elektrické autá a neskôr sa elektrifikácia dotkla aj bežných dopravných prostriedkov, ako sú bicykle či kolobežky. Ako píše Engadget, práve kolobežky žnú v súčasnej dobe obrovský úspech a ich zdielané služby sa rozrastajú do miest už aj na Slovensku.
Nová štúdia však tvrdí, že tieto kolobežky nie sú tak ekologické, ako si možno myslíš. Samozrejme, elektrická energia je v podstate „zelený“ zdroj energie, ktorý sa dá získavať aj z obnoviteľných zdrojov, no to, čo robí kolobežky „neekologickými“ sú práve samotné komponenty a fabriky, ktoré ich vyrábajú.

Ako píše TheVerge, štúdia z Univerzity v Severnej Karolíne naráža na fakt, že ľudia, ktorí jazdia na elektrickej kolobežke miesto svojho auta či mopedu si myslia, že robia pre planétu maximum, čo sa ekológie týka. Zabúdajú však na to, koľko emisií a odpadu sa vyprodukuje pri výrobe takejto kolobežky, a preto by bolo omnoho ekologickejšie sadnúť na klasický bicykel alebo ísť pešo.
Jeremiah Johnson, autor tejto štúdie, sa vo svojej práci zameral na takzvaný „životný cyklus“ elektrickej kolobežky, ktorý začína samotnou výrobou, pokračuje jej prevádzkou a samozrejme končí likvidáciou. Vo svojej štúdii dospel k záveru, že jazda na elektrickej kolobežke je síce šetrnejšia k životnému prostrediu ako jazda autom, no ak by ľudia v dostatočnom množstve využívali verejnú dopravu v podobe autobusu na frekventovanej trase, bolo by to omnoho ekologickejšie, ako by mal každý z týchto ľudí jazdiť na vlastnej kolobežke.
Prieskum medzi ľuďmi v tejto štúdii navyše ukázal, že ak by nemohli využívať elektrické kolobežky, až 49 % opýtaných by šlo na bicykli, zvyšok by zvolil jazdu autom alebo autobusom a 7 % opýtaných by v takomto prípade radšej nikam nešlo.
Johnson vo svojej štúdii navrhuje niekoľko možných riešení problému. Jedným z nich je, že napríklad v USA sa až 64 % elektrickej energie vyrába z fosílnych palív. Keby sa prešlo čisto na „zelenú“ produkciu energie, bola by jazda na elektrických kolobežkách omnoho ekologickejšia. Ďalším riešením môže byť zvýšenie životnosti samotnej kolobežky. Tu sa bavíme predovšetkým o zvýšení životnosti batérie, ktorej likvidácia enormne zaťažuje životné prostredie.
To, že elektrické kolobežky nie sú úplne „zelené“ si však už dávnejšie uvedomili aj samotní výrobcovia. Práve spoločnosť Lime začala pracovať na novej fabrike v San Franciscu, ktorá bude mať nulovú produkciu emisií pri výrobe kolobežiek. Taktiež chce na výrobu používať recyklované materiály, čo tiež veľkým dielom prispeje k ekologickosti vyrobenej kolobežky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

57-ročný miliardár predal svoje firmy Coca-Cole, teraz odrádza ľudí od podnikania. „Nerobte to“
PREMIUMMichal Strnad mieri na vrchol Európy. Z firmy chce vybudovať najväčšie obranné impérium kontinentu

Historický verdikt rozhodol o osude Elona Muska. Jeho majetok vystrelil nad 700 miliárd

Amerika porazila Sovietsky zväz. Čína môže byť pre najsilnejšiu armádu sveta príliš veľké sústo (KOMENTÁR)

Slovensku hrozí pozastavenie fondov, varuje Pellegrini. V Európskej komisii svieti „obrovský červený výkričník“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Drvivá väčšina Slovákov nerozozná podvodný e-shop, ukazuje prieskum
Až štvrtina detí vykazuje závislosť na sociálnych sieťach, upozorňuje komisár pre deti
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

57-ročný miliardár predal svoje firmy Coca-Cole, teraz odrádza ľudí od podnikania. „Nerobte to“
PREMIUMMichal Strnad mieri na vrchol Európy. Z firmy chce vybudovať najväčšie obranné impérium kontinentu

Historický verdikt rozhodol o osude Elona Muska. Jeho majetok vystrelil nad 700 miliárd

Amerika porazila Sovietsky zväz. Čína môže byť pre najsilnejšiu armádu sveta príliš veľké sústo (KOMENTÁR)


