Automobilový svet zažíva istú situáciu čoraz častejšie. Značky, ktoré pred pár rokmi ohlasovali hrdinské plány na úplný prechod na elektromobilitu, teraz z tohto projektu opatrne cúvajú. Jednou z najnovších takýchto hráčov je Mini, ktoré v roku 2021 odvážne vyhlásilo, že do konca desaťročia bude vyrábať už len elektromobily. Realita ich však dobehla a teraz priznávajú, že spaľovacie motory budú ešte nejaký ten čas súčasťou ich ponuky, píše Motor1.

Plány sa zmenili

Viceprezident značky Mini pre Ameriku, Michael Peyton, v rozhovore pre Automotive News otvorene priznal, že spaľováky vyrábať tak skoro neprestanú. „Stále sa uberáme tým smerom [výlučne elektrické portfólio], ale najmä pre Severnú Ameriku platí, že spaľovacie motory sú stále veľmi aktuálne a budú ešte nejaký čas. Preto sme trochu zmenili náš prístup ako značka a budeme vyrábať spaľovacie motory dlhšie,“ uviedol.

Peyton ďalej potvrdil, že Mini plánuje aj naďalej investovať do benzínových modelov a dokonca naznačil, že v hre je úplne nový crossover s klasickým motorom, ktorý by mohol zaplniť medzeru po zrušenom modeli Aceman určenom pre USA. Ten mal byť pôvodne vyrábaný v Číne a exportovaný do Severnej Ameriky, no pre clo sa tento plán rozpadol.

Výroba v britskom Oxforde sa síce plánovala od roku 2026, no značka z tohto plánu ustúpila a zároveň vylúčila aj možnosť, že by sa Aceman vyrábal v americkom závode BMW v Spartanburgu. Dôvodom tohto kroku je slabá podpora dodávateľov.

Mário Šimovič/FonTech

Škrtajú jeden model za druhým

Okrem modelu Aceman Mini škrtá z plánov aj iné elektrické projekty – trojdverový elektrický hatchback Cooper a plánovaná elektrická verzia kabrioletu bola úplne zrušená. Peyton však naznačil, že značka stále hľadá nové smerovanie a možno sa opäť pozrie na koncept „pravého“ Mini, možno v duchu dávneho konceptu Rocketman.

Na stole je aj väčší model nad súčasným Countrymanom. Čo však rozhodne neprichádza do úvahy, je pickup. Mini si nemyslí, že by takýto typ vozidla mal u ich zákazníkov úspech, aj keď je zaujímavé, že historicky značka predávala aj dvojdverové nákladné verzie.

Dlhá cesta pred nimi

Mini tak trochu koriguje svoju trajektóriu, no nie je jedinou značkou v rámci BMW Group, ktorá rieši výzvy spojené s elektrifikáciou. Rolls-Royce má stále v pláne rozlúčiť sa so svojím ikonickým motorom V12 začiatkom 30. rokov, ale samotné BMW je opatrnejšie. Nemci tvrdia, že zákazníci by nemali byť nútení prejsť na elektromobily, a aj keď veria, že do roku 2030 budú viac ako polovicu predajov tvoriť autá bez spaľovacích motorov. BMW však zdôrazňuje, že to bude možné iba v prípade, že sa vybuduje potrebná infraštruktúra.

Dostať sa k tejto méte nebude jednoduché. V roku 2024 tvorili elektromobily len 17,4 % všetkých predaných áut BMW Group (vrátane Mini a Rolls-Royce), čo je síce nárast oproti 14,7 % v roku predchádzajúcom, no stále ďaleko od 50 %. Začiatok roka 2025 je síce povzbudivý, predaj elektromobilov medziročne vzrástol o 32,4 %, čo znamená 109 516 kusov z celkovo 586 149 predaných áut v prvom kvartáli, no cesta k úplnej elektrifikácii je ešte dlhá a kľukatá.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP