Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
Automobilový svet zažíva istú situáciu čoraz častejšie. Značky, ktoré pred pár rokmi ohlasovali hrdinské plány na úplný prechod na elektromobilitu, teraz z tohto projektu opatrne cúvajú. Jednou z najnovších takýchto hráčov je Mini, ktoré v roku 2021 odvážne vyhlásilo, že do konca desaťročia bude vyrábať už len elektromobily. Realita ich však dobehla a teraz priznávajú, že spaľovacie motory budú ešte nejaký ten čas súčasťou ich ponuky, píše Motor1.
Plány sa zmenili
Viceprezident značky Mini pre Ameriku, Michael Peyton, v rozhovore pre Automotive News otvorene priznal, že spaľováky vyrábať tak skoro neprestanú. „Stále sa uberáme tým smerom [výlučne elektrické portfólio], ale najmä pre Severnú Ameriku platí, že spaľovacie motory sú stále veľmi aktuálne a budú ešte nejaký čas. Preto sme trochu zmenili náš prístup ako značka a budeme vyrábať spaľovacie motory dlhšie,“ uviedol.
Peyton ďalej potvrdil, že Mini plánuje aj naďalej investovať do benzínových modelov a dokonca naznačil, že v hre je úplne nový crossover s klasickým motorom, ktorý by mohol zaplniť medzeru po zrušenom modeli Aceman určenom pre USA. Ten mal byť pôvodne vyrábaný v Číne a exportovaný do Severnej Ameriky, no pre clo sa tento plán rozpadol.
Výroba v britskom Oxforde sa síce plánovala od roku 2026, no značka z tohto plánu ustúpila a zároveň vylúčila aj možnosť, že by sa Aceman vyrábal v americkom závode BMW v Spartanburgu. Dôvodom tohto kroku je slabá podpora dodávateľov.
Škrtajú jeden model za druhým
Okrem modelu Aceman Mini škrtá z plánov aj iné elektrické projekty – trojdverový elektrický hatchback Cooper a plánovaná elektrická verzia kabrioletu bola úplne zrušená. Peyton však naznačil, že značka stále hľadá nové smerovanie a možno sa opäť pozrie na koncept „pravého“ Mini, možno v duchu dávneho konceptu Rocketman.
Na stole je aj väčší model nad súčasným Countrymanom. Čo však rozhodne neprichádza do úvahy, je pickup. Mini si nemyslí, že by takýto typ vozidla mal u ich zákazníkov úspech, aj keď je zaujímavé, že historicky značka predávala aj dvojdverové nákladné verzie.
Dlhá cesta pred nimi
Mini tak trochu koriguje svoju trajektóriu, no nie je jedinou značkou v rámci BMW Group, ktorá rieši výzvy spojené s elektrifikáciou. Rolls-Royce má stále v pláne rozlúčiť sa so svojím ikonickým motorom V12 začiatkom 30. rokov, ale samotné BMW je opatrnejšie. Nemci tvrdia, že zákazníci by nemali byť nútení prejsť na elektromobily, a aj keď veria, že do roku 2030 budú viac ako polovicu predajov tvoriť autá bez spaľovacích motorov. BMW však zdôrazňuje, že to bude možné iba v prípade, že sa vybuduje potrebná infraštruktúra.
Dostať sa k tejto méte nebude jednoduché. V roku 2024 tvorili elektromobily len 17,4 % všetkých predaných áut BMW Group (vrátane Mini a Rolls-Royce), čo je síce nárast oproti 14,7 % v roku predchádzajúcom, no stále ďaleko od 50 %. Začiatok roka 2025 je síce povzbudivý, predaj elektromobilov medziročne vzrástol o 32,4 %, čo znamená 109 516 kusov z celkovo 586 149 predaných áut v prvom kvartáli, no cesta k úplnej elektrifikácii je ešte dlhá a kľukatá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po 31 rokoch depresie pocítil radosť. Vedci testujú novú procedúru, ktorá mení životy
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP