Tento problém trápi mnohých gamerov. Koľko snímok za sekundu dokážu zvládnuť naše oči?
Ľudské oko je unikátnym orgánom, ktorý umožňuje vnímať okolie v rôznych podmienkach. Dokáže zachytiť odlišné množstvo svetla a podobne ako pri počítačových hrách, tak aj ono zachytáva určitý počet snímkov za sekundu. Je naozaj komplikovanou súčasťou ľudského tela, ktorá vníma obraz a pohyb zrejme trocha inak ako si si doposiaľ myslel.
Hráči s obľubou v hraní hier chcú dosiahnuť čo najvyššie „fps“ číslo, teda vysoký počet snímkov za sekundu. Schopnosť počítačových komponentov poskytovať takéto vysoké hodnoty ale neznamená, že to isté dokáže zaznamenávať aj ľudské oko. V skutočnosti majú mnohí experti zaoberajúci sa zrakom a vizuálnym vnímaním, ktorí taktiež hrajú počítačové hry, odlišný názor na to, ako rýchlo a plynule môže oko zaznamenávať obraz v porovnaní s modernými monitormi. Ľudské oko vníma mnoho aspektov okolia rozlične. Rôzne časti očnej bulvy vykonávajú rôzne činnosti a zachytávanie svetla nie je to isté ako vnímanie pohybu objektu.
Majú naozaj hráči lepší zrak ako my?
Podobne ako u techniky, aj u ľudského oka existujú určité hranice vnímania obrazu a nášmu mozgu určitý čas trvá, kým svetlo dopadajúce na rohovku dokáže spracovať ako druh informácie. V realite je však mozog ako celok omnoho presnejší a lepší v spracovaní vnímania obrazu ako len jedna jeho časť. A teraz prekvapenie pre hráčov. Ľudia, ktorí sa aktívne venujú rôznym počítačovým hrám majú jedny z najlepších očí. Ich zrak a vnímanie si totiž počas hrania dokázali vytrénovať na „vyššiu úroveň“. Z toho dôvodu sa hry používajú aj pri rôznych zrakových terapiách, kedy je potrebné zlepšiť vnímanie a zrak človeka.
Nenechaj si ujsť
Táto revolučná bionická šošovka dá zbohom okuliarom a poskytne až niekoľkonásobne lepší zrak. Prelomový objav príde už o pár mesiacov
Na frekvencii naozaj záleží
Možno už vieš, že svietiaca žiarovka obnovuje svetlo frekvenciou 50 Hz, teda 50-krát za sekundu, a preto jej svetlo ľudské oko vníma ako plynulý tok žiarenia. Zrak niektorých ľudí je však schopný zaznamenávať slabé blikanie zdrojov svetla zriedkavejšie aj pri 60 Hz. Frekvencia je však iba časťou skladačky pre celkové vnímanie plynulosti pohybu obrazu v počítačových hrách. To zas nie je totožné s vnímaním samotného obrazu na monitore. Leteckí piloti musia mať okrem skvelej kondície aj perfektný zrak, a tak niektorí z nich dokážu zachytiť obraz zobrazený na 0,0004 sekundy. Tu už ale prichádza na scénu Blochov zákon, ktorý hovorí o rozpore medzi intenzitou a trvaním záblesku kratším ako 100 ms.
Podstatou tohto zákona je, že silný a jasný záblesk svetla ľudské oko vníma rovnako ako záblesk slabého svetla počas desatiny sekundy. Ako ale dokážeme vnímať pohyb? V periférnom videní ho dokážeme zaznamenávať veľmi dobre. Pri obnovovacej frekvencii obrazovky 60 Hz niektorí ľudia dokonca pociťujú, akoby sa reálne pohybovali. Aj tento fakt je dôvodom, prečo moderná virtuálna realita poskytuje ešte vyššiu obnovovaciu frekvenciu – až 90 Hz. Vnímanie pohybu napríklad pri hraní 3D akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby kombinujeme s ovládaním myši či klávesnice, a preto je vizuálny zážitok z hrania taký skvelý. Pri tomto spôsobe zaznamenávania obrazu však dokážeme lepšie vnímať pohyb vo veľkom meradle ako v detailoch.
Rozdiely medzi obnovovacími frekvenciami, ktoré dokáže vnímať ľudské oko, sú pomerne veľké, no tvrdenia odborníkov sú nejednoznačné. Frekvencia 60 Hz je rozhodne lepšia ako 30 Hz, no ak sa táto hodnota podľa niektorých expertov zvýši nad 200 Hz, tak už ide o vnímanie pohybu ako v reálnom živote. Adrien Chopin, výskumník kognitívnych vied zasa tvrdí, že ľudské oko nemôže vidieť pohyb s frekvenciou vyššou ako 20 Hz a tento fakt potvrdili aj mnohé štúdie. Podľa nich sa vnímanie pohybu ľudským okom obmedzuje na 7 až 13 Hz a od tej hodnoty už klesá schopnosť citlivosti na pohyb. Rozdiel je ale v tom ako to spracováva náš mozog.
Vo výsledku je to ale aj tak o našom mozgu
Zmeny medzi obrazom s obnovovacou frekvenciou 20 Hz a 60 Hz si všimne každý. Pri hrách to ale neznamená, že hráč bude lepší ako súperi, no nad 24 Hz môže počas hrania získať aspoň skvelý vizuálny zážitok. To je rozdiel medzi efektívnosťou a skúsenosťou. Vysoký „framerate“ má v moderných hrách a zariadeniach svoju úlohu. Odborníci sa zhodujú v tom, že to nie je tá najdôležitejšia vec. Ňou má byť práve rozlíšenie obrazu v centrálnej oblasti, ktorú oko vníma naplno.
Je síce skvelé vidieť, že mnohé najmodernejšie monitory majú obnovovaciu frekvenciu aj 120 Hz, ultra-vysoké rozlíšenie či krásne farby. Záleží však na tom ako to všetko dokážu poňať naše oči. Zrak každého človeka nie je identický a mnohí vnímajú obraz v reálnom živote a v hrách trocha inak. Nakoniec ale všetko záleží od mozgu, ktorý musí tieto informácie spracovať.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Microsoft má ohromný problém. Najnovšia aktualizácia Windows „odpálila“ niektoré SSD disky
RECENZIA Vymenil som svoj smartfón za skladací a iný už nechcem. Toto je najlepší mobil súčasnosti, ale jedna vec ťa sklame
Európska únia chystá kladivo na staršie autá. STK sa má výrazne sprísniť, Slováci si poriadne priplatia
Waze alebo Google Mapy. Každý vodič rieši túto dilemu, pritom riešenie je jednoduché
Sú nezničiteľné: 90 % všetkých vyrobených Ferrari stále jazdí, toto sú dôvody
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šťastný Slovák získal 21 výhier. Päť čísel mu prinieslo desaťtisíce eur
Najväčšia reforma školstva prichádza: Vláda rozhodne o zmenách, ktoré zasiahnu všetkých
SOI varuje Slovákov: Táto cestovka s lacnými zájazdmi je podvod, môžeš prísť o peniaze a dovolenku
Odborník na demenciu priblížil, ako rozoznať „normálny“ problém s pamäťou od Alzheimerovej choroby
Hasičské autá za milióny chýbajú: Mikulec hovorí o podvode, Šutaj Eštok pod tlakom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Obrovská novinka z Pána prsteňov. V novom filme sa vrátia hlavné hviezdy, chcú zopakovať úspech trilógie
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Vedci odhalili trik s vodou, po ktorom z nej zmizne až 90 % mikroplastov. Vyskúšať ho môže každý
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Vedci odhalili trik s vodou, po ktorom z nej zmizne až 90 % mikroplastov. Vyskúšať ho môže každý
- Čína predstavila projekt desaťročia. Je prvý na svete s desivou technológiou, ktorá úplne mení boj na mori
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
-
- NASA sleduje emisie CO2 z vesmíru. Najväčší znečisťovateľ v Európe je blízko Slovenska
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Bill Gates mal pravdu. Umelá inteligencia narazila na veľký problém, môže znamenať jej koniec
- Európa sa vráti 20 000 rokov späť v čase, katastrofu už nemožno zastaviť
- Spojenec Slovenska stavia svoju najdrahšiu zbraň. Ponesie 144 jadrových hlavíc a vyzerá ako zo sci-fi
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
Slovensku môže priniesť až 100 miliónov eur ročne. MIRRI navrhuje zaviesť novú „spravodlivú“ daň
Najväčší dovozca energií sa zmenil na vývozcu a láme rekordy. Mocnosť mení globálny trh s pohonnými hmotami
Pre rýchly vstup do EÚ urobia nemožné. Tento štát chce mať ministerstvo riadené umelou inteligenciou
Jediná krajina produkuje viac plastu než šesť ďalších dokopy. Zverejnili „rebríček hanby“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP