Po počiatočnom spochybnení vojenskej podpory Ukrajine zo strany amerického prezidenta Donalda Trumpa sa v Nemecku objavili obavy, že USA by mohli mať kontrolu nad jednou z ich nových zbraňových akvizícií. V roku 2022 Berlín podpísal viacmiliardovú dohodu s americkou spoločnosťou Lockheed Martin na nákup 35 stíhačiek F-35A Lightning II. Vlani k tomu nemecké ozbrojené sily, Bundeswehr, pridali ďalších osem kusov.

Špekulácie o takzvanom „kill switchi“, ktorý by mohol umožniť Spojeným štátom na diaľku vyradiť tieto stíhačky z prevádzky, sa dostali do centra pozornosti po tom, čo Joachim Schranzhofer, vedúci komunikácie v nemeckej zbrojárskej firme Hensoldt, pre denník Bild naznačil, že nejde len o konšpiračnú teóriu. Podľa neho by bolo pre USA pomerne jednoduché zablokovať prístup k dôležitému softvéru, ktorý zostáva pod ich kontrolou.

Podobné obavy vyjadrili aj Wolfgang Ischinger, bývalý predseda Mníchovskej bezpečnostnej konferencie, a Ingo Gädechens, bývalý vojenský dôstojník a člen nemeckej Kresťanskodemokratickej únie (CDU). Napriek tomu nemecké ministerstvo obrany pre Euronews Next uviedlo, že v súčasnosti neplánuje zrušiť nákup stíhačiek F-35.

F-35  sa stali štandardnou voľbou NATO

Stíhačka F-35A Lightning II, označovaná Lockheed Martinom ako „najbežnejší“ model, je viacúčelové bojové lietadlo s technológiou stealth, pokročilými senzormi a výnimočnou situačnou orientáciou. Americká spoločnosť tvrdí, že sa rýchlo stáva „štandardnou voľbou NATO“.

Ako ďalej informuje EuroNews, v súčasnosti má F-35 vo svojej výzbroji viacero európskych krajín vrátane Belgicka, Česka, Dánska, Fínska, Grécka, Talianska, Holandska, Nórska, Poľska a Švajčiarska. Rumunsko podpísalo dohodu o nákupe týchto lietadiel v decembri minulého roka.

Lockheed Martin predpokladá, že do konca desaťročia bude v Európe v prevádzke viac ako 550 stíhačiek F-35. Spoločnosť zdôrazňuje, že tieto stroje prispievajú k lepšej interoperabilite v rámci Európy, hoci zároveň uznáva, že ako väčšina západných bojových lietadiel sú F-35 závislé od zabezpečených amerických dátových spojení, ako je Link-16 a GPS. Úplná nezávislosť od amerických systémov podľa Lockheed Martin nie je možná ani s európskymi alternatívami, no F-35 sú schopné operovať aj bez dátových spojení alebo satelitnej navigácie.

F-35/Lockheed Martin

Možnosť obmedzenia používania F-35

Podľa Marka Cazaleta, šéfredaktora magazínu European Security and Defence, zatiaľ neexistujú žiadne dôkazy o tom, že by americké stíhačky skutočne obsahovali „kill switch“. No zároveň pripúšťa, že vytvorenie takéhoto mechanizmu by nebolo nemožné.

Cazalet upozorňuje, že USA by na obmedzenie používania F-35 nemuseli použiť žiadne špeciálne softvérové blokovanie. Stačilo by, keby prestali dodávať muníciu a náhradné diely. „Relevantnejšia otázka pre vojenských plánovačov je, či môžu USA efektívne zabrániť tomu, aby krajiny používali svoje F-35, ak by sa tak rozhodli. A odpoveď sa zdá byť prevažne áno,“ uviedol Cazalet.

Príkladom obmedzovania vojenského materiálu je prípad Švajčiarska, ktoré oneskorilo dodanie 35 mm munície pre ukrajinské protiletecké systémy Gepard. Podobne aj Nemecko pôvodne váhalo s vývozom stíhačiek Eurofighter Typhoon do Turecka.

F-35 možno používať nezávisle

Euronews kontaktovali americké ministerstvo obrany a Lockheed Martin s otázkou, či USA po dodaní lietadiel udržiavajú kontrolu nad ich softvérom a hardvérom, no zatiaľ neobdržali odpoveď. Kanadské médiá však citovali vyjadrenie ministerstva obrany, podľa ktorého USA dohliadajú na aktualizácie softvéru a hardvéru všetkých F-35, vrátane tých, ktoré vlastnia iné štáty.

V reakcii na obavy švajčiarskych médií ohľadom „kill switcha“ Lockheed Martin na svojom webe uverejnil vyhlásenie s názvom „Švajčiarsko môže používať svoje F-35 nezávisle“. Spoločnosť tvrdí, že blokovanie týchto lietadiel prostredníctvom externých elektronických zásahov nie je možné.

„Švajčiarsko nepotrebuje súhlas na použitie svojich zbraňových systémov alebo navádzaných striel na vlastnú obranu. Môže tak urobiť autonómne, nezávisle a kedykoľvek,“ uvádza Lockheed Martin.

Podľa spoločnosti si krajiny ako Švajčiarsko môžu samy rozhodnúť, kedy chcú aktualizovať softvér stíhačiek. Ak sa rozhodnú pre aktualizáciu, Lockheed Martin vysiela mobilný tím, ktorý ju vykonáva v spolupráci s príslušnou vládou.

Nemecko sa obáva závislosti, no kontrakt nemení

Aj keď nemecké orgány verejne nevyjadrili obavy o možnú kontrolu USA nad stíhačkami F-35, debata o „kill switchi“ poukazuje na širší problém závislosti európskych armád od amerických zbrojárskych technológií. Zatiaľ však nič nenasvedčuje tomu, že by Nemecko plánovalo stiahnuť sa z kontraktu s Lockheed Martin.

Na druhej strane, otázka technologickej autonómie zostáva pre Nemecko a ďalšie európske krajiny citlivou témou. Napätie v geopolitickej situácii naznačuje, že v budúcnosti môžeme očakávať ešte intenzívnejšie diskusie o nezávislosti európskych obranných systémov.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP