Jazda elektromobilom je výrazne lacnejšia aj preto, že jednotlivé štáty v EÚ majú na palivá potrebné pre spaľovacie motory uvalenú pomerne vysokú spotrebnú daň. So širším nástupom elektromobility však štátne kasy o tento príjem prídu, preto musia nájsť adekvátnu náhradu. S modelom, ako by to mohlo fungovať, teraz prišlo Švajčiarsko, informoval portál Fdrive.

Táto informácia rozhodne hrá do karát odporcom elektromobility, no je potrebné si uvedomiť, že elektromobily neprišli na trh preto, aby sme mohli jazdiť výrazne lacnejšie – sú tu preto, že dokážu eliminovať emisie a bojovať s klimatickou krízou. Aj keď zatiaľ za pomerne vysoké ceny.

Lacná prevádzka pri nabíjaní doma je však príjemným benefitom, ktorý vysokú obstarávaciu cenu môže kompenzovať.

Dotácie vystriedajú dane

Štáty jednoducho budú musieť nájsť spôsob, ako vyplniť prievan v kase po tom, čo stratia príjem zo spotrebnej dane na pohonné hmoty. Ich spotreba totiž drasticky klesne. Tým najrozumnejším spôsobom bude zdaniť elektromobily.

Unsplash

„Sofistikované“ riešenie

Ako informoval aj portál Rideapart, Švajčiari sa pohrávajú s myšlienkou, že majitelia elektromobilov by mohli platiť daň na základe toho, koľko kilometrov ročne najazdia. Prakticky sa jedná o ten najférovejší spôsob – ak niekto jazdí iba pár tisíc kilometrov ročne, zaplatí na dani menej ako ten, ktorý jazdí desaťtisíce kilometrov.

Model tiež obchádza úvodnú daň zvyšujúcu nákupnú cenu elektromobilu aj „daň z nabíjania“ v podobe vyššej ceny elektriny, keďže tú domácnosti používajú aj na bežný život. Zdanenie elektriny by nedávalo zmysel ani preto, že množstvo elektromobilistov nabíja svoje autá doma z fotovoltiky. Takíto vodiči by na dani prakticky nič neplatili a naopak tí, ktorí nabíjajú z verejnej siete, by doplácali aj za nich.

Navrhovaný model má však aj niekoľko nedostatkov. Jedným z nich je „obetovanie“ súkromia vodičov, ktorí by museli zverejňovať svoj ročný nájazd.

VW, Pixabay

Zdanenie podľa nájazdu, teda využívania ciest, je zrejme to najrozumnejšie. Koniec koncov, prostriedky zo spotrebnej dane na palivá putujú aj na rozvoj cestnej infraštruktúry a elektrické autá „ničia“ cesty rovnako, ba možno ešte viac než spaľováky, sú titiž podstatne ťažšie.

Presné znenie návrhu, akým spôsobom sa budú elektromobily zdaňovať, bude sformulované najneskôr do roku 2023 s tým, že do platnosti ho chcú nasadiť do roku 2030. Vtedy by sa už elektromobily mohli cenou vyrovnať spaľovákom, takže daň bude znesiteľnejšia.

Inšpirácia v Austrálii?

Nedávno sme ti priniesli článok o tom, že cestnú daň pre elektrifikované vozidlá už zaviedol štát Victoria v Austrálii. Majitelia bezemisných vozidiel, teda čistých elektromobilov a vodíkových áut, budú platiť daň 2,5 centa za každý prejdený kilometer. V prepočte na 100 km sa ich náklady na jazdu navýšia o 2,5 austrálskeho dolára, čiže 1,58 €.

AutoTrader/YouTube

V prípade plug-in hybridných vozidiel daň predstavuje čiastku 2 centy na kilometer, čo sú 2 doláre (1,26 €) na 100 km. Vodiči navyše budú musieť vláde poskytovať údaj o prejdených kilometroch, na základe čoho im bude daň vypočítaná.

Aj napriek týmto poplatkom bude jazda elektromobilom, respektíve plug-in hybridom stále výhodnejšia v porovnaní so spaľovákom, no rozdiel už nebude až taký výrazný a v kombinácii s vyššou obstarávacou cenou elektrifikovaného auta sa jeho kúpa z dlhodobého hľadiska nemusí vyplatiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP