Znie to ako technológia z ďalekej budúcnosti – no v skutočnosti je už vo vývoji: mikromodulárne jadrové reaktory (MMR) ako zdroj energie pre lode. Spojením americkej firmy Deployable Energy, austrálskej lodiarskej spoločnosti Seatransport a medzinárodného certifikačného orgánu Lloyd’s Register vzniká revolučný projekt, ktorý by mohol zásadne zmeniť budúcnosť lodnej dopravy, upozorňuje Interesting Engineering.

Vojde aj do kontajnera

Základom konceptu je jadrová batéria Unity s výkonom 1 MW, ktorá sa zmestí do klasického 20-stopového lodného kontajnera. Tento kompaktný reaktor typu plug-and-play je navrhnutý tak, aby prekonal diesel nielen v účinnosti, ale aj v nákladoch a udržateľnosti. Mikromodulárne reaktory ako Unity sú vopred vyrobené v továrni, čo výrazne zjednodušuje inštaláciu aj prevádzku.

Technológia umožňuje lodiam operovať až desať rokov bez potreby dotankovania – čo je obrovská výhoda najmä pre záchranné plavidlá, ktoré musia operovať v extrémnych podmienkach a často bez možnosti návratu do prístavu. Nová plánovaná loď bude mať dĺžku 73 metrov a ponesie dva až päť reaktorov.

Okrem schopnosti pôsobiť ako záchranná jednotka na mori má loď aj druhú tvár – mobilnú elektráreň. Po zakotvení v prístave môže dodávať energiu do miestnych rozvodných sietí v oblastiach postihnutých katastrofou alebo výpadkom prúdu. Vďaka nulovým emisiám počas prevádzky ide o čistú a stabilnú alternatívu k fosílnym generátorom.

Fotografie lietadlovej lode, ktoré sú bežne poháňané jadrovými reaktormi.
Pixabay

Môže drasticky znížiť emisie

Na projekte sa podieľa Lloyd’s Register, organizácia s viac ako 260-ročnou históriou v oblasti námorných štandardov a silným zázemím v jadrovej bezpečnosti. Jej úlohou je zabezpečiť, aby celý vývoj spĺňal najprísnejšie bezpečnostné normy – od dizajnu cez certifikáciu až po konečnú prevádzku.

Zaujímavosťou je aj využitie umelej inteligencie – Lloyd’s Register plánuje zapojiť Microsoft Azure OpenAI, aby zrýchlil a spresnil regulačné procesy pre jadrové technológie, a tým urýchlil ich uvedenie do praxe.

Hoci myšlienka jadrovej lodnej dopravy nie je nová (spomeňme len sovietsku flotilu ľadoborcov či americkú lietadlovú loď USS Enterprise), technológie ako MMR predstavujú úplne nový prístup: sú menšie, lacnejšie, bezpečnejšie a navrhnuté aj pre komerčné využitie. Lloyd’s Register už skôr upozornila, že práve jadro môže byť kľúčom k nulovým emisiám v lodnej doprave, ktorá dnes tvorí približne 3 % globálnych emisií CO₂.

Malo ho dostať aj auto

Jadrová energia je dnes využívaná najmä v ponorkách a veľkých lietadlových lodiach či ako zdroj energie na súši. V minulosti ale vznikol aj netradičný koncept auta Ford Nucleon, ktorý mal byť poháňaný jadrovou energiou. Na jednu “nádrž” mal prekonať až 8 000 kilometrov a koncept okamžite upútal svojim šialeným tvarom a vzhľadom, pričom bližšie sme sa tomuto konceptu venovali v samostatnom článku.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP