Ponuka mobilných telefónov a paušálov pred 15 rokmi sa v porovnaní so súčasnosťou výrazne zmenila. Mobilné telefóny v tej dobe charakterizovala predovšetkým dvojtýždňová výdrž batérie, malé displeje či vyššia hmotnosť. Aj mobilní operátori sa postupne museli prispôsobovať dobe a požiadavkám zákazníkov. Ako sa zmenil predaj telefónov a paušálov v porovnaní s minulosťou?

V minulosti sme boli zvyknutí na dominanciu značiek, ako Nokia, Siemens, Sony Ericsson či Motorola. Dnes sme svedkami konkurenčného boja medzi značkami Samsung, Huawei alebo Apple. Vôbec prvý mobilný telefón priniesla na trh v roku 1984 spoločnosť Motorola. Volal sa DynaTAC a v tej dobe stál neuveriteľných 4000 dolárov. Je možné ho označiť za typickú „tehlu“, no ten kto ho vtedy vlastnil, bol frajer.

Nokia, Siemens, Sony Ericsson či Motorola boli značky, ktoré udávali trendy

Určite si každý z nás spomenie aj na kultovú Nokiu 3310, ktorá bola takmer nezničiteľná, vďaka čomu si vyslúžila na svoju adresu aj množstvo vtipov. V tom čase stála 3310 približne 13 000 slovenských korún (431 €). Fanúšikovia značky Sony Ericsson nezabudnú na zariadenie W880I, ktoré stálo po prepočte približne 500 €. Telefón ponúkal multitasking, 2 Mpx fotoaparát s bleskom, či aplikáciu TrackID na rozpoznanie hranej piesne (dnešný Shazam).

V roku 2006 predstavila svoju novú vlajkovú loď Nokia. Išlo o model N95, ktorý patril k najlepšie vybaveným telefónom. Ako prvý totiž ponúkal zabudovaný 5 Mpx fotoaparát s optikou Carl Zeiss, okrem toho disponoval integrovaným GPS prijímačom, podporou Wi-Fi siete, či kvalitu videí v DVD kvalite. Cena sa vyšplhala až na 27 000 slovenských korún. Po prepočte ide zhruba o 896 €, čo je hodnota, za ktorú sa predávajú aj niektoré súčasné vlajkové lode.

Je potrebné si uvedomiť dva základné fakty. Prvým je lepšia životná úroveň a vyššie mzdy a druhým neporovnateľne lepšie špecifikácie súčasných zariadení. To znamená, že dnes za takmer 900 € môžeš mať špičkové zariadenie, ktoré má niekoľko násobne viac funkcií v porovnaní napríklad s Nokiou N95 z pred 13 rokov.

O trh sa delil Globtel s Eurotelom, neskôr prišlo O2

Veľkou zmenou prešli aj paušály, ktoré ponúkajú mobilný operátori. Zvyknutí sme boli predovšetkým na spoločnosť Globtel (Orange) alebo Eurotel (Telekom). Operátori ponúkali telefóny na paušál už za jednu korunu a zo symbolu luxusu sa razom stal nástroj každodennej potreby. V tej dobe bola bežná sekundová tarifikácia, pri ktorej sa platilo za počet prevolaných minút a každá začatá minúta sa počítala ako celá.‘

Zmena prišla až neskôr, keď Eurotel ako prvý priniesol 30 sekundovú tarifikáciu. Následne v roku 2000 prišiel Globtel s akciou na sekundovú tarifikáciu, z čoho ľudia doslova šaleli. Nostalgické spomienky sa spájajú aj s čakaním na večer, či víkend. Telefonovania boli totiž vo večerných hodinách či cez dni pracovného pokoja lacnejšie.

V roku 2006 bola predstavená 3G sieť, novinkou bola možnosť videohovorov a s príchodom nového operátora O2 sa zrušila viazanosť. O2 sa stal vôbec prvým operátorom, ktorý na Slovensku spustil testovaciu prevádzku LTE pripojenia.

Paušály stáli aj niekoľko stoviek korún, no nebolo v nich takmer nič. Eurotel napríklad ponúkal paušály pre študentov za 400 korún, kde si mal 75 minút do všetkých sietí. To bolo všetko. V dnešnej dobe je to niečo nemysliteľné.

V porovnaní s minulosťou dostávame viac

Dnešné smartfóny môžeme považovať za malé prenosné počítače, ktoré máme dennodenne so sebou, pričom v mnohom zrýchľujú a uľahčujú život. Aj napriek tomu, že podľa rôznych prieskumov máme stále jedny z najdrahších paušálov, situácia sa každým rokom lepší. Dnes je už samozrejmosťou vlastniť paušál s neobmedzenými volaniami, neobmedzenými SMS a balíkom dát.

Operátori budú postupne svojich zákazníkov lákať hlavne na dátové paušály, ktoré budú mať hlavne medzi mladými aktívnymi ľuďmi veľký úspech. Všetky zmeny boli ovplyvnené dobou a formovaním trhu. Dnes je ponuka smartfónov, či paušálov oveľa prijateľnejšia než v minulosti. Ak prepočítame ceny paušálov a telefónov, tak vychádza, že dnes dostaneš neporovnateľne viac a je veľká pravdepodobnosť, že situácia bude len lepšia, k čomu pomôžu nové trendy vo svete a samozrejme aj tlak zo strany zákazníkov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú